inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.59 |
‘Ist wenig bekannt’, noteerde Carl Philipp Emanuel Bach op de titelpagina van zijn Hoboconcerti, Wq164 en 165. Anno 2014 is die situatie er nauwelijks op verbeterd, en dat terwijl de componist de solist en zijn instrument in een wervelwind van Sturm und Drang tot het uiterste van hun technische en expressieve kunnen drijft – Fingerspitzengefühl met onmiskenbare Bach-signatuur. Net zo herkenbaar is het geluid van Haydns symfonieën. Symfonie nr. 57 ontstond aan het Esterházy-hof, waar Haydn kon beschikken over schitterende professionele musici die zijn creativiteit vrij spel gaven. Mozart componeerde zijn Twaalfde pianoconcerto voor zichzelf en beschreef het als ‘de gulden middenweg tussen te gemakkelijk en te moeilijk’ en ‘heel briljant, maar ook natuurlijk’. Precies de kwaliteiten van Anima Eterna Brugge en Jos van Immerseel.
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Hoboconcerto in Es, Wq165
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Pianoconcerto nr. 12 in A, KV414
Joseph Haydn (1732-1809)
Symfonie nr. 57 in D
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Hoboconcerto in Es, Wq165
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Pianoconc
Anima Eterna Brugge: orkest
Jos van Immerseel: dirigent & pianoforte
Benoît Laurent: hobo
inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.59 |