Ga naar de hoofdcontent

Toplijst highlights 22-23

  • EXIT ABOVE (naar de storm)
    1

    EXIT ABOVE (naar de storm)

    Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

    Voor deze nieuwe creatie verlegt Anne Teresa De Keersmaeker de focus van haar verkenning van de relatie tussen muziek en dans opnieuw naar de popmuziek. Met haar eenvoudige vorm, sterke melodieën en catchy lyrics weet pop elke dag veel mensen te raken. Pop brengt ons in beweging en creëert verbinding. Zowel door het plezier dat zingen en dansen teweegbrengt, als door de alledaagse, maar tegelijkertijd bijna universele, menselijke ervaringen die erin worden verwoord. Deze creatie zet niet alleen aan tot dans, maar toont ook de noodzaak van verhalen en muziek waarin we ons kunnen herkennen.

    bekijk het programmaboekje

    Programma & uitvoerders

    Voor deze nieuwe creatie verlegt Anne Teresa De Keersmaeker de focus van haar verkenning van de relatie tussen muziek en dans opnieuw naar de popmuziek. Met haar eenvoudige vorm, sterke melodieën en catchy lyrics weet pop elke dag veel mensen te raken. Pop brengt ons in beweging en creëert verbinding. Zowel door het plezier dat zingen en dansen teweegbrengt, als door de alledaagse, maar tegelijkertijd bijna universele, menselijke ervaringen die erin worden verwoord. Deze creatie zet niet alleen aan tot dans, maar toont ook de noodzaak van verhalen en muziek waarin we ons kunnen herkennen.

    bekijk het programmaboekje

    Programma & uitvoerders

  • Brussels Philharmonic
    2

    Brussels Philharmonic

    Nieuwjaarsconcert

    Naar jaarlijkse gewoonte houden we jullie nog even in een vrolijke feestroes en zetten we het jaar in het Concertgebouw in met wervelende klassiekers. Dirigent Jun Märkl dompelt je onder in de Water Music van Händel, deint mee op Smetana’s Moldau en Strauss’ Donau en betovert je met muzikale toverspreuken van Dukas. Maar ook Johann Strauss jr., de ongekroonde koning van de Weense wals, ontbreekt niet op dit sprankelend jaarbegin. Prosit!

    Programma & uitvoerders

    Naar jaarlijkse gewoonte houden we jullie nog even in een vrolijke feestroes en zetten we het jaar in het Concertgebouw in met wervelende klassiekers. Dirigent Jun Märkl dompelt je onder in de Water Music van Händel, deint mee op Smetana’s Moldau en Strauss’ Donau en betovert je met muzikale toverspreuken van Dukas. Maar ook Johann Strauss jr., de ongekroonde koning van de Weense wals, ontbreekt niet op dit sprankelend jaarbegin. Prosit!

    Programma & uitvoerders

  • Vox Luminis & Freiburger Barockorchester
    3

    Vox Luminis & Freiburger Barockorchester

    Bach. Mattheuspassie

    In Bachs monumentale Mattheuspassie versmelten traditie en vernieuwing tot een ontzagwekkende constructie, die bovendien tot de meest ontroerende muziek behoort die ooit werd geschreven. Het werk meandert tussen bespiegelende en dramatische recitatieven, lyrische aria’s en devote koralen, en verheft het eeuwenoude lijdensverhaal tot een universele boodschap van lijden en vertroosting in woorden die ons nog altijd kunnen raken. Zelfs Nietzsche toonde zich onder de indruk: ‘Wie het christendom volledig verleerd is, hoort het hier als een heilsboodschap,’ schreef hij in 1902 nadat hij Bach ‘goddelijk’ had verklaard. Huisartiest Vox Luminis verenigt voor Bachs dubbelkorige topstuk de stemmen met een van Europa’s legendarische barokorkesten, voor de gelegenheid aangevoerd door hun leiders van het eerste uur Petra Müllejans en Gottfried von der Goltz. Twee fabuleuze zangers in de ‘hoofdrollen’ maken het plaatje compleet.

    Programma & uitvoerders

    In Bachs monumentale Mattheuspassie versmelten traditie en vernieuwing tot een ontzagwekkende constructie, die bovendien tot de meest ontroerende muziek behoort die ooit werd geschreven. Het werk meandert tussen bespiegelende en dramatische recitatieven, lyrische aria’s en devote koralen, en verheft het eeuwenoude lijdensverhaal tot een universele boodschap van lijden en vertroosting in woorden die ons nog altijd kunnen raken. Zelfs Nietzsche toonde zich onder de indruk: ‘Wie het christendom volledig verleerd is, hoort het hier als een heilsboodschap,’ schreef hij in 1902 nadat hij Bach ‘goddelijk’ had verklaard. Huisartiest Vox Luminis verenigt voor Bachs dubbelkorige topstuk de stemmen met een van Europa’s legendarische barokorkesten, voor de gelegenheid aangevoerd door hun leiders van het eerste uur Petra Müllejans en Gottfried von der Goltz. Twee fabuleuze zangers in de ‘hoofdrollen’ maken het plaatje compleet.

    Programma & uitvoerders