Ga naar de hoofdcontent
Schönheit ist Nebensache

Schönheit ist Nebensache Pol Pi

Biografie

Pol Pi (BR) begon zijn muzikale carrière al op jonge leeftijd. Hij behaalde zijn diploma klassieke muziek aan de Braziliaanse Universiteit van Campinas en ging aan de slag als violist. Ondanks zijn wortels in de muziek, startte de transman een tiental jaar geleden zijn parcours als danser en choreograaf. Hij trok vanuit Brazilië over de Atlantische Oceaan om in het Franse Montpellier de master choreografie te volgen. Hij bleef in Frankrijk hangen en richtte in 2016 het Parijse NO DRAMA-gezelschap op, waarmee hij al verschillende solostukken maakte. In zijn intieme en fragiele werk gaat hij via beweging dieper in op thema’s als vertaling, geheugen, verandering en vergankelijkheid.

 

Cast & credits

 

Pol Pi: concept, regie & interpretatie
Martin Nachbar: dansoverdracht
Gwendalys Lerichey: body painting

productie: NO DRAMA
uitvoerend producent: Latitudes Prod. – Lille

--

Muziek:
Paul Hindemith (1885-1963)
Sonate voor altviool solo, opus 25 nr. 1
- Viertel
- Sehr frisch und straff. (Viertel)
- Sehr langsam
- Rasendes Zeitmaß. Wild. Tonschönheit ist Nebensache
- Langsam, mit viel Ausdruck

Dans:
Dore Hoyer (1911-1967)
Afectos Humanos © Deutsches Tanzarchiv Köln
- IJdelheid
- Begeerte
- Haat
- Angst
- Liefde

December Dance is een organisatie van Concertgebouw Brugge, Cultuurcentrum Brugge & KAAP

Powered by 

Toelichting

- De voorstelling stoelt op de vijfdelige Altvioolsonate, opus 25 nr. 1 van Paul Hindemith en op Dore Hoyers danscyclus Afectos Humanos, eveneens in vijf frasen.
- Pol Pi wisselt de choreografie af met muziek, verbindt ze via de voordracht van brieffragmenten van beide figuren en creëert zo een intieme, politieke voorstelling die de persoonlijke ervaringen in totalitaire regimes onderzoekt.

Een intiem verzet van het verleden naar het heden

Met zijn zesde solovoorstelling Schönheit ist Nebensache begeeft Pol Pi zich op het snijpunt tussen zijn twee liefdes: dans en muziek. Hij gebruikt zichzelf als medium om de Duitse choreografe Dore Hoyer (1911-1967) en de Duitse componist Paul Hindemith (1985-1963) met elkaar in dialoog te laten gaan. De twee oeuvres waar de voorstelling op stoelt (Hoyers solo Afectos Humanos & Hindemiths Altvioolsonate), bestaan elk uit vijf frases. Pol Pi wisselt de choreografie af met muziek en verbindt ze via de voordracht van brieffragmenten van beide figuren. Zo creëert hij een intieme, politieke voorstelling die de persoonlijke ervaringen in totalitaire regimes onderzoekt. Pol Pi beschrijft beide werken zelf als twee stukken die uiterst belangrijk waren voor zijn parcours als artiest. De voorstelling onderzoekt hoe twee werken die op zich mijlenver van elkaar af staan, hem toch beiden zo wisten te raken.

De muzikale zijde

Paul Hindemith was componist en violist in het Duitsland van begin 20e eeuw. Zijn carrière kwam daar op de helling te staan door de opkomst van het nazisme, zijn muziek viel absoluut niet in de smaak bij het extreemrechtse regime. Zijn muziek werd beschouwd als te abstract en atonaal. Omdat Hindemith zich niet wou aanpassen aan de politieke propaganda van nazi-Duitsland werd zijn werk uiteindelijk verboden. Hij verliet Duitsland op zoek naar muzikale vrijheid. De muziek van Hindemith kenmerkt zich door de ritmische klank van de industrialisatie die het sentimentele en persoonlijke onder druk zet. Zelf gebruikte hij de term Motorik, een samentrekking tussen ‘motor’ en ritmiek’. Tussen het wrange en het neoklassieke van zijn muziek schept Paul een persoonlijke atmosfeer.
Pol Pi gaat aan de slag met de Sonate voor altviool solo, opus 25 nr. 1, Pauls vijfdelige sonate uit 1922. ‘Schoonheid is bijzaak’, schrijft de Duitse componist Paul Hindemith als instructie bij het begin van de vierde beweging van zijn sonate. Zouden dit ook woorden van choreografe Dore Hoyer kunnen zijn?

‘Schoonheid is bijzaak.’

— Paul Hindemith

De choreografische kant

De Duitse expressionistische danseres en choreografe Dore Hoyer staat vooral bekend als soliste binnen de Ausdruckstanz-traditie. De solo-choreografie waarmee Pol Pi aan de slag gaat, Afectos Humanos, bestaat uit vijf cycli die elk corresponderen met een menselijk affect (IJdelheid, Lust, Angst, Haat en Liefde). Deze vijf affecten destilleerde ze uit Spinoza’s filosofie, die 48 menselijke affecten vooropstelt. Met haar abstracte composities en focus op de techniciteit van bewegingen legde Hoyer mee de basis voor het postmodernisme in dans. Net als bij Hindemith liet ook Dore de politieke dimensie in haar werk doorschijnen en deelde zijn afkeer van totalitarisme en geweld.

