beginuur | 20.00 |
19.20 - Meet the artist - inleiding met Sander De Keere & Stéphane Denève (EN) | |
met pauze |
Op het toppunt van zijn kunnen, met een succesvolle carrière als dirigent aan de Weense opera, het mooiste meisje van de stad als zijn vrouw en een gelukkig familieleven, componeerde Mahler zijn donkere en tragische 6de Symfonie. Een muzikaal zelfportret, geprojecteerd op een denkbeeldige held, waarin hij lijkt te voorspellen welke tegenslagen het leven nog voor hem in petto zou houden: de dood van zijn dochtertje, zijn ontslag en ongeneeslijke hartziekte. Hij toont echter niet alleen de verscheurdheid van zijn eigen ziel, maar geeft een bijna profetische visie van de hoe langer hoe meer ontheemde wereld rondom hen, die enkele jaren later in het lugubere avontuur van twee wereldoorlogen terecht zou komen. Als geen andere was Mahler in staat de tragiek en de conflicten van de menselijke geest, de haast metafysische wanhoop in muziek te vertalen.
Zijn spiegel op het leven geeft een soms pijnlijke kijk op de mens: obsessief, destructief, steeds zichzelf kwetsend. Maar evengoed toont Mahler de humor, eerlijkheid en liefde – en gunt hij ons een blik in zijn hart wanneer hij de liefde voor zijn vrouw Alma verwerkt in de eerste gloedvolle beweging: ‘Ik heb geprobeerd jou in een thema vast te leggen; of het gelukt is weet ik niet, maar je zult het ermee moeten doen’.
Onze website bevat zowel voorstellingen van het Concertgebouw als van derden. De voorstellingen van derden worden gecommuniceerd onder de noemer ‘Ook in het Concertgebouw’.
Glanert/Brahms – Vier Präludien und ernste Gesänge
Gustav Mahler – Sinfonie nr. 6 in a-Moll, ‘Tragische’
Stéphane Denève, dirigent
Michael Nagy, bariton
beginuur | 20.00 |
19.20 - Meet the artist - inleiding met Sander De Keere & Stéphane Denève (EN) | |
met pauze |