Ga naar de hoofdcontent
MAGAZINE NOV — DEC 2020

MAGAZINE NOV — DEC 2020

Keep ENERGY!

voorwoord

januari 2017
Op een crowdfunding-avond van Arne Deforce koop ik een stukje partituur van het werk Life-form van de Britse componist Richard Barrett. Na een ontelbaar aantal studie-uren en dito hoeveelheid speelaanwijzingen zou het aartsmoeilijke prachtstuk door de cellist op cd worden gezet. Pure passie en gedrevenheid van een artiest om deze muziek een langer leven te geven.

september 2020
Ik loop voorbij het kader aan de muur en bedenk hoezeer de annotaties slow down step by step en keep ENERGY! resoneren met onze huidige tijd. Hoewel de lockdown een veel te abrupte slowdown was, is het de afgelopen maanden voor zoveel mensen duidelijk geworden hoezeer de rust in de agenda voor even weldadig was, maar vooral veel te ver ging. We moesten heel wat broodnodige ingrediënten van een zinvol, verrijkend en plezierig leven missen. Voor de kunstensector was het zaak om de moed
erin te houden, en creatief verder te werken. keep ENERGY! Perspectief is cruciaal voor de motivatie. Daarom was het zo belangrijk dat het Concertgebouw in de maanden september en oktober bijna 20 kunstenaars(collectieven) kon ondersteunen met residenties in de verschillende zalen en studio’s voor repetities en opnames. Daarom was het zo belangrijk om step by step de capaciteit van de voorstellingen omhoog te laten gaan en het applaus te laten aanzwellen. Daarom is het zo belangrijk dat de focus van December Dance extra verlegd wordt naar creaties van
de hypergetalenteerde makers van hier, die op diverse manieren steun ontvangen vanuit Dans in Brugge, de alliantie tussen KAAP, Cultuurcentrum en Concertgebouw Brugge. Samenwerken en de krachten bundelen, met partners, met artiesten en met ons trouwe publiek; het is noodzakelijk om aan de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden. Het is alvast mooi dat zo veel bezoekers sinds het seizoensbegin meteen op het appel verschenen.

Dus ook voor jou, beste Concertgebouw-community; keep ENERGY! En dat slowing down dan? Uit de alledaagse hectiek stappen kan
je nog steeds het best tijdens de zinnen- en hersenprikkelende voorstellingen in onze zalen!

Welkom!

— Jeroen Vanacker

 

kort

  • Driemaal is scheepsrecht!

    Het aanstormende Trio Impression verwent je met enkele zoetgevooisde melodieën van formaat. Beethovens wervelende Trio in Bes, opus 11, zal ongetwijfeld blijven hangen en ook Clara Wieck-Schumann leidt je in haar Pianotrio van de ene romantische melodie naar de andere. Frank Martins Trio sur les melodies populaires irlandaises zorgt dan weer voor pittige ritmiek, vurige akkoorden en beklijvende melodieën. Kortom, een sfeervolle avond waarmee het trio ongetwijfeld zal impressioneren, euh imponeren!
  • Muziek voor de toekomst

    Eindelijk kon Philippe Herreweghe een droom laten uitkomen: een jongerenproject van zijn eigen Collegium Vocale Gent. De Academy werd opgezet om jonge, online geselecteerde musici te helpen hun weg te vinden in de professionele wereld. Na repetities en coachings in Gent door onder anderen Baptiste Lopez, Ageet Zweistra en klarinettiste Nicola Boud passeerde het orkest op 10 september in Brugge voor Beethovens Vijfde symfonie. En de jeugd blaakte! – weliswaar voor een select publiek van 200 oren.
  • Jouw coronaproof event in het Concertgebouw

    Veilig jouw event, congres of meeting organiseren? Dát kan ons business & events-team! Het Brugse innovatienetwerk De Toekomstmakers ging je alvast voor!
  • Acrobatie, suspense en humor

    ‘Krachtige beelden over het leven worden doorvlochten met beweging […] Triptych lijkt wel een hommage aan David Lynch met zijn bijzondere atmosfeer en enigmatische en verleidelijke scènes.’ — El Periodico In Barcelona zagen ze in juli al dat het goed was, in november is het onze beurt om ons te laten meevoeren door dit virtuoze drieluik.
start

Start ticketverkoop november —december

In dit magazine kan je grasduinen door het (aangepaste) programma voor de maanden november en december. Tickets kopen voor deze voorstellingen kan vanaf eind oktober.

Vrienden & leden van The Keys

Vanaf dinsdag 20 oktober om 9 uur

Breed publiek

  • Online vanaf maandag 26 oktober om 9 uur
  • Telefonisch vanaf donderdag 29 oktober

Hulp nodig?

Laat je begeleiden via chat of contacteer ons telefonisch op +32 50 47 69 99.
Of bel vanaf 14 oktober bovenstaand nummer om een afspraak vast te leggen zodat wij de tickets dan voor jou kunnen boeken.

Abonnementen

Er zijn dit seizoen geen vaste abonnementen maar vanaf november bieden we je wel een aangepaste versie van onze vertrouwde keuzeabonnementen aan.

Vanaf 3 voorstellingen: 10% korting
Vanaf 6 voorstellingen: 20% korting

De keuzeabonnementen zijn persoonlijk en niet cumuleerbaar met andere kortingen.

Zaalplannen

Fijn nieuws! Wij kregen intussen de goedkeuring van de Vlaamse overheid en het Brugse stadsbestuur om onze zaalcapaciteit op te trekken. We kunnen dus weer iets meer mensen ontvangen om te genieten van muziek en dans.

  • Om iedereen op een veilige manier naar zijn plaats in de zaal te begeleiden, werken we voor de maanden november en december met een rij-garantie. Dat wil zeggen dat de keuze van jouw stoel in het zaalplan bij het boeken zal bepalen in welke rij je plaats kan plaatsnemen voor de voorstelling. Je stoel wordt je net voor de voorstelling toegewezen volgens de instroom van het publiek zodat je geen andere bezoekers hoeft te kruisen bij het inschuiven in de rij.
  • Tickets worden in duo’s en singles verkocht. Kom je met meer dan twee, neem dan contact op via +32 50 47 69 99. Gelieve ook samen de zaal binnen te komen, dan kunnen jullie naast elkaar plaatsnemen.
  • We mogen voortaan dan wel met meer in de zaal zitten, we houden het minstens even veilig. Zo zorgen we voor aanvoer van 100% verse lucht, het dragen van een mondmasker is in het hele gebouw verplicht en we respecteren uiteraard alle maatregelen op het vlak van social distancing en hygiëne.
Corona-maatregelen Benieuwd hoe je een voorstelling beleeft in deze tijden? Bekijk steeds de meest recente maatregelen op concertgebouw.be/faq
 

Leve de vergankelijkheid

— Hans Van Dyck

column

Hans Van Dyck is bioloog en professor gedragsecologie. Vlinders en vogels fascineren hem mateloos en leveren hem boeiende, maar zorgwekkende inzichten die hij graag tot bij het grote publiek loodst. Als seizoensdenker van het Concertgebouw gaat hij in dialoog met muzikanten en dichters, en koppelt hij zijn kennis aan het artistieke programma. concertgebouw.be/seizoensdenker

Met het vorderen van de herfst peinzen we vaker over de dood. Als groen wordt geruild voor geel en bruin, lossen eiken en co hun lover. De collectieve teraardebestelling van zoveel biomassa kleedt het landschap uit en schept een gepast decor voor een requiem. Het besef van leven en dood zit diepgeworteld in de menselijke cultuur en natuur. De evolutie van ons vermogen tot zelfbewustzijn
als een mentale doos van Pandora. Hieruit borrelde al veel creatieve fictie.
Als wetenschapper zit ik in het kamp van de non-fictie. Geen sinecure, want het menselijk brein heeft van nature aanleg voor fantasie en goede verhalen, ongeacht hun waarheidsgehalte. Daarom is wetenschap zoals sport. Wie niet langer traint, ziet zijn conditie slabakken, ondanks eerdere prestaties. Het metier van bioloog suggereert dat ik me wetenschappelijk bezighoud met de levende materie. Met het Griekse ‘bios’ en ‘logos’ kom je tot ‘levensleer’. Maar voor wie iets van het biodiverse leven wil begrijpen, is de dood nooit ver weg.

Terwijl ik deze tekst tik, tuimelt er een huidschilfer op het klavier. Een dood stukje Van Dyck. Het gros van onze uitwendige lichaamsverpakking is dode materie. Dode cellen in dienst van levende cellen. We zijn niet eens een extreem voorbeeld. Aan een forse eik zit een ruim assortiment dode kilo’s

‘Het menselijk brein heeft van nature aanleg voor fantasie en goede verhalen, ongeacht hun waarheidsgehalte.’

Op de bühne doen acteurs soms of ze dood zijn. Ook meerdere dieren kunnen er wat van. Slangen, eekhoorns of mieren gaan bij dreigend gevaar over tot thantosis. Wetenschappelijk jargon – alweer uit de koker van de oude Grieken – voor de schijnbare dood als strategisch bedrog.

Een uitgebreid gamma aan levensvormen legt zich toe op het recycleren van echt dode materie tot groeistof voor nieuw leven. Van netwerken met zwammen tot sierlijke kevers. Waar het leven bloeit, kringloopt de dood.


Meer over de link tussen natuur en muziek

ZA 28 NOV 2020
Hans Van Dyck / Seizoensdenker Sessie #2 (als keynote bij het concert van Anima Eterna Brugge)

7 voorstellingen voor jongeren voor amper € 7

7x7

De leden van Soundcast, de jongerengroep van het Concertgebouw, selecteerden zeven voorstellingen die ze aan hun leeftijdsgenoten willen tippen.

  • Aïsha, 22 jaar, houdt van fotografie, muziek en schrijven

    ‘Jazz wordt tijdens Jazz Brugge zo divers benaderd dat het lijkt alsof je het genre opnieuw voor het eerst ontdekt.’
  • Emma, 23 jaar, heeft een voorliefde voor dans en theater

    ‘Hoe dans de verbeelding aanspreekt, kan me blijven verwonderen. Al sinds de jaren '90 verrast Meg Stuart met haar unieke danspraktijk. Benieuwd hoe CASCADE December Dance zal afsluiten, en welk alternatief voor de realiteit Stuart ons nalaat.’

met dank aan

December Dance

December Dance begint een nieuw hoofdstuk. Het festival wisselde dertien edities lang een gastcurator af met een regiofocus. Onder artistiek coördinator Georg Weinand kiezen we voor een nieuwe impuls. Duurzaamheid in ontwikkeling en samenwerkingen worden de belangrijkste pijlers van het festival in haar nieuwe vorm. Het coronavirus zorgde voor een aantal wijzigingen, maar ook voor nieuwe mogelijkheden en noodgedwongen consequentere keuzes. Met zes premières wordt December Dance weer hét dansfestival om naar uit te kijken.

powered by

               

Kiezen is moeilijk, en al zeker als het aanbod zo overweldigend is! Wij helpen je graag een handje!

‘De voedingsindustrie deed het ons al voor: get local! Als je een relevant festival wil opzetten, moet je naar binnen en buiten kijken en ook nieuw werk op de kaart zetten. Gisteren is voorbij, wat leeft vandaag? Daarom wilden we met December Dance de kunstenaars die in België wonen en werken een platform geven.’

