beginuur | 16.00 |
Uit de complexe meerstemmige muziek van de renaissance smeedden Heinrich Isaac en zijn leerling Ludwig Senfl rond 1500 een nieuw genre: het Duitse sololied. Het stond ook wel bekend als tenorlied, want de gezongen melodie verstopten ze vaak juist in die middenstem. Beide componisten schreven er honderden, vaak met ontroerend mooie melodieën op prachtige, ingetogen, grappige en soms ook ronduit vunzige teksten. Via Senfl kwam het genre bovendien terecht bij de krachten achter de Reformatie en werd het de basis voor het koraal zoals we dat kennen van bijvoorbeeld Johann Sebastian Bach. In combinatie met een vleugje geraffineerde instrumentale muziek en nu en dan een geestelijke noot schetst Ensemble Sarada een mooi beeld van wat er leefde in het Oostenrijk en Duitsland van de 16e eeuw.
Tenorliederen en instrumentale polyfonie van Heinrich Isaac (ca.1450/55-1517) & Ludwig Senfl (ca.1496-1542/3)
Ensemble Sarada:
Griet De Geyter: sopraan
Tom Beets, Pieter Campo: blokfluiten
Nathalie Fransen: blokfluiten & luit
Floris De Rycker: luit
Ensemble Sarada:
Griet De Geyter: sopraan
Tom Beets, Pieter Campo: blokfluiten
Nathalie Fransen: blokfluiten &
beginuur | 16.00 |