Ga naar de hoofdcontent
LOVETRAIN2020

LOVETRAIN2020 Emanuel Gat Dance

Biografieën

Emanuel Gat (IR) droomde er als kind van om muziek te studeren en dirigent te worden. Na zijn militaire dienst kwam hij op drieëntwintigjarige leeftijd in aanraking met hedendaagse dans. Dit veranderde radicaal zijn koers: hij stopte zijn muziekstudie en toerde internationaal rond met het dansgezelschap Liat Dror Nir Ben Gal Company. Amper twee jaar daarna start hij zijn carrière al als onafhankelijke choreograaf. In 2004 richtte hij in Israël zijn eigen dansgezelschap op dat sinds 2007 zijn thuisbasis heeft in het Franse Istres. Muziek blijft een belangrijke rol spelen in zijn werk en soms componeert hij zelf muziek voor zijn performances. Daarnaast is hij actief als fotograaf en presenteert hij naast dansvoorstellingen ook fotografische installaties.

Tears for Fears (VK) is een Engelse muziekgroep opgericht in 1981 door Roland Orzabal and Curt Smith. De twee ontmoetten elkaar al op dertienjarige leeftijd en hadden beiden een moeilijke jeugd door gescheiden ouders. Dit inspireerde hen voor de naam van hun band en vormde voor veel muziekteksten ook het vertrekpunt. Het werk van de new wave groep is moeilijk te classificeren, want ze blijven constant muzikaal zoeken. Zo werkten ze al met synthesizer, met akoestische instrumenten, met jazz-geïnspireerde muziek, improvisatie, minimalisme en progressieve rock n’roll.

Cast & credits

Emanuel Gat: choreografie & licht
Eglantine Bart, Tara Dalli, Noé Girard, Nikoline Due Iversen, Gilad Jerusalmy, Péter Juhász, Michael Loehr, Emma Mouton, Rindra Rasoaveloson, Abel Rojo Pupo, Karolina Szymura & Sara Wilhelmsson: performance
Emanuel Gat Dance: dans
Tears For Fears: muziek
Thomas Bradley: kostuumontwerp
Thomas Bradley & Wim Muyllaert: uitvoering kostuums
Guillaume Février: technische directie & supervisie licht
Frédéric Duru: geluid
Marie-Pierre Callies: kleedster
Marjorie Carré & Mélanie Bichot: productie

coproductie: Festival Montpellier Danse 2020, Chaillot – Théâtre national de la Danse, Arsenal Cité Musicale – Metz & Theater Freiburg
met de steun van Romaeuropa Festival
Emanuel Gat Dance krijgt steun van het Franse Ministerie voor Cultuur en Communicatie, en DRAC Provence Alpes-Côte d’Azur, Région Sud – Provence-Alpes-Côte d’Azur & Conseil Départemental des Bouches-du- Rhône

LOVETRAIN2020 krijgt de steun van het Institut Français voor zijn internationale tournees.
Gecreëerd in Agora – cité internationale de la danse (Montpellier)

Met de steun van 

Powered by 

Toelichting

- LOVETRAIN2020 is een barokke, maar verfijnde viering van het leven die tot stand kwam tijdens de coronapandemie.
- De voorstelling is een groepschoreografie, gemaakt door en met een groep van 12 dansers op muziek van veertig jaar geleden, die toch eigentijdser dan ooit voelt.

LOVETRAIN2020 is een voorstelling waarbij de ontstaanscontext een extra laag geeft aan het gebeuren. Gemaakt in 2020, te midden van de pandemie, kent het stuk zijn première tussen twee lockdowns in. Emanuel Gat beschrijft LOVETRAIN2020 als een eigentijdse musical. En raker kon hij het niet beschrijven. De voorstelling is één groot feest. Voor het toenmalig publiek tijdens de première in oktober 2020 in Montpellier was LOVETRAIN2020 een grote verademing. Tijdens de lockdowns was de wereld om ons heen stil geworden. Discotheken en cafés waren dicht, de winkelstraten en scholen waren leeg, het culturele en sociale leven stond stil. Alles wat tot het dagelijkse leven behoorde en waar we zo gewoon aan waren, was plots weggevallen. Tegen alle verwachtingen in organiseerde Montpellier Danse het festival ten tijde van de pandemie in 2020 met de nodige voorwaarden en restricties uiteraard, met onder meer ook de voorstelling van Gat.

Groepsvirtuositeit

Muziek speelt altijd een bijzondere rol bij Gat. Dat verbaast misschien niet, aangezien hij een opleiding tot dirigent volgde, alvorens hij in aanraking kwam met de hedendaagse dans. Ook bij LOVETRAIN2020 focust hij evenzeer op de beweging als op de muziek. Op basis van die interactie tussen muziek en beweging, groeit de choreografie verder. Daar hebben de dansers een groot aandeel in. Het is namelijk een zeer bewuste keuze om met een vast gezelschap dansers te werken.
Emanuel Gat herhaalt vaak in interviews dat hij houdt van de verrassingen die uitwisselingen tussen mensen teweeg kunnen brengen. Het onthult hoe mensen werken als individu of in groep. Hoe dynamisch die uitwisselingen zijn, ongecontroleerd, verrijkend en onverwacht. Dit is essentieel in de methodiek die Gat hanteert. Binnen een bepaald kader laat hij zijn dansers vaak de vrijheid deze interactie verder te exploreren. Voor hem is dan ook de enige voorwaarde voor zijn dansers: de bereidwilligheid om deel uit te maken van een proces waarbij de performers mee de context van die uitwisseling trachten te begrijpen, maar zeker ook nieuwsgierig zijn naar hoe deze werkt.
De dansers getuigen dat je tijdens een creatieproces bij Gat tegelijkertijd vrijheid ervaart maar mét zijn onontkoombare verantwoordelijkheid. Aangezien iedere danser van de groep hiermee geconfronteerd wordt, communiceren en zoeken ze samen naar de context: lichaamstaal en bewegingen spruiten hieruit spontaan voort. Het gaat niet zomaar om virtuositeit, maar om groepsvirtuositeit.

Lichtvoetig maar verfijnd

De groepsvirtuositeit in LOVETRAIN2020 bestaat uit barokkostuums, opvallende clair-obscurbelichting en verschillende kleurlagen en texturen. De zintuigen worden visueel verzadigd, misschien zelfs overweldigd. Bewegingen gaan sneller, enthousiasme draaft mee op, kleurrijke stoffen zwieren rond, tule en fleece draaien op de energie van beweeglijke lichamen. Het is veel, het is krachtig, het dwingt je aandacht af. Deze vloeiende crescendo zou snel als te veel kunnen aanvoelen. Maar dat doet het niet.
Het geheel zou snel als gratuit of barok kunnen overkomen, maar de verfijning en het denkwerk dat achter de creatie schuilgaat, verhindert dat. De voorstelling schetst een botticceliaans tableau: een oud-heidense festiviteit, vrij van codes, normen en soberheid. Maar precisie en zuiverheid kenmerken de chaos. Sterke groepsmomenten worden afgewisseld met duetten, trio’s en zelfs solo’s. Duidelijke krachtlijnen tekenen het podium en perspectiefeffecten geven aandacht. Er zijn momenten van rust en stilte, waarin enkel de beweging zich verderzet. Die momenten van rust en het vakmanschap van Gats lichtconcept, bieden de kans je blik te laten ronddwalen.
De inleving van de performers in combinatie met hun onderlinge samenspel roepen sympathie op en laten je ernaar verlangen om deel uit te maken van wat er zich voor je ogen ontvouwt. Zelfs al is de coronapandemie intussen niet langer actueel, toch blijft de overweldigende zin om mee los te barsten nog steeds uiterst aanwezig.

Veertig jaar oud, niet minder eigentijds

LOVETRAIN2020 straalt iets ongeremds uit en de muziekkeuze versterkt dit alleen maar. De band Tears for Fears slaagde erin om met hun muziek de tijdsgeest uit het Engeland van de ’80 onder Thatcher te capteren. Hits die de chaos uitstralen wanneer iedereen de wereld wilt regeren of veranderen, volgen elkaar op. De muziek komt uit een tijd gekenmerkt door een gevoel van onbehagen bij jongeren. Iets wat uiteraard ook heel herkenbaar was tijdens de pandemie, die voor veel adolescenten een zware periode was. In die zin is de muziek ook veertig jaar na datum nog actueel. Bij de première was deze performance een opluchting: een viering van het leven – iets wat ons toen een tijdlang ontzegd werd. Nu is de voorstelling nog evenzeer één groot feest: we mogen het leven vieren en wat een geschenk is het om dat te doen.

De Zendelingen

Luistertip
Everybody wants to rule the world van Tears for Fears is een van de meest gekende nummers van de band. Het is zowel muzikaal – met zijn opvallende synthesizer –, als tekstueel – met de opvallende protestteksten –  een goede samenvatting van het debuutalbum van de band. 
Kijktip
In 2021 zou LOVETRAIN2020 zeven maal opgevoerd worden in Chaillot - Théâtre national de la Danse, voorafgegaan door een tentoonstellingsperformance. Een nieuwe lockdown verhinderde dit, maar het project verscheen wel onder de vorm van een kortfilm.

 

Getipt voor jou

  • Remachine / Jefta van Dinther

    Met Remachine streeft Jefta van Dinther naar een Gesamtkunstwerk dat dans, licht, geluid en scenografie samenbrengt tot een monumentaal geheel. Centraal staat de relatie tussen mens en machine. De dansers bewegen én zingen de hele voorstelling lang op een grote draaiende schijf. Ze banen zich een weg door de tijd als een gedisciplineerd, meedogenloos en onverzadigbaar marskoor. Een evenwichtsspel tussen leiden en geleid worden, tussen autonomie en afhankelijkheid.

  • The Romeo / Trajal Harrell / Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble

    Stel je een dans voor – The Romeo – genoemd naar de jonge minnaar uit Shakespeare die dacht dat hij de dood kon overwinnen. Een dans die over de hele wereld bekend zou zijn, hoewel niemand zou weten wanneer en waar hij is gemaakt. Waar The Romeo ook vandaan komt, de toonaangevende Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell verbeeldt deze dans voor en door mensen van verschillende origine, gender en over generaties heen. En misschien begint het verhaal dan pas echt.

  • Le sacre du printemps / Michiel Vandevelde / Theater Neumarkt

    Le sacre du printemps van componist Igor Stravinsky en choreograaf Vaslav Nijinsky inspireerde sinds de première in 1913 verschillende kunstenaars. Een eeuw later verandert de fascinatie voor dit offerritueel ter ere van de aarde in een noodzaak. Wat is onze relatie met de natuur? Wie offert hier eigenlijk wie op? Choreograaf Michiel Vandevelde bouwt een brug tussen het verleden en de toekomst. Hij reduceert het stuk tot een duet en breidt de compositie van Stravinsky uit met een nieuwe elektronische epiloog.

  • We wear our wheels … / Robyn Orlin / Moving Into Dance Mophatong

    Choreografe Robyn Orlin groeide op in het door apartheid versplinterde Zuid-Afrika. De beelden van jonge, zwarte Zoeloe-riksja’s die op hun kleine handkarren witte mensen vervoerden, waren tekenend voor haar jeugd. Wat haar het meest opviel, was niet zozeer de uitbuiting, maar vooral de wilskracht om het hoofd te bieden aan deze vernedering. Via deze voorstelling deelt ze haar herinneringen met een jonge generatie Zuid-Afrikaanse dansers en strijdt zo samen met hen voor waardigheid en gelijkheid vanuit artistieke zelfexpressie.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge