Poème Electronique (2003)
Edgar Varèses compositie voor het Philips-paviljoen van de wereldtentoonstelling van ’58 in Brussel krijgt een tweede leven in de plafonds van onze hoogste foyer, ook wel 'The Hanging Rock' genaamd.
Van ‘pionierswerk’ Poème Electronique (in de collectie sinds 2003) en Pavel Büchlers Annunciation in de hoogste foyers van het gebouw, over interactieve publiekslievelingen Kilo Ohm en Omni tot de beiaardklokken van Bellen Spel op het dakterras: klankkunst is overal in het Concertgebouw. Dankzij het bezoekersparcours Concertgebouw Circuit kan je bovendien de hele collectie beluisteren en vaak zélf bespelen! Met de audioguide ervaar je de geluidskunst op het parcours bovendien nog intenser.
Waar sommige klankkunstinstallaties een permanent onderdeel vormen van onze kunstcollectie, illustreren tijdelijke installaties of projecten virtuoos de vluchtigheid van het genre. Grijp dus je kans om deze momenten mee te maken!
Ontdek ook in ons archief wat er op het programma stond.
In oktober 2011 onthulden we de Sound Factory, een labo voor klankkunst op de vijfde verdieping van de Lantaarntoren. Intussen zijn we zo veel jaren later en wordt klankkunst niet enkel gecreëerd op 25 meter boven de stad, maar waren kunstige klanken lustig doorheen het hele gebouw én onze artistieke programmatie. De boodschap is duidelijk: behalve op de pijlers muziek en hedendaagse dans, steunt het Concertgebouw ook stevig op de pijler klankkunst.
'Hoog tijd om een volgende stap te zetten en van klankkunst een hoofddiscipline te maken.'