beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.35 |
Toelichting door Jan Christiaens |
Als een muzikale Prometheus wilde Alexander Scriabin niets minder dan de mensheid verlichten met zijn ‘vuurgedicht’ Prométhée voor orkest, koor en lichtorgel. Daan Vandewalle en Stéphane Ginsburgh steken de lont aan in het zelden gehoorde arrangement voor twee piano’s. Revue Blanche antwoordt met symbolistisch repertoire uit diezelfde tijd. En waar kan dat beter dan in het Groeningemuseum naast een monumentaal werk van symbolist Jean Delville, niet toevallig ook de illustrator van Scriabins partituurcover.
Alexander Scriabin (1872-1915)
Prométhée, le poème du feu, opus 60
En muziek van Igor Stravinsky (1882-1971), Louis Durey (1888-1979), Claude Debussy (1862-1918), Erik Satie (1866-1925) & Reynaldo Hahn (1874-1947)
Alexander Scriabin (1872-1915)
Prométhée, le poème du feu, opus 60
En muziek van Igor Stravinsky (1882-1971),
Daan Vandewalle & Stéphane Ginsburgh: piano
Studio Babayaga: lichtsculptuur
Alexander Jocqué: lichtdramaturgie
Revue Blanche: ensemble
Lore Binon: sopraan
Kris Hellemans: altviool
Caroline Peeters: fluit
Anouk Sturtewagen: harp
Jan Christiaens: inleiding
Daan Vandewalle & Stéphane Ginsburgh: piano
Studio Babayaga: lichtsculptuur
Alexander Jocqué: lichtdramaturgie
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 21.35 |
Toelichting door Jan Christiaens |
‘De religieus-pantheïstische natuurbeleving die Debussy in zijn composities wilde oproepen, vindt een visueel klankbord in de werken die het publiek tijdens het concert kan bekijken.’