beginuur | 06.00 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Voor de Russische intelligentsia was kamermuziek bijna even triviaal als ballet. Tchaikovsky leverde echter ook op dit gebied voortreffelijk Russisch pionierswerk. Zijn Eerste strijkkwartet was een immens succes in Rusland, maar nog meer in het buitenland. De sleutel van het succes is het immens populaire Andante cantabile, een prachtige zetting van een Russisch volksliedje. Ook Shostakovich en Raskatov kregen op hun beurt weer af te rekenen met het Sovjet- regime. Na Shostakovich’ gecensureerde Negende symfonie, stuitte ook zijn Derde strijkkwartet op kritiek omdat Shostakovich er zijdelings in refereert aan verschrikkelijke wantoestanden in de Sovjet-Unie. De componist beschouwde dit kwartet nochtans zelf als een van zijn beste werken. Het Amôn Strijkkwartet speelt de sterren van de hemel in dit uitmuntende staaltje Russische kwartetliteratuur.
Pyotr Il’yich Tchaikovsky (1840-1893)
Andante cantabile in Bes uit Strijkkwartet nr. 1, opus 11
Dmitry Shostakovich (1906-1975)
Strijkkwartet nr. 3 in F, opus 73
Alexander Raskatov (1953)
I Will See A Rose At The End Of The Path
Pyotr Il’yich Tchaikovsky (1840-1893)
Andante cantabile in Bes uit Strijkkwartet nr. 1, opus 11
Amôn Strijkkwartet:
Aymeric De Villoutreys: viool
Natalia Bwzewska: viool
Antoine Combot: altviool
Anne-Gabrielle Lia-Aragnouet: cello
Amôn Strijkkwartet:
Aymeric De Villoutreys: viool
Natalia Bwzewska: viool
Antoine Combot: altviool
Anne-Gabrie
beginuur | 06.00 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
in samenwerking met Chamber Music for Europe