— Georg Weinand, artistiek coördinator, December Dance

NIEUW! DANS IN BRUGGE

Er beweegt iets in Brugge. Concertgebouw Brugge, Cultuurcentrum Brugge en KAAP slaan de handen in elkaar in een unieke alliantie. Kom alles te weten op dansinbrugge.be!

in the spotlight

DRIE VRAGEN AAN DRIE CHOREOGRAFEN

Vlaanderen en Brussel werden een aantrekkingspool voor choreografen wereldwijd, dankzij de zogenaamde ‘Vlaamse golf’ van de jaren ’80. Pioniers als Anne Teresa De Keersmaeker en Wim Vandekeybus zetten ons kleine Belgenlandje op de kaart. Tijd om een nieuwe generatie in the spotlight te plaatsen. We laten drie choreografen aan het woord over ons huidige danslandschap en wat hen begeestert.

 

  • Jan Martens, Belgische choreograaf (°1984)

    Werd bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs Noord-Brabant (2014) en de prestigieuze Charlotte Köhlerprijs (2015)? Is creative associate bij deSingel van 2017 tot 2021 en richtte in 2014 het choreografisch platform GRIP op in Antwerpen en Rotterdam
  • Michiel Vandevelde, Belgische danser en choreograaf, ook actief als curator, schrijver en redacteur (°1990)

    Begon zijn danscarrière op jonge leeftijd bij het Leuvense gezelschap fABULEUS, studeerde dans en choreografie aan P.A.R.T.S. (Brussel) en is artist in residence in het Kaaitheater (2017-2021)
  • Lisa Vereertbrugghen, Brusselse choreografe, docent en dramaturge (°1986)

    Doet sinds 2014 onderzoek naar hardcore techno-dansstijlen. Vertoningen van haar werk vonden plaats in of tijdens onder meer MDT (Stockholm), Oktoberdans (BIT, Bergen), Rencontres Chorégraphiques (Parijs), CA2M (Madrid) en STUK (Leuven)

1. Hedendaagse dans floreert in Vlaanderen en Brussel sinds de jaren ‘80, hoe vruchtbaar en inspirerend is het danslandschap er vandaag?

