inleiding door Maarten Beirens | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.40 |
Standaard € 29,00
Reductie -26 j. € 15,00
Met Icons keert BL!NDMAN terug naar de beginjaren van het ensemble: de muziek van de Amerikaanse minimalisten. De repetitieve structuren, de meticuleuze muzikale processen én niet te vergeten de zinderende intensiteit hadden een grote invloed op het ensemble. BL!NDMAN benadert de in snel-tempo uitdijende en ineenkrimpende patronen van Glass, de psychedelische tape-delay canons van Riley en de intrinsiek contrapuntische complexiteit van Reich zoals het hoort: met ongeziene intensiteit en totale overgave.
Na de voorstelling speelt Koen Roggen in de Inkomhal de elektronische versie van Terry Riley’s In C op modulaire synthesizer. Pik het concert gratis mee bij een drankje uit het Concertgebouwcafé.
Tijdens een zoektocht naar belangrijke gebeurtenissen in het jaar 1964 (zijn geboortejaar), ontdekte Koen Roggen dat In C dat jaar werd gecomponeerd en werd beschouwd als de eerste minimalistische compositie. Geprikkeld zocht hij de partituur op en het leek wel alsof die voor elektronische instrumenten was geschreven. Het langdurig herhalen en overlappen van de 53 muzikale zinnen, vroegen om geprogrammeerd te worden in zijn sequencers. Hij interpreteert In C brutaal en ongenuanceerd maar met volle respect voor de partituur en zijn spelregels. De klankkleur van zijn instrument evolueert van simplistisch naar complex waardoor er een nieuw soort energie ontstaat die misschien niet door de componist bedoeld is. De elektronische interpretatie van In C illustreert zeer mooi hoe actueel (en destijds visionair) de compositie wel niet is.
Steve Reich (1936)
New York Counterpoint
Nagoya Marimbas
Triple Quartet
Cello Counterpoint
Philip Glass (1937)
Music in Contrary Motion
Music in Similar Motion
Terry Riley (1935)
The Tuning Path
Poppy No-good and the Phantomband
AFTER SHOW Inkomhal:
Terry Riley (1935)
In C (1964)
elektronische versie
Steve Reich (1936)
New York Counterpoint
Nagoya Marimbas
Triple Quartet
Cello Counterpoint
Philip Glass (19
Eric Sleichim: artistieke leiding, arrangementen, tubax, sopraan sax, elektronica
BL!NDMAN [sax]:
Pieter Pellens (sopraan saxofoon), Hendrik Pellens (alt saxofoon), Piet Rebel (tenor saxofoon), Sebastiaan Cooman (bariton saxofoon)
BL!NDMAN [drums]:
Yves Goemaere, Hannes Nieuwlaet, Silas Van den Spiegel & Gideon Van Canneyt (perciusie)
BL!NDMAN [strings]:
Stefanie Van Backlé (viool), Femke Verstappen (viool), Monica Goicea (altviool) & Suzanne Vermeyen (cello)
Fabian Coomans: DX7
Eric Sleichim: artistieke leiding, arrangementen, tubax, sopraan sax, elektronica
BL!NDMAN [sax]:
Pieter Pelle
inleiding door Maarten Beirens | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.40 |
Standaard € 29,00
Reductie -26 j. € 15,00