Ons huis enkel een plek voor volwassenen? Niets van! Dag in dag uit verwelkomt Concertgebouw Brugge de jongste generatie met open armen. In 2018 alleen al ontvingen we 16.000 bezoekers onder de 26 jaar. Elke eerste zondag van de maand gaan we all the way en nemen kinderen het Concertgebouw over tijdens Atelier Matinée. Zondag 3 maart werd extra feestelijk, want dan ondertekenden we met kinderen en volwassenen en met toeters en bellen het Familiemanifest. We verpakten onze beloften in een oorkonde.
'Meer focus op families, meer blije bezoekers.’ Daarvan zijn de cultuurorganisaties die het inclusieve Familiemanifest van Publiq ondertekenen, overtuigd.
Als Vlaamse Kunstinstelling willen we bewust inzetten op een inclusief cultuurbeleid. Concertgebouw Brugge is een huis voor families en wil zijn engagement met de ondertekening officieel maken én aanscherpen. Het Familiemanifest telt 25 aandachtspunten waarvan wij er al een groot aantal realiseren. In de komende jaren willen we inzetten op 10 speerpunten om zo van ons cultuurhuis een nog warmere thuis te maken voor de hele familie.
We willen de komende jaren extra aandacht schenken aan deze 10 werkpunten:
1. Wij nodigen sociale partners uit.
Samen met sociale partners en kenners van het jeugdbeleid binnen het lokale bestuur kunnen we drempels wegwerken voor families die niet uit zichzelf naar het Concertgebouw komen.
2. Wij helpen kinderen met online materiaal om zich wat voor te bereiden, als ze dat willen.
We willen kinderen filmpjes of foto’s aanbieden van eerdere voorstellingen of leggen hen met een plattegrond uit wat je waar vindt in het Concertgebouw.
3. Wij nemen zelf het eerste warme woord en we geven uitleg op maat, zodat families alle info krijgen die ze zoeken.
Kinderen zijn eregasten, dus heten we hen hartelijk welkom op hun niveau, in hun taal. Herhalen of samenvatten kan geen kwaad.
4. Wij hebben aandacht voor de vertegenwoordiging van diverse doelgroepen onder onze medewerkers en vrijwilligers.
Onze medewerkers vormen een spiegel van de samenleving zodat alle bezoekers zich oprecht welkom voelen en op hun eigen manier ons cultuurhuis mogen beleven. We bogen op de expertise van sociale organisaties om activiteiten uit te werken waarin alle families – ook kansengroepen – zich kunnen herkennen.
5. Wij maken gemakkelijk duidelijk wat kan.
We streven naar een heldere communicatie, ook voor mensen die het Nederlands of het cultuurjargon niet volledig onder de knie hebben. Waarom geen korte welkomstvideo maken waarin kinderen zelf vertellen wat waar mag?
6. Wij vragen families bij te dragen aan onze programmatie.
7. Wij luisteren naar feedback van bezoekers.
8. We stimuleren families om verder te vertellen over hun ervaring, want mond-aan-mond-reclame werkt supergoed.
We gebruiken quotes van families in onze communicatie om andere gezinnen warm te maken. We laten families aan het woord over hun ervaringen tijdens onze activiteiten en geven gehoor aan hun feedback. We motiveren hen ook om een leuke foto te posten op sociale media, eventueel met hashtag.
9. Wij voorzien zoveel mogelijk faciliteiten voor families en maken deze zichtbaar door signalisatie. Is er iets niet? Dan vermelden we ook dat duidelijk. We maken deze signalisatie maximaal non-verbaal door bv. het gebruik van iconen.
Het Concertgebouw biedt reeds tal van faciliteiten die een bezoek met kinderen aangenamer en gemakkelijker maken. Er is een verzorgingstafel (toegankelijk voor mannen en vrouwen) en een ruimte om borstvoeding te geven, er zijn liften voor mensen met beperktere mobiliteit en lockers om grote tassen weg te bergen. Een duidelijke non-verbale signalisatie van deze faciliteiten is evenwel noodzakelijk.
10. Wij denken aan een praktische omkadering voor eten en drinken.
In het Concertgebouwcafé zorgen we voor kindvriendelijke, betaalbare gerechten. We denken ook na over de mogelijkheid van een picknickplek, gratis kraantjeswater, het voorzien van kinderstoelen of een microgolf om babyvoeding op te warmen.