Het lichaam als ontmoetingsplek

Pol Pi laat het werk van Dore en Paul vervlechten door brieffragmenten te lezen die beide artiesten schreven tijdens de Koude Oorlog en het nazisme in Duitsland. Het thema van artistieke censuur vanuit een totalitair regime is geen willekeurige keuze van Pol. In Brazilië, het thuisland van de choreograaf-muzikant, bracht de uiterst rechtse Jair Bolsonaro artistieke censuur binnen in de directe leefwereld van Pol. Door zichzelf tijdens de voorstelling in drie verschillende huiden (Dore, Paul & zichzelf) te hullen, onderzoekt hij de persoonlijke ervaring van een artiest in de schemering van een politieke context. Hoe kan een individu in het heden iemands intimiteit, persoonlijkheid en ervaringen uit het verleden laten weerklinken op een scène? Hoe kan een performer twee figuren uit het verleden met elkaar in dialoog laten gaan in het heden? Pol Pi houdt zich in zijn werk vaak bezig met vergankelijkheid en temporaliteit. Door zijn eigen lichaam te gebruiken om performers uit het verleden op scène te brengen, exploreert hij de grenzen tussen een veranderend lichaam. Over zijn eigen jeugd vertelt hij: ‘Il ne sait pas ce qu’il deviendra, il est en devenir.’ Hiermee creëert hij een openheid en flexibiliteit van het datgene dat ‘aan het worden is’. In Schönheit ist Nebensache bekijkt hij hoe een lichaam ook verschillende gedaantes kan aannemen overheen tijd en ruimte.

Het lichaam als instrument, het instrument als lichaam

Verder tracht Pol Pi de relatie tussen muziek en beweging onder de loep te nemen in zijn performances: ‘Although I am working as a choreographer and a dancer, I still have a musician’s mind. What I actually always have been doing is music, much more than dance.’ Zijn viool als instrument speelt een centrale rol in de muzikale cycli van Paul Hindemith. Zijn lichaam staat dan weer in het centrum van de choreografische cycli van Dore Hoyer. Door deze twee zijdes samen te brengen en te vermengen via tekst, worden het lichaam en het instrument een verlengde van elkaar. Pol zoekt in zijn werk hoe hij muzikaliteit kan genereren in beweging en omgekeerd. Welke rol kan een lichaam spelen om deze muziek en beweging met elkaar te laten converseren? In zijn verdere werk bestudeert Pol Pi ook de rol van stilte in muzikaliteit en beweging. De stilte die een noodzaak kan zijn om het muzikale van de beweging te laten weerklinken en ruimte te geven.

De Zendelingen

 

 

Soundcast op December Dance

Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, volgt December Dance op de voet. Volg hun reportages, beschouwingen, foto’s, filmpjes, illustraties over het festival via Instagram en TikTok

 

 

#concertgebouwbrugge  #decemberdance

Laat weten wat je van de voorstelling vond op:

  • Facebook: ConcertgebouwBrugge
  • Instagram: @concertgebouwbrugge
  • Twitter: @Concertgebouwbr

Getipt voor jou

  • Simple / Ayelen Parolin

    Met Simple keert Ayelen Parolin terug naar puur en pretentieloos dansplezier. De drie dansers gaan aan de haal met de codes van klassiek ballet en hedendaagse dans. In hun gespikkelde psychedelische pakken nemen ze je mee op sleeptouw in een hilarisch spel van ritmes en beweging. Al gauw blijkt hoe krachtig de oprechtheid van het dwaze, het naïeve en het kinderlijke kan zijn. Springend, huppelend en stampvoetend imiteren ze elkaar, dagen ze elkaar uit, en laten ze ons tot slot euforisch achter.

  • Faits et Gestes / Noé Soulier

    Geïnspireerd door barokke compositiepatronen onderzoekt Soulier op de tonen van Bach en Froberger hoe we bewegingen waarnemen en interpreteren. Vier dansers laten zien hoe een geste de voorbereiding kan zijn van een volgende beweging. Zo wordt het triviale een bron van inspiratie.

  • Lecture-performance door Anne Teresa De Keersmaeker / Vocabularium

    In de video Vocabularium (2023) dansen oudgedienden Cynthia Loemij en Boštjan Antončič een 90-tal fragmenten uit de meer dan 60 voorstellingen die Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas de voorbije 40 jaar creëerden, telkens in het originele kostuum. Het resultaat is een boeiend oeuvre-overzicht, waarin de evolutie in zowel dans als kostuums wordt belicht. In deze unieke lecture-performance maakt Anne Teresa De Keersmaeker live (gedanste) aantekeningen maken bij Vocabularium. De choreografe gaat dieper in op specifieke voorstellingen en geeft inzicht in de ontstaansgeschiedenis van het bewegingsmateriaal, de kostuumkeuzes en de samenwerkingen van de laatste 40 jaar.

  • Infamous Offspring / Ultima Vez / Wim Vandekeybus

    Infamous Offspring grijpt terug naar Griekse mythen rond disfunctionele familiebanden: macht, verleiding, agressie, vernedering, uitsluiting & manipulatie staan centraal. De ouders, vertolkt door onder meer iconische muzikant Warren Ellis, zijn gefilmde personages in interactie met hun negenkoppige kroost op scène. Flamenco-expert Israel Galván speelt de beste vriend van de familie en communiceert via ritmische lichaamsexpressie.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge