Ga naar de hoofdcontent
MAGAZINE

MAGAZINE MEI — JUL 2021

We gaan weer live!

— welkom terug

voorstellingen jun— jul

Vanaf 9 juni mag het weer: live genieten van de mooiste voorstellingen in ons Concertgebouw. Wat kijken we ernaar uit je weer te ontvangen, met open armen en ontsmette handen! Uiteraard volgen we de voorgeschreven limiet van maximum 200 aanwezigen in onze zalen. Vanaf juli wordt die capaciteit normaalgezien nog wat verhoogd. Welkom terug!

Normaalgezien – schrijven we – want voor de heropening en een eventuele verhoging van de publieksaantallen houden we de randvoorwaarden zorgvuldig in de gaten: 80% van de risicopatiënten moet gevaccineerd zijn en op de afdelingen intensieve zorg mogen slechts 500 bedden zijn ingenomen. We durven wedden dat jij meeduimt! En intussen maken we je graag warm voor de heerlijke performances die in juni en juli bij ons op het programma staan. 


TICKETS VOOR DE VOORSTELLINGEN IN JUNI & JULI

zijn te koop op onze website vanaf wo 26.05.2021

  • vanaf 09.00 uur voor Vrienden en leden van The Keys
  • vanaf 12.00 uur voor iedereen


PRAKTISCH

Een terugkeer naar de cultuurzalen is voor velen een hele stap. Dat begrijpen we maar al te goed. Wij zijn evenwel al heel lang bezig met denken, plannen en organiseren. We kunnen je dus verzekeren dat een bezoek aan het Concertgebouw in de veiligste omstandigheden zal verlopen. Hierbij alvast een antwoord op een aantal prangende vragen:

  • Mocht de voorstelling alsnog geannuleerd worden, dan kan je ticket op een eenvoudige manier terugbetaald worden.
  • Er zijn geen abonnementsformules voor de voorstellingen in juni en juli.
  • Je zit met je bubbel steeds op 1,5 m afstand van andere bezoekers.

We schreven alle maatregelen voor je uit, zodat je ze in alle rust kan nalezen.

 

  • wo 09 jun 2021 / 20.00

    il Gardellino & Olga Pashchenko
    Mozart. Pianoconcerti

    Twee wonderkinderen ontmoeten elkaar, en staan samen met de klanktovenaars van il Gardellino in voor een heerlijk speels concert.

  • za 12 jun 2021 / 17.00

    Laureatenconcert Koningin Elisabethwedstrijd I 
    Brussels Philharmonic & Laureaten 2 & 3

    Ontdek een nieuwe generatie pianovirtuozen aan de zijde van Brussels Philharmonic.

  • za 12 jun 2021 / 20.00

    Laureatenconcert Koningin Elisabethwedstrijd II
    Brussels Philharmonic & Laureaat 1 

    De winnaar van dit prestigieuze pianoconcours zonder wedstrijdstress achter het klavier.

  • zo 13 jun 2021 / 17.00

    Annelien Van Wauwe & Yannick Van de Velde
    Brahms, Debussy, Weinberg & Lindberg

    Van lyrische en folkloristische melodieën tot technische hoogstandjes door topmusici van bij ons.

  • do 17 jun 2021 / 20.00

    Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich
    Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

    Anne Teresa De Keersmaekers doorbraakvoorstelling op vier composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich, voor het eerst gedanst door twee nieuwe danseressen.

  • za 19 jun 2021 / 20.00

    Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich
    Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

    Anne Teresa De Keersmaekers doorbraakvoorstelling op vier composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich, voor het eerst gedanst door twee nieuwe danseressen.

  • zo 20 jun 2021 / 14.30

    De fabelachtige stad
    Eva De Groote, Ruben Nachtergaele, Randall Casaer & Anneleen Boehme

    De dieren uit de gelijknamige podcast pikken de draad op en doen hun (multimediale) zeg over de toestand van de mens en de planeet anno 2021.

  • wo 23 jun 2021 / 20.00

    Anima Eterna Brugge
    Haydn met piano en paukenroffel

    Geen echte heropstart van dit cultuurseizoen zonder huisorkest Anima Eterna Brugge. Tijdens dit concert met pianist Lucas Blondeel staat Joseph Haydn volop in de schijnwerper. 

  • vr 25 jun 2021 / 20.00

    Salon Libeer
    Rondom Bachs Welgetemperd Klavier

    Pianist Julien Libeer en pianobouwer Chris Maene in gesprek over snaren en toetsen. Met Bach op de pupiter, uiteraard, maar ook een selectie werken van Beethoven tot Ligeti.

  • wo 30 jun 2021 / 20.00

    Deborah Cachet & Sofie Vanden Eynde
    La Chambre Bleue. Musique précieuse in de Parijse salons

    Luitiste Sofie Vanden Eynde en jonge Belgische sopraan Deborah Cachet terug naar elegantie van de 17e-eeuwse blauwe salons.

  • vr 02 jul 2021 / 20.00

    Piano Works Debussy
    Lisbeth Gruwez / Voetvolk & Claire Chevallier

    Eindelijk op ons podium: twee bijzondere vrouwen in een schilderachtig duet, een dansante aquarel van beweging en noten.

Tijd voor een nieuw seizoen!

— Lancering op 14 juni om 20 uur

seizoen 21—22

De tijd is bijna rijp voor een gloednieuw seizoen. We lanceren seizoen 2122 feestelijk én geheel coronaproof met een online seizoensvoorstelling vanuit het Concertgebouw, live (en gratis) te volgen vanuit je zetel op maandagavond 14 juni om 20 uur.



KOOP JE TICKETS VOOR HET NIEUWE SEIZOEN

Dankjewel aan onze Vrienden & Keys

— Bakens in een woelig jaar

vrienden & keys

Hoewel de onzekerheid dit jaar groot was, mochten we toch rekenen op de steun van heel wat Vrienden en Keys-leden. Zonder hen stonden we nooit zo sterk! We hopen je ook tijdens seizoen 21-22 te mogen verwelkomen als Vriend of Keys-lid.

‘We verwenden onze Vrienden in de afgelopen stille tijden thuis met kleine attenties zoals muziek, een kaartje, een Brugse Zot en een boek. Blij om ook bekende gezichten te hebben gezien op Concertgebouw Circuit. Maar nu staan wij vooral écht te popelen om samen aan ieders culturele agenda voor 21-22 te bouwen.’

— Jolien Baeckelandt, verantwoordelijke Vrienden

Wil jij ook Vriend worden van het Concertgebouw?

Als Vriend laat je zien dat je ons huis een warm hart toedraagt en draag je ook meteen financieel een steentje bij. Je geniet van onder meer een vroegboekvoordeel, een gratis vriendenvoorstelling met drankje achteraf en een leuk geschenk!

  • word hier lid
  • betaal jouw bijdrage vóór 7 juni en geniet van alle voordelen

 

Wil je je nog meer engageren? Word lid van The Keys!

Help de ambities van Concertgebouw Brugge mee waar te maken! Door jouw steun als lid van The Keys kunnen we solisten en orkesten van wereldklasse naar Brugge halen, jonge musici ondersteunen in hun ontwikkeling en de topkwaliteit van onze piano’s blijven garanderen. Daarnaast geniet je van talloze voordelen en word je deelgenoot van ons artistieke, politieke en ondernemersnetwerk.

  • ontdek hier alle voordelen
  • word lid vóór 7 juni om te genieten van het vroegboekvoordeel
  • vrijblijvend info via mail of 050 47 69 62

‘Het afgelopen jaar hebben we allemaal ervaren hoe nuttig technologie is om contact te kunnen houden en ons leven te organiseren. Tegelijk werd daarmee ook duidelijk hoe onvervangbaar een live (concert)beleving is, net als het samenzijn met gelijkgestemden. Dat het Concertgebouw de plek bij uitstek is om dit te ervaren, is eens te meer bewezen.’

— Peter Poppe, promotor van The Keys

 

Biodiversiteit als veelvormige muze

— Hans Van Dyck

column

Hans Van Dyck is bioloog en professor gedragsecologie. Vlinders en vogels boeien hem mateloos en leveren hem fascinerende, maar zorgwekkende inzichten die hij graag tot bij het grote publiek loodst. Als seizoensdenker van het Concertgebouw gaat hij in dialoog met muzikanten en dichters, en koppelt hij zijn kennis aan het artistieke programma.

