WITHOUT REFERENCES Cindy Van Acker
Biografieën
Cindy Van Acker (BE)
Cindy Van Acker groeide op in Oostende en begon al op zesjarige leeftijd te dansen. Ze studeerde klassieke dans bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Na haar opleiding danste ze er nog twee jaar om vervolgens bij het Grand Théâtre de Genève aan de slag te gaan. Al gauw besloot ze dat het vaste vocabularium en de hiërarchische rolverdeling van klassieke dans haar niet voldoende vrijheid bood om het lichaam en zijn mogelijkheden ten volle te exploreren.
Ver van de instituten, in het underground danslandschap van Genève zocht ze in de jaren ‘90 haar eigen weg in de hedendaagse dans. Gedreven door haar zoektocht naar een nieuwe danstaal, ontwikkelde ze voor het eerst eigen werk. In 2002, na haar solo Corps 00:00, richtte ze haar eigen gezelschap op, compagnie Greffe. In 2005 nodigde Romeo Castellucci haar uit op de Biënnale van Venetië. Sindsdien werkten ze meermaals samen. Cindy Van Acker creëerde intussen een twintigtal dansvoorstellingen, zowel voor haar eigen compagnie als voor grote instituten zoals Ballet de Lorraine, het Grand Théâtre in Genève en P.A.R.T.S. Momenteel is ze ook programmator voor ADC (Association pour la danse contemporaine Genève).
Romeo Castellucci (IT)
Romeo Castellucci debuteerde op zijn twintigste als theaterregisseur. Het jaar daarop, in 1981, sticht hij samen met Claudia Castellucci en Chiara Guidi, de Socìetas Raffaello Sanzio. Dit theatergezelschap maakte deel uit van een Italiaanse beweging uit de jaren ‘70-‘80 die inspiratie haalde bij rockmuziek, film en de advertentiewereld om theater te maken met een sterke visuele impact. Hij verwierf faam als schepper van een nieuw theater, gebaseerd op een totaliteit van de kunsten en gericht op integrale perceptie.
Goat (JP)
De Japanse band Goat valt moeilijk in één hokje te plaatsen. Met veelal traditionele instrumenten, maken ze minimalistische en repetitieve muziek die het midden houdt tussen rock, jazz en minimalistische elektronische muziek. In hun ultrastrakke ritmische composities staat percussie centraal, aangevuld met gedempte melodische instrumenten zoals basgitaar en saxofoon.
‘Without references est un puzzle énigmatique pour 11 danseurs (…)
Hitchcock sous codéine (…) jamais l’élastique de la tension ne se relâche (…)’
— Libération
Cast & Credits
Cindy Van Acker: concept & choreografie
Maud Blandel: artistieke samenwerking
Romeo Castellucci: scenografie
Victor Roy: lichtontwerp & assistentie scenografie
goat (jp): muziek
Stéphanie Bayle, Matthieu Chayrigues, Louis Clément Da Costa, Aurélien Dougé, Sonia Garcia, Paul Girard, Yuta Ishikawa, Lisa Laurent, Maya Masse, Anna Massoni, Philippe Renard: dans & choreografie
Marie Artamonoff: kostuumontwerp
Suzanne Fischer & Ingrid Moberg: assistentie kostuumontwerp
Ateliers de la Comédie de Genève: decor
Fanny Gaudin, Alexis Falquet, Benjamin Vicq: techniek
productie: Cie Greffe (Olivier Stora: spreiding; Cindy Janiaud : administratie)
ondersteund door de Fondation d’entreprise Hermès in het kader van het New Settings Program
coproductie: Comédie de Genève, MC93 — Maison de la Culture de Seine- Saint-Denis, December Dance (Concertgebouw & Cultuurcentrum Brugge), ICI — centre chorégraphique national Montpellier - Occitanie / PyrénéesMéditerranée / (leiding: Christian Rizzo), CCN de Caen en Normandie (leiding: Alban Richard)
met de steun van Theater Freiburg
La Compagnie Greffe krijgt voor de periode 2021-2023 steun van de stad Genève, het kanton Genève en Pro Helvetia
Powered by
Deze voorstelling maakt deel uit van het festival December Dance
Interview met Cindy Van Acker
• Van Ackers abstracte choreografie in combinatie met Castellucci’s hyperrealistische scenografie creëert vervreemdende taferelen.
Aan Without references ging een lang voorbereidend traject vooraf, genaamd Shadowpieces. Wat zijn de Shadowpieces?
Shadowpieces bestaat uit een reeks van elf solo’s. De elf solisten zie je allemaal terug in de groepschoreografie Without references. Ik maakte de solo’s in nauw overleg met elke danser. Met elke performer spendeerde ik drie weken in de studio. Ik probeerde op die manier dicht tot bij elke danser te komen. Ik ontdekte hun sterktes en zwaktes, wat hen drijft en fascineert. Ik ging op zoek hun persoonlijke bewegingstaal, maar ook naar hun emoties.
Vanwaar de keuze om deze solo’s als werkmateriaal voor Without references te gebruiken?
Dat heeft eigenlijk twee redenen. De eerste reden ontstond uit een praktische overweging. De Shadowpieces waren er in de eerste plaats om een groepsverband te verzekeren. Het is namelijk niet vanzelfsprekend om een visie of bewegingstaal door te geven aan een grote groep dansers. Door met alle elf dansers een individueel proces door te gaan, kon ik mijn visie in dialoog laten gaan met die van elke danser. Dat creatieproces had een grote impact. Het zorgde ervoor dat we al voor de start van het repetitieproces min of meer op dezelfde golflengte zaten. Het was net of de groep al bestond vooraleer onze samenwerking van start ging. Ten tweede zocht ik naar inspiratie in emotie. Tijdens het werkproces voor de solo’s vertrok ik met elke danser vanuit een muzikale compositie. Het volstond voor mij niet dat er tussen de muziek en de danser een interessante relatie ontstond. Ik ging pas akkoord met hun muzikale keuze als ik merkte dat de muziek ook iets in hen losmaakte. Het moeste liefde op het eerste gezicht zijn. De zoektocht naar het juiste muziekstuk kon soms dagen duren maar was wel de moeite waard. De muziek zette de eigenheid van elke danser extra in verf. Zo leerde ik de danser ook op een dieper niveau kennen.
Welk effect had dat creatieproces op de groepschoreografie in Without references?
Ik ging uiteindelijk op zoek naar elementen in de solo’s die als basisprincipes voor Without references konden dienen. Die elementen konden ontspringen in de verhouding tot de muziek of het ritme, maar evengoed door een gedachte die input gaf aan beweging. Interessante elementen nam ik in de vorm van een partituur of instructie mee naar de repetities van Without references. De solo’s dienden dus vooral als voedingsbodem.
Dankzij het persoonlijke werkproces zijn, op een bepaalde manier, ieders karaktereigenschappen zichtbaar in het werk. Er zit veel persoonlijkheid verweven in de gezamenlijke taal. Zonder Shadowpieces waren we er wellicht niet in geslaagd om alle persoonlijkheden een plaats te geven in de groepschoreografie. Het was, in die zin, een proces dat een veel grotere impact had dan ik initieel had verwacht.
Jij werkte al meermaals mee aan voorstellingen van Romeo Castellucci. Deze keer zijn de rollen omgedraaid en creëerde Castellucci de scenografie voor Without references. Hoe verliep deze samenwerking?
De samenwerking met Castellucci verliep vlot. Ik vertrek vaak vanuit een scenografisch idee voor een choreografie, en dat was ook voor Without references het geval. De scenografie van Castellucci was er dus eerst. Later onderzocht ik hoe de dansers en het schaduwmateriaal zich konden verhouden tot die scenografie.
Castellucci heeft me eerst en vooral veel specifieke vragen gesteld totdat hij aanvoelde welke richting ik uit wou. Ik haalde vooral de mosterd bij film. Ik stuurde hem films die me inspireerden, hij antwoordde vervolgens met een beeld, en zo ging de bal aan het rollen. We snapten van elkaar welke sfeer we wilden scheppen. Op een bepaald moment lagen er twee mogelijke scenografieën op tafel. Uiteindelijke koos ik voor de tweede versie. De eerste versie lag nog in lijn van de richtingen die mijn choreografieën meestal uitgaan. De tweede scenografie deed net het omgekeerde: het creëerde een hyperrealistische ruimte waarvan ik het onmogelijk achtte om er een abstracte dansstaal in binnen te brengen. Ik kon de moed niet vinden om te bedenken hoe ik bewegingen en gebaren in dat soort ruimte kon plaatsen. Ik kan niet verklaren waarom, maar ineens verdween de schrik en zette die zich om in nieuwsgierigheid. Die onmogelijke ruimte betekende een impuls voor het verdere creatieproces. De steeds veranderende verhouding tussen de hyperrealistische scenografie en abstracte dansstaal zorgt voor een gelaagdheid, een nooit loslatende spanning die vervreemdend werkt en je anders doet kijken . De perceptie omtrent de verhouding tussen de dans en de scenografie kan in deze voorstelling snel omslaan. Soms staat het lichaam centraal, soms is het lichaam slechts een gedaante die ondergeschikt is aan een ruimtelijk element.
Je koos voor de titel Without references terwijl de Shadowpieces iets anders doen vermoeden. Vanwaar de titel?
Er worden echt veel referenties gemaakt inderdaad, zowel in de choreografie als in de scenografie. Alleen al de solo’s die deze voorstelling gevoed hebben, staan bol van verwijzingen, maar die referenties zijn nooit rechtstreeks zichtbaar. Ze zijn niet gegeven als referentie op zichzelf en mogen zeker niet als symbolisch opgevat worden. Het is ook niet nodig om de referenties terug naar hun bron te traceren. Je kan de voorstelling volgen zonder die voorkennis. Het is dus de veelheid aan referenties die ervoor zorgt dat elke referentie ontdaan wordt van haar betekenis.
- De Zendelingen, een productiehuis voor multimediale content over podiumkunsten en een collectief van freelancers die werken rond omkadering
‘Hoe Van Acker op nauwgezette wijze met lichaam, bewegingen, klank en ritme aan de slag gaat, raakt ons enorm. Haar universum vermengt schoonheid met vreemdheid.’
- ECCE, dansgezelschap en huisartiest van het Concertgebouw
Soundcast op December Dance
Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, volgt December Dance op de voet. Volg hun reportages, beschouwingen, foto’s, filmpjes, illustraties over het festival via Instagram, Facebook, Blog en TikTok
#decemberdance
Laat weten wat je van de voorstelling vond op:
- Facebook: ConcertgebouwBrugge
- Twitter: @Concertgebouwbr
Headerbeeld: © Magali Dougados