2. Hoe zie je je rol in deze wereld als kunstenaar/choreograaf?

3. Wat is het belang van actualiteit in je werk?

Jan Martens

Michiel Vandevelde

Lisa Vereertbrugghen

1. Hoewel er reeds jarenlang een diversiteit aan stemmen afstudeert aan P.A.R.T.S. zijn er nu ook mogelijkheden voor afstuderende dansers en choreografen van andere opleidingen, wat ik toejuich. Toch vrees ik voor de toekomst. Middelen blijven veel te schaars, de politiek blijft achter en het verkeerde beeld dat
we ‘subsidieslurpers’ zijn, blijft hardnekkig bestaan.
1. Voor mij gaat het danslandschap verder dan de ‘kunstdans’, het strekt zich uit van sociale dansen over kunstdansen tot historische dansen. De dansvorm draagt vele vormen in zich en weet daardoor velen te begeesteren. Kijk naar hoe populair dans is op TikTok of andere media. Dans blijft voor mij dé discipline die de tijdsgeest op een fysieke en directe wijze kan ontsluiten, uitdagen en differentiëren. 1. Er is veel om enthousiast en hoopvol over te zijn. Ik zie echt
een aanzet tot diversificatie en verbreding in programmaties en ondersteuning. Ook de grotere aandacht voor dans die de sensoriële ervaring centraal stelt, maakt me blij. Hetzelfde geldt voor het politieke engagement van sommige makers dat veel verder gaat dan ‘een show maken over een bepaald politiek onderwerp’.
2. Ik vind het belangrijk om de macht die je hebt als veelgevraagd kunstenaar op een goede manier in te zetten, om dingen te veranderen. Onrechtvaardigheid zit in alle lagen van de maatschappij, en dus ook in de kunstensector. Het vergt veel energie om dingen die niet goed lopen aan te passen, en daarom is het voor mezelf soms fijn om mijn overtuigingen en mijn activisme vooral via mijn werk te laten spreken, en niet altijd ernaast ook nog eens op de barricaden te staan. 2. Als kunstenaar probeer ik me bewust te zijn van mijn positie en die ook actief vorm te geven doorheen mijn werk. Ik kan de wereld benaderen vanuit onconventionele, onjournalistieke, onacademische invalshoeken. Het is doorheen die positie-inname dat een werk een extra laag krijgt: die van het politieke. Anderzijds neem ik ook onder meer een sociaal-economische rol op als initiator/werkgever van een project, en een sociale rol omdat ik mensen vraag om samen te komen. 2. In tijden waarin we steeds meer vervreemd lijken van ons lijf, vind ik dans – en bij uitbreiding ook andere kunstvormen – zeer belangrijk. Het tonen van diverse lichamen die complex zijn, dingen voelen en ervaren en in verbinding staan met andere lichamen en hun omgeving is zo waardevol. Mensen zaken laten beleven op een soort van primair, zintuiglijk niveau: dat is onbetaalbaar, en precies wat ik wil bekomen met mijn werk.
3. Ik probeer qua vorm vooral tijdloos werk te maken, niet werk dat meedeint op de esthetische golven van het jaar. Inhoudelijk vormt de actualiteit wel vaak een inspiratie, maar dan veeleer een gevoel dat heerst tijdens een tijdsgewricht dan specifieke feiten. Daarnaast speelt geschiedenis een grote rol, bijvoorbeeld: hoe verhoudt de Black Lives Matter-beweging zich tot de rassenstrijd in het Amerika van de jaren ’50 en ’60? 3. In mijn werk zitten er verschillende lagen, naast een meer vormelijke laag is er altijd een laag die expliciet refereert aan bepaalde vragen die je als ‘actueel’ zou kunnen beschouwen. Ik ben steeds op zoek naar de frictie tussen wat er zich in een kunstruimte – een soort laboratorium eigenlijk – afspeelt en daarbuiten. In Dances of Death benader ik het theater nog prominenter dan anders als plek voor rituelen. 3. Contemporaine issues kleuren mijn kijk op de wereld en uiteraard ook mijn werk. Toch kies ik bewust geen actuele topics. Ik werk zeer lang aan dezelfde vragen en inhouden, maar graaf steeds dieper, of vanuit een ander standpunt. Zo werk ik al 3 jaar aan een specifieke scenografische omgang met geluid, 4 jaar aan een bepaalde ‘sound’ en 6 jaar aan bepaalde dansvragen. Actualiteit komt terug op een abstracter niveau en in de waarden die ik centraal stel in mijn manier van samenwerken.

 

 

meet the partners

samen sterker

Half september brachten pianist Daan Vandewalle en kunstenares Gerda Dendooven met Caress de symbolische opener van ons nieuwe seizoen. 

Met 46 virtuele Caress-concertjes tijdens de lockdown zorgde Daan voor ‘muzikale aanrakingen’ toen fysieke aanrakingen voor velen onmogelijk waren. De reacties op die reeks waren zo overweldigend dat een live voorstelling een logisch sluitstuk leek van een intense periode. Symboliek troef dus: waar we toen samen met Daan van droomden, zetten we bij de start van ons seizoen
om in realiteit: échte concerten in het best denkbare gezelschap: ons publiek, onder wie onze Vrienden en Keys, en onze trouwe partners Fluxys en het Havenbestuur van Zeebrugge (MBZ). Wat deed het ons deugd om veilig te kunnen bijpraten, om terug te blikken op een bizarre periode en vooral om met verse moed en nieuwe plannen samen uit te kijken naar het moois dat komen mag. Daar klinken we op, met een Brugse Zot bijvoorbeeld!

Van links naar rechts: algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte, voorzitter Raad van Bestuur Concertgebouw Hugo Vandamme, Rik Goetinck, algemeen directeur beleid & strategie van MBZ en Rudy van Beurden, communication & public affairs manager van Fluxys

Dank aan Rik Goetinck, algemeen directeur beleid & strategie van Havenbestuur van Zeebrugge (MBZ) voor de fijne samenwerking en aan Fluxys voor het vertrouwen en engagement voor de komende vier jaar! Onze partners verdienen een welgemeende dankjewel, ook het enthousiasme van onze Vrienden van het Concertgebouw en The Keys, onze groep van ondernemende kunst- en muziekliefhebbers, werkt aanstekelijk.