De natuur brengt rust. Het inzicht is oud als de straat. Toch lijken we geregeld te vergeten dat we ook een natuurproduct zijn. U en ik zijn dieren, bijzondere exemplaren binnen de club van zoogdieren. De Zweedse grootmeester in de naamgeving en rangschikking van het leven op onze planeet, Carl Linnaeus (1707-1778), doopte ons in zijn meesterwerk Systema naturae tot Homo sapiens. Plots stonden we te boek tussen de andere levensvormen, zij het op een apart plekje. ‘God schiep, Linnaeus organiseerde de schepping.’ Zo zou de beroemde arts, bioloog en geoloog zijn eigen bijdrage weinig bescheiden getypeerd hebben.

Ondertussen hebben we vele inzichten over de evolutie en afstamming van levensvormen. Ons lichamelijk bouwplan en het gros van onze aandoeningen delen we met chimpansees en andere mensapen. Familietrekken kan je niet altijd verbergen. Maar we delen ook eigenschappen met vissen en insecten. Onze geschiedenis is een erg biodivers relaas. Het klinkt voor vele mensen nog steeds als een belediging, of ten minste als een ongemakkelijke waarheid. Deze fundamentele inzichten hebben het soortelijk gewicht van biologie als hoeksteen van ons inzichtelijk denken sterk vergroot.

Daarom kunnen we van muizen en fruitvliegjes leren om kennis toe te passen op onze eigen fraaie soort. Doorheen evidente verschillen, oog leren hebben voor gelijkenissen. Met dezelfde bouwstenen bekomt de natuur erg verschillende creaties. Net als in muziek waarin diversiteit floreert op basis van dezelfde noten. Het veelvormige leven op onze planeet staat bij uitstek model voor creativiteit. Biodiversiteit is levende creativiteit.

'We beginnen de jongste jaren almaar beter te begrijpen hoe natuur en levensvormen inwerken op ons lichaam en geest.'

Daarom brengt de natuur niet alleen rust in onze bovenkamer tijdens een wandeling. We beginnen de jongste jaren almaar beter te begrijpen hoe natuur en levensvormen inwerken op ons lichaam en geest. Natuur brengt vaak ook prikkelende onrust. Fijne onrust onder de vorm van ideeën, inspiratie, goesting. Seizoenscomponist Wim Henderickx blijkt vaak te componeren in een natuurlijk decor. Zijn rug in fysiek contact met de schors van een boom. Bast tegen bast. Hij is lang niet de enige. Kunstenaars, schrijvers, wetenschappers, ingenieurs, productontwikkelaars, architecten, leerkrachten ... Het is een bont gezelschap van de Homo sapiens dat zijn mosterd haalt bij het veelvormige leven op deze planeet. Die creatieve muze verdient beter. Laten we haar vaker koesteren en kansen bieden.

Een nieuw boek van onze seizoensdenker

Van een 'vlinderjongen' ontpopte Hans Van Dyck zich tot een 'vlinderprofessor'. Zijn fascinatie voor deze frivole fladderaars bundelt hij in een gloednieuw boek: Het orakel van de bosnimf. Van de functies van de kleuren op hun vleugels tot de vele aspecten van hun wonderlijke gedrag, van de hongersnood waarmee ze kampen in moderne landschappen tot de analyse van wat snelle klimaatverandering met ze doet: Van Dyck vertelt een boeiend verhaal over prachtige zorgenkinderen. Gids en rode draad doorheen het boek is het bont zandoogje, een bosnimf. 

En intussen ...

— achter de schermen van het Concertgebouw

achter de schermen

Meer dan een jaar na de start van de coronacrisis, ziet de wereld er nog steeds een stukje anders uit. Dat geldt niet in het minst voor onze eigen culturele sector. Wij laten jullie graag even meelezen waar wij in het Concertgebouw al die tijd mee bezig waren én waar we nog naar uitkijken.

  • Greet Van Maele — productieleider

    ’Na de grote leegte van de eerste golf, bleven wij tijdens de tweede en derde golf wel min of meer aan het werk, al zag mijn job er een stuk anders uit. In plaats van live evenementen begeleidde ik residenties en audio- en tv-opnames. Spannend, maar ook een leuk nieuw avontuur. Al mis ik de voorstellingen met publiek en het applaus in de zaal toch enorm hard!’

  • Wieske Snauwaert — onthaalverantwoordelijke

    ’Heel weinig voorstellingen het afgelopen jaar, dus ook weinig publiek om welkom te heten. Gelukkig kon ons Concertgebouw Circuit al snel weer de deuren openen tijdens de tweede lockdown. Heel wat bezoekers konden zo op een coronavrije manier kennismaken met het gebouw. Zowel tijdens de eerste als de tweede lockdown waren wij een tijdlang tijdelijk werkloos, ik ben toen zelfs even als contact tracer aan de slag geweest.’

  • Geerolf Jacques — coördinator podiumtechniek

    ‘We ontvangen momenteel heel veel artiesten voor repetities en opnames, die gaan meestal overdag door, dus mijn team is vaak ’s avonds thuis en dat is helemaal anders dan in normale tijden natuurlijk. Een deel van het team ontpopte zich tot opnamespecialisten, anderen hielpen met infrastructurele werken. We zijn blij dat er binnenkort weer meer volk in huis zal zijn om een klapke mee te doen, zowel publiek, als collega’s en gezelschappen!

  • Chantal Van Nieuwenhuyse — verantwoordelijke poetsploeg

    ‘Omdat ik het gebouw heel goed ken, werd mij tijdens de eerste lockdown gevraagd om het onderhoud een paar keer per week te doen, de rest van de ploeg was toen volledig werkloos. Het voelde heel raar om in een leeg gebouw alles proper te houden, frigo’s van personeel leeg te maken, de bureaus op te ruimen en vooral om hier moederziel alleen te zijn met enkel de doorman. Intussen is het team wel weer grotendeels aan het werk, maar we kijken uit naar de drukte van weleer!’

  • Georg Weinand — coördinator Dans in Brugge & December Dance

    ‘Dansgezelschappen bleven de afgelopen maanden repeteren en willen producties afwerken, en het is natuurlijk de bedoeling dat een aantal dansproducties volgend seizoen op tour kunnen gaan. Ik mocht enkele weken geleden voor het eerst op een coronaveilige manier – met heel wat testen, verklaringen en vergunningen op zak – een prospectie voor professionals bijwonen in Parijs. Ik had toch een klein beetje het gevoel dat ik uit mijn kot gelaten werd.’

  • Lotte De Coene — coördinator content en design

    ‘Na maanden van schermpjes en online belevingen, plannen en herplannen, kijken we nu vol goesting naar de toekomst. Achter de schermen werkten we hard om ons publiek ondanks de afstand toch dicht bij ons te houden. En intussen staat ook een brandnieuw seizoen klaar om te lanceren, eentje waar we reikhalzend naar uitkijken!

  • Ignace Van Haute — vrijwilliger

    ‘Ik verzorg de persupdates voor het Concertgebouw en enkele andere culturele instellingen, dus dat kon ik gelukkig onder de vorm van telewerk blijven doen. Ik mis echter de sfeer van de Concertgebouw-community, dus ik kijk gretig uit naar toekomstige ontmoetingen met mijn Concertgebouwbubbel. Met muziek, dans en koffietjes in het Concertgebouwcafé natuurlijk!’

Het laatste wachten verzacht dankzij streamings

We geven het toe: een opname of een livestream kan niet tippen aan die zalige roes van een live beleving. Het laatste wachten verzachten we niettemin graag met een gevarieerd programma streamings van voorstellingen die – ondanks dat scherm, ondanks de afstand – raken, boeien en verwonderen. Geniet van deze fijne (en gratis) selectie, opgenomen in of live uitgezonden vanuit onze zalen!

Brugse schouders onder cultuurkanaal Podium 19

De deuren van de cultuurhuizen waren de voorbije maanden stevig op slot, geen stille wens of luide hoop die daar iets aan kon veranderen. Bij de pakken blijven zitten, staat evenwel níet in ons woordenboek. De zeven Vlaamse Kunstinstellingen, VRT, UiTinVlaanderen, Proximus, Orange en Telenet bedachten dan ook een uniek concept in cultuurluwe tijden. Creativiteit, positivisme, goede wil en hard werk van talloze (cultuur)partners mondden uit in een gratis virtueel podium, op tv en online: Podium 19. 

Residentieplek Concertgebouw

Via de Artiesteningang bleven we het afgelopen jaar veel en goed volk ontvangen: artiesten die de troeven van onze (lege) zalen aangrijpen om nieuw werk te creëren dat ze straks weer op onze scène of op plaat aan een groot publiek mogen voorstellen. Op onze sociale media berichten we onder de hashtag #residentieplekconcertgebouw uitgebreid over de artiesten die bij ons aan de kunst van de toekomst werken.  

Repetitie Jan Martens in de Concertzaal (c) Lore Feryn

Ken je publiek

— Opvallende cijfers uit ons publieksonderzoek

publieksonderzoek

Wij willen ons publiek kennen. Daarom ondervroegen we samen met Universiteit Gent 1134 bezoekers tijdens 21 voorstellingen in 2019 en begin 2020, in pre-coronatijden dus. We zetten graag enkele interessante cijfers op een rijtje.

  • 90 %

    van de respondenten is grote fan van onze seizoensbrochure; bij 85% valt ook het magazine enorm in de smaak. De online nieuwsbrieven kennen met 41% van de bevraagden eveneens een trouw lezerspubliek. 

  • 37 %

    van de respondenten springt op zijn fiets om een voorstelling bij ons bij te wonen.

  • 43 %

    van de respondenten brengt een cultuurpartner mee om in fijn gezelschap van een voorstelling te genieten.

  • 40 %

    van de respondenten kocht zijn ticket online. Ons publiek heeft de digitale trein duidelijk niet gemist!

  • 89 %

    van de respondenten vindt dat hij met een ticket voor een voorstelling echt waar krijgt voor zijn geld; 75% is vast van plan om nog vaak terug te keren.

  • 91 %

    van de respondenten zou ons bezoekersparcours Concertgebouw Circuit aanraden bij vrienden en familie. 

  • 35 %

    van de respondenten die zélf een ticket kochten, deden dat via een abonnementsformule. 

  • 40 %

    van de bevraagde jongeren maakt gebruik van de 7x7-formule waarbij tickets voor 7 voorstellingen slechts € 7 kosten. 

We willen ook jouw mening kennen! Aarzel niet om ons te contacteren met je bemerkingen en bevindingen.

The Invisible Cowboy

— Installatie Vincen Beeckman & Kasper Demeulemeester

expo

De Brusselse fotograaf Vincen Beeckman laat zich inspireren door wat op zijn pad komt, door wat hem raakt en intrigeert. Zo ook bij The Invisible Cowboy. Voor deze foto-installatie put hij uit een reeks foto’s die hij maakte tijdens zijn reizen door de VS van 2014 tot 2020. Op een van die trips stuitte Beeckman in een motel aan Lake Mead (Arizona) op enkele notitieboekjes van een onbekende schrijver, die zichzelf The Invisible Cowboy noemde. 

Gefascineerd door deze boekjes geeft Vincen ze aan Kasper Demeulemeester, een Belgische kunstenaar die op een bijzonder manier omgaat met taal. Demeulemeester herwerkt passages uit de notitieboekjes tot een tekst die samen met de foto’s een fascinerende installatie vormt. ‘Een van de interessante dingen aan de notitieboekjes was dat ze losse bladen bevatten, lijstjes, korte flarden tekst ook’, vertelt Kasper. ‘Een van de lijsten bestond enkel uit voornamen van mensen, korte beschrijvingen en opsommingen van de plekken waar deze onzichtbare cowboy hen ontmoette. Een tweede lijst was een opsomming van wat hij ginds at – een zeer korte lijst was dat, en alle plekken waar hij overnachtte. Meestal in zijn wagen, als we de notities mogen geloven. Een merkwaardige lijst bestond uit alle woorden die hij niet had begrepen in de roman Blood Meridian van Cormac McCarthy, een verhaal over een jonge naamloze ruiter die zich aansluit bij een groep scalpjagers die dood en vernieling zaaien in het zuidwesten van de VS en het noorden van Mexico, rond het midden van de 19e eeuw. Woorden over moorden dus, woorden uit de woestijn, woorden uit het westen.’

Een verrassende kijk op het mythische Wilde Westen.

Beeckmans indrukwekkende reeks beelden van woestijnen, verlaten dorpen en cactusbossen versmelten samen met Demeulemeesters teksten op de muur van de Foyer balkon 2 van het Concertgebouw. De tekst vervormt de foto’s, doorbreekt de grens van woord en beeld, van fotografische en aanwezige realiteit, van wat echt is en wat niet. Onbegrepen woorden worden abstracte beelden. De verzwegen, vergeten geschiedenis van het Westen sluipt de foto’s van Vincen Beeckman binnen en confronteert de kijker met het onuitgesprokene en het moedwillig onbelichte.

za 22 mei 2021 – zo 29 aug 2021
Bezoek de installatie gratis tijdens Concertgebouw Circuit of voor of na een voorstelling.

beeldverhaal

Een dag met ... de dansers van Electric Life

Maandenlang werkten negen jonge dansers aan de voorstelling Electric Life, op muziek van Stravinsky’s Petrouchka. Wij volgen hen tijdens een repetitiedag, net voor de creatie en opname van de dansvoorstelling. Volgend seizoen gaat Electric Life op tournee met voorstellingen bij ons op donderdag 28 en vrijdag 29 april, mét live muziek van Brussels Philharmonic. Dat zal vonken geven!

  • 09.30 uur

    We druppelen van zowat overal in Vlaanderen het Concertgebouw binnen. Net op tijd voor de yoga met choreografen Thomas en Elisabeth, een vast ochtendritueel op elke repetitiedag.
  • 10.30 uur

    Nu we in de laatste rechte lijn naar de première zitten wordt alles tot in de puntjes afgewerkt. Deze voormiddag pakken Thomas en Elisabeth samen met ons een paar ‘lastige’ passages aan.
  • 12.00 uur

    Het is best een grote stap om na maanden in de repetitiestudio op het grote podium te repeteren. Na een paar dagen op de scène, voelen we meer ruimtelijkheid en openheid. Dat geeft een bijzondere energie aan de voorstelling.
  • 13.30 uur

    Wij zijn behoorlijk verschillend in interesses en leeftijd. De jongste is 15, de oudste 24. Toch hangt de groep ongelooflijk goed aan elkaar. Hoe kan het ook anders als je maandenlang samen repeteert tijdens vele weekends en vakanties.
  • 14.00 uur

    Nog een aanpassing in de laatste week: dansen met kostuums. Dat hebben we vorige week al kunnen uittesten op de scène. Maar nu brengt costumière Alexandra nog een paar correcties aan de kledij aan. In het kostuum moet je je als danser goed voelen. Het mag je niet hinderen in je beweging.
  • 15.00 uur

    We doen een doorloop en dansen dus de hele dansvoorstelling in één stuk. In de zaal zitten muziekdramaturg Alain en Raphael, beiden schreven de muziek voor de epiloog waarmee de voorstelling eindigt.
  • 17.00 uur

    Choreografen Thomas en Elisabeth bespreken met ons nog even de doorloop. Elke repetitie groeien we, voelen we elkaar beter aan, en staan we rustiger en vrijer op de scène. Na het douchen praten we nog even na. Op naar de première, we zijn er klaar voor.

DO 28 APR 2022 (11 u en 14 u) – schoolvoorstellingen — inschrijven kan hier
VR 29 APR 2022 – avondvoorstelling

Electric Life
Brussels Philharmonic & fABULEUS

— met de steun van onze partners KU Leuven, Spa & Keolis

leesvoer

Muzikaal, Brugs én internationaal leesvoer

Nu de zon ons steeds meer uit onze sofa en naar onze tuinstoel lokt, komen fijne leestips als geroepen. Geen romans op ons lijstje, maar alternatieve boeken die klinken, inspireren, verwonderen én je op verkenning sturen in onze thuisbasis Brugge.  

  • Beeld van de Stad — Triënnale Brugge

    Brugge is veel meer dan gotiek, reien, kant en chocolade. Dat weten wij als geen ander, maar ook Triënnale Brugge toont de wereld dat onze thuisstad uitblinkt in hedendaagse kunst en architectuur. In Beeld van de Stad stelt de organisatie in projectteksten en essays scherp op een ‘ander’ Brugge, bij haar twintigste verjaardag als Werelderfgoedstad.

  • De onvermoede schatkamer van de Duitse barokmuziek — Ignace Bossuyt

    De passie van onze ‘huismusicoloog’ Ignace Bossuyt kent geen grenzen. Een sabbatjaar nemen tijdens een Concertgebouwloze periode? Geen denken aan! De emeritus professor musicologie nam ons tijdens de eerste lockdown mee op muziekhistorische avonturen en pende intussen een nieuw boek bijeen. Het werk duikt in de Duitse barokmuziek tussen 1650 en 1700, en overlaadt je met geheimtips voor zelden gehoorde werken van bekende en minder bekende componisten. QR-codes bij elk muziekwerk leiden je meteen naar het juiste muziekfragment!

  • Brugge in 100 objecten — Musea Brugge

    In deze nieuwste publicatie van Musea Brugge wordt de geschiedenis van Brugge opgehangen aan – je raadde het al – 100 bijzondere objecten, waarvan onze terracotta tegel nummer 100 markeert. Wist je dat er van die tegel maar liefst 68.000 exemplaren de rode schil vormen van ons kunstenhuis? Dat en zo veel meer leer je in deze boeiende publicatie.

  • Een kleine muziekgeschiedenis van hier en nu — Mark Delaere (red.) in opdracht van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]

    In de westerse kunstmuziek van na 1950 is veel moois te ontdekken: de zoektocht naar vernieuwing kende een ongeziene piek, die uitwaaierde in talloze stromingen en tendensen. Veel van die stijlen klinken menig luisteraar vreemd in de oren en net daarom focust dit boek op dat segment van de ‘nieuwe muziek’. Een kleine muziekgeschiedenis van hier en nu is je gids in het veelzijdige landschap van de nieuwe muziek!

  • Modern Architecture : A Critical History, vol. 5 — Kenneth Frampton

    Neen, deze bijbel van de hedendaagse architectuur is geen luchtige strandlectuur. Toch wilden we liefhebbers van Framptons gerenommeerde overzichtswerken deze tip niet onthouden want het Concertgebouw verschijnt zowaar in de vijfde editie van dit werk! Architecten Paul Robberecht (samen met Hilde Daem de ‘schepper’ van ons gebouw) en Stéphane Beel worden er bovendien als enige levende Belgische artiesten gen/roemd. Een grote eer!

Is lezen niet aan jou besteed? Grasduin dan even in onze mediatheek, of snuister tussen ander leuks in onze Concertgebouwshop!

 

kinderen toegelaten

Familie aan zet

De familie Vlerick en languit op de sofa liggen? Vergeet dat maar! Ouders Kim en Wouter en kinderen Elias, Kobe en Oona hebben doorheen de week altijd wel iets op het programma, vaak sportieve activiteiten. In het weekend kijken ze uit naar bijzondere uitjes, zoals ons Concertgebouw Circuit!

  • Mama Kim

    'Een museum bezoeken is voor onze kinderen geen straf. Zeker als het interactief is, zoals het Circuit, weet ik dat we hiermee gaan scoren.'
  • Papa Wouter

    'Het gebouw ziet er heel indrukwekkend uit van buitenaf, ik ben heel benieuwd naar de binnenkant, vooral naar de technische kant, de architectuur en de bijzondere akoestiek van het gebouw.'
  • Elias (9 jaar)

    'Ik hoorde dat er een soort klankenlabo is waar je met allerlei geluidsmachines kunt spelen. Ik vind het veel interessanter als je bij een bezoek ook iets mag doen of uittesten.'
  • Kobe (7 jaar)

    'Vorig jaar zat ik samen met mijn broer en zus al eens tussen het orkest tijdens een Surround-concert. Ik hou van muziek en instrumenten en ben dan ook heel nieuwsgierig naar die grote Concertzaal.'
  • Oona (5 jaar)

    'Samen met de Liervogel stempels verzamelen en zo een verrassing verdienen. Dat klinkt leuk!'

Open op za & zo van 10.00-18.00
Tijdens schoolvakanties ook open op wo, do & vr van 14.00-18.00

virtual tour

Het Concertgebouw in 360°

Binnenkort gooien we onze deuren opnieuw open voor voorstellingen. Wordt het weer een beetje wennen of zoeken? Dan helpt deze virtual tour je alvast 'pootjebaden'. Of ken jij het Concertgebouw ondanks de lange afwezigheid nog steeds als je broekzak en ben je niet bang om dat te bewijzen? Wij maken je tocht net iets uitdagender met de Virtual Tour Quiz! Download het interactieve quizformulier, en je bent vertrokken!