Ga naar de hoofdcontent
FUTUR PROCHE

FUTUR PROCHE Opera Ballet Vlaanderen / Jan Martens

wo 10 mei 2023 / 20.00 / Concertzaal

Inleiding door Katrien Debois van De Zendelingen om 19.15 


Inhoud

 

 

— i.s.m. Cultuurcentrum Brugge

 

Deze voorstelling maakt deel uit van de 7x7-voorstellingen. Onze jongerengroep Soundcast selecteerde 7 voorstelingen aan een zachte € 7 voor wie jonger is dan 26. Ontdek het hele aanbod op concertgebouw.be/7x7
Met de steun van partner Brouwerij Halve Maan.

Biografieën

Jan Martens (BE) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en beëindigde in 2006 de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Zijn werk kenmerkt zich door de overtuiging dat elk lichaam iets te vertellen heeft en communiceert. Eerder dan een volledig nieuwe danstaal te creëren, herschikt hij bestaande vormen en idiomen in een nieuwe compositie en context om zo tot een nieuwe kijk op de dingen te komen en ideeën uit te lichten. Martens combineert de komende seizoenen zijn rol van co-artistiek leider bij GRIP met die van associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen.

Opera Ballet Vlaanderen (BE) is een Belgisch podiumkunstengezelschap dat in 2014 ontstond uit de fusie tussen de Vlaamse Opera en het Ballet van Vlaanderen. Het gezelschap is gevestigd in de steden Antwerpen en Gent. Het repertoire omvat een breed scala aan opera's en balletten, van klassieke werken als Mozart tot meer eigentijdse stukken van componisten als Philip Glass. Sinds seizoen 2019-2020 is Jan Vandenhouwe overkoepelend artistiek directeur van Opera Ballet Vlaanderen.

Cast & credits

Jan Martens: choreografie
Goska Isphording: klavecimbel
Zoë Ashe-Browne, Viktor Banka, Tiemen Bormans, Claudio Cangialosi, Morgana Cappellari, Brent Daneels, Matt Foley, Ester Pérez, Taichi Sakai, Niharika Senapati, Paul Vickers, Rune Verbilt, Kirsten Wicklund, Louis Thuriot, Christina Guieb, Tito Zwaluw Janssens, Lisse Vandevoort: dans
Joris van Oosterwijk: scenografie
Joris van Oosterwijk & Jan Martens: kostuumontwerp
Elke Verachtert: lichtontwerp
Stijn Pauwels: video-ontwerp
Brecht Beuselinck: geluidsontwerp
Tom Swaak: dramaturgie
Tara Jade Samaya: dansrepetitor
Rudi Meulemans, Marc Vanrunxt, Carolina Maciel de França: artistiek advies
François Ryelandt: leverancier en stemmer klavecimbel
Ilka De Wilde: assistant manager & tour coördinator Ballet
Thomas Verachtert: toneelmeester
Bart Schram, Laurens Claas, Tom Van Goethem, Thomas Debondt, Patrick Engels: techniek
Trees Veraghtert, Inge Van den Bogaert: kostuums

coproductie: Festival d’Avignon, DE SINGEL & Opera Ballet Vlaanderen
in samenwerking met GRIP
Deze productie werd gerealiseerd met steun van de Belgische Tax Shelter

--

Pēteris Vasks (1946)
Kantāte für Cembalo (1980)

Janco Verduin (1972)
hout karton papier en verf, voor klavecimbel en soundtrack (2021)

Graciane Finzi (1945)
Espressivo pour clavecin et bande (1996)

Anna Þorvaldsdóttir (1977)
Fingerprints for harpsichord (2003)

Erkki Salmenhaara (1941-2002)
Etude für Cembalo (1969)

Aleksandra Gryka (1977)
Yuomec, voor klavecimbel en tape (2006)

Toelichting

FUTUR PROCHE of hoe een instrument ons iets bijbrengt over de toekomst

 

KORT
  • FUTUR PROCHE is Jan Martens’ derde dansperformance gecreëerd op klavecimbelmuziek.
  • Vijftien dansers van Opera Ballet Vlaanderen, twee jongeren en één klaveciniste staan op het podium.
  • De voorstelling gaat over uitdagingen die ons te wachten staan in deze tijden van pandemieën, oorlogen, klimaatproblemen en politieke onrust.

FUTUR PROCHE is Jan Martens’ derde dansperformance gecreëerd op klavecimbelmuziek. Na de succesvolle voorstellingen any attempt will end in crushed bodies and shattered bones (2021) en ELISABETH GETS HER WAY (2021), blijft de Belgische topchoreograaf gefascineerd door dit eeuwenoude instrument. Hij doorbreekt het cliché rond het klavecimbel als louter barok-instrument en toont met dit werk dat het muziekinstrument vernieuwend kan zijn en zelfbewust in onze 21e eeuw thuishoort. Zoals de klaveciniste Goska Isphording vertelt in een interview: ‘Hij is de grote voorvechter van dit hedendaagse repertoire, veel meer dan andere spelers, instituten of sociale organisaties.’ FUTUR PROCHE is Jan Martens’ eerste werk als associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen. Hij mocht er meteen mee in première gaan op de befaamde cour d’honneur op het Festival d’Avignon. Het was geleden van 2016 dat een Belg deze eer te beurt viel. Bovendien was het dan ook nog eens 38 jaar geleden dat er een balletgezelschap mocht optreden.

Fysieke en intellectuele uitdaging

Dat deze voorstelling niet enkel een fysieke uitdaging is, maar ook een intellectuele, bleek tijdens het creatieproces van FUTUR PROCHE. De bonte groep dansers kreeg de opdracht een partituur volledig van buiten de leren. Met 17 zijn ze in totaal, 15 Opera Ballet Vlaanderen-dansers en 2 jongeren: een heterogene mix van pas afgestudeerden van de balletschool tot ervaren dansers. Tijdens repetities werden ze geregeld tot bij de piano geroepen waar ze uitleg kregen bij de partituur. Aan tools en informatie geen tekort, dit werd in overvloed aangereikt door de enthousiaste choreograaf.

Gewapend met pen en schriftje

Al de dansers hebben tijdens het repetitieproces ook de partituren gekregen van het stuk. De muziek in deze performance lijkt soms repetitief. Zo repetitief dat  bij een eerste beluistering niet altijd duidelijk is of je in het begin, in het midden of zelf op het einde zit. Aangezien het doel is dat op de noten die herhaald worden exact dezelfde bewegingen herhaald moeten worden, is een muzikale visualisering een zeer welkome geste. Maar het gaat verder dan dat. Ook op inhoudelijk vlak wordt er in de diepte gewerkt. De dramaturg licht toe hoe de muziek speelt met de verwachtingen van het publiek, hoe er wordt opgebouwd naar een climax om deze vervolgens te doorbreken, hoe accenten worden verlegd, hoe de maatsoort wordt omgegooid en hoe de muziek baadt in een woelige draaikolk van tempi en stemmingen. Dit alles wordt zo goed mogelijk meegenomen door de dansers in hun bewegingen en brengt hen ook tot een andere dimensie van dansen.

Zo leggen de performers uit dat het niet louter gaat om beweging uitvoeren, maar dat het letterlijk draait om de muziek te voelen of zelfs te belichamen. De grote uitdaging is dat het op livemuziek gebracht wordt, een al te fragiel gegeven. Daarbovenop zijn de bewegingen vaak exact op de muziek. Door de partituur te memoriseren, kruipen de dansers letterlijk onder de huid van de muziek. Deze muzikale onderdompeling gaat zo ver dat als ze tijdens de performance de klaveciniste een bepaalde noot horen spelen, ze deze in hun hoofd kunnen visualiseren op de partituur. Dit biedt hen een andere blik op de muziek. Het geeft hen de kans verder te gaan dan louter te dansen op de muziek. Het is een poging de klavecimbelmuziek te belichamen.

Waar tijden elkaar kruisen

Het maakt van FUTUR PROCHE een fascinerende performance waarin verschillende tijden elkaar kruisen. Het 16e-eeuwse klavecimbel stuurt de bewegingen aan. Zijn imago bestaat uit pruiken, gepoederde gezichten, gedateerde barokmuziek en operarecitatieven. De ‘spelers’ zijn echter eigentijdse lichamen in hedendaagse kostuums. De muziek bestaat uit een zevental hedendaagse klavecimbelstukken. Een instrument, schijnbaar uit het verleden, ontmoet zo lichamen uit het heden die zich buigen over onzekere toekomstbeelden. Een weloverwogen zet van Martens. Aangetrokken tot de evolutionaire kracht van het klavecimbel, dat zich steeds weer lijkt heruit te vinden, maakt hij een parallel met de mensheid. Het geeft de voorstelling een zeker symboliek. Dit instrument in de marge biedt ons een manier om buiten het kader te treden. Het imago schrijft dan wel een andere visie op het klavecimbel voor, maar in realiteit blijkt er een variëteit aan mogelijkheden te vinden om met dit instrument om te gaan. Jan Martens probeert dit in lijn te trekken met hoe wij mogelijk ook naar de toekomst kijken.
FUTUR PROCHE daagt de alomtegenwoordige duistere beelden van de nakende toekomst uit. Het gaat over uitdagingen die ons te wachten staan in deze tijden van pandemieën, oorlogen, klimaatproblemen, politieke onrust. En het laat zien hoe de echte actie ontbreekt. Negeren is geen oplossing. De oplossing, zo suggereert Martens, vinden we door onszelf heruit te vinden. Net als het klavecimbel buiten de kaders treedt, zo moeten we in de marge gaan, zaken herdenken en daarnaar handelen.

Katrien Debois, voor De Zendelingen

 

'Voor mij is het thema van FUTUR PROCHE vernieuwing en hernieuwing. Hoe kijk je naar een ballet van deze tijd? Hoe kunnen we daar nog stappen in zetten, in onze 'progressieve' sector waar er toch nog een heerschappij bestaat van uniforme lichamen en hiërarchische structuren?'

— Jan Martens

 

Word Vriend!
Geen bruisend kunstenhuis zonder goede vrienden die hier binnen en buiten lopen. ook jij kan Vriend van het concertgebouw worden. Daarmee laat je zien dat je ons huis een warm hart toedraagt én geniet je van fijne voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld vanaf 09 mei als eerste je tickets kopen, voor de start van de officiële ticketverkoop. We verwennen je ook met Vriendenvoorstellingen, gratis bezoekjes aan ons circuit, lekkers in het Concertgebouwcafé ...

Meer weten?
concertgebouw.be/vrienden 

 

Getipt voor jou

  • zo 04.06.2023 / 17.00 / Concertzaal

    Holding Present
    Ula Sickle & Ictus

    Doorheen een weefsel van bestaande en nieuw geschreven composities bouwt een groep van acht performers, musici en dansers, langzaam en bewust op naar het moment waarop individuen een kritische massa worden. Dankzij een aantal bestaande en speciaal ontworpen instrumenten mondt de finale uit in een puur moment van samen zijn. 

  • wo & do 21 & 22.06.2023 / 20.00 / Concertzaal

    EXIT ABOVE – after the tempest / d'après la tempête / naar de storm
    Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

    Voor deze nieuwe creatie verlegt Anne Teresa De Keersmaeker de focus van haar verkenning van de relatie tussen dans en muziek opnieuw naar de popmuziek. Met haar eenvoudige vorm, sterke melodieën en catchy lyrics weet pop elke dag veel mensen te raken. Deze creatie zet niet alleen aan tot dans, maar toont ook de noodzaak van verhalen en muziek waarin we ons kunnen herkennen.    

met dank aan