Omgaan met de wanorde

Sarah Van Marcke over haar tentoonstelling

sarah van marcke

Onder de noemer ‘Voor het leven’ gaan we dit seizoen op zoek naar de wisselwerking tussen natuur en cultuur. Kunstenares Sarah Van Marcke stelt al jaren scherp op de verhouding tussen mens en natuur en krijgt voor de gelegenheid een stukje van het Concertgebouw ter beschikking voor haar beeldend werk.

In je eerdere werk lijk je vooral te focussen op de mens en zijn relatie tot architectuur en zijn stedelijke omgeving. In je recenter werk verschuift de focus naar de natuur. In welke zin gelijken en verschillen die twee perspectieven?
Hoe we proberen om te gaan met de van nature bestaande wanorde, het oncontroleerbare verloop van het leven en de grootsheid en chaos van het universum interesseert me mateloos. Een archief van een gestorven priester-schrijver dat na zijn dood per toeval bij mij terecht gekomen is, vormt voor mij al jaren een onuitputtelijke bron van inspiratie. Het bestaat uit talloze oplijstingen, notities, schema’s, tekeningen, foto’s, naslagwerken, objecten ... Na analyse blijkt dat die allemaal in functie stonden van de compulsieve controledrift van de priester. Een man die trachtte vat te krijgen en te behouden op zowel het heden, verleden als de toekomst. Een zeer belangrijk aspect hiervan is zijn liefde en fascinatie voor de natuur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de natuur zo prominent aanwezig is in mijn nieuwere werk.

Dwelling of time

In The Molding Principle (dat wordt gepresenteerd in het Concertgebouw) gebruik je een rechthoekig vogelnestje als metafoor voor de controle die de mens tracht uit te oefenen over de natuur. Maar willen we de natuur niet net helpen met een nestkastje?
Natuurlijk wordt elk nestkastje getimmerd en geplaatst met de beste intenties en een hart voor de natuur. En ik begrijp ook dat de vierhoekige doos de ideale vorm is om praktisch gezien in elkaar te timmeren. Maar toch vind ik het interessant om stil te staan bij hoe we al bijna twee eeuwen lang onze architecturale ideeën onbewust opdringen aan de vogels. We laten hen een nest bouwen in een huis met een vierhoekig grondplan en een zadeldak.

‘Iedereen heeft de neiging om op zoek te gaan naar zekerheid en controle over het leven.’

De vogels bouwen hun nestjes rond en moeten op een bepaald ogenblik plooien voor de strakke vormgeving die we hen opdringen. Het kan die vogels waarschijnlijk niet erg veel schelen hoe het nestkastje eruitziet en het zal hun nest misschien niet minder efficiënt maken. Ik hou ervan om stil te staan bij dergelijke reflecties.y

Welke rol moet een kunstenaar, en breder de mens in het algemeen, spelen in de natuur?
Iedereen heeft de neiging om op zoek te gaan naar zekerheid en controle over het leven, om systemen en rituelen te generen en een habitat af te bakenen. Dat is bij ons zo, maar evengoed in het planten- en dierenrijk. Ik vind het inspirerend om op microschaal te zoeken naar vormen hiervan en te kijken of deze ons iets vertellen op macrogebied, zonder daarbij een waardeoordeel te willen vellen over onze controledrift.

Kunst is zelf ook een poging om grip te krijgen op de wereld. In die zin schuilt er dus een zekere ironie in je werk. Hoe ga je daarmee om?
De affiniteit met controle start vanuit mezelf, zowel in mijn artistieke werk, als in het dagelijkse leven. Het is iets dat me soms in de weg staat en me tegelijk soms verder helpt. Ik vind het dan ook boeiend om te werken rond dit thema, om te observeren hoe het bij anderen zit en dan terug te koppelen naar mijn eigen leefwereