début | 20.00 |
avec une pause |
Louise Farrenc: beitel die naam alvast in je geheugen. Weinig vrouwelijke componisten kregen een plek in onze klassieke canon. Volkomen onterecht, zeker in het geval van Farrenc. Ze was een gevierd pianopedagoog, componeerde een berg kamermuziek, maar betrad ook het domein waarop enkel ‘Grote Mannen’ dachten recht te hebben: de symfonie. En hoe. Energiek, melodieus, inventief en uitgebalanceerd – Farrenc klinkt als een Franse Mendelssohn. Vergelijk haar speelse scherzo gerust met de vederlichte huppelpassen uit Mendelssohns uverture uit A Midsummer Night’s Dream. Ook Schumann was destijds één van Farrencs bewonderaars. Zijn Celloconcerto behoort tot het mooiste wat er voor het instrument geschreven werd: niet het meest virtuoze, maar beslist wel het meest gevoelige. De internationale topper Johannes Moser brengt het met een ontroerende mengeling van gratie en kracht.
Felix Mendelssohn 1809–1847
Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’
Robert Schumann 1810–1856
Celloconcerto
Eliott Delafosse (°1994) – Creatie
Winnaar SOV Composers’ Academy
Louise Farrenc 1804–1875
Symfonie nr. 3
Felix Mendelssohn 1809–1847
Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’
Robert Schumann 1810–1856
Cello
Kristiina Poska – dirigent
Johannes Moser – cello
début | 20.00 |
avec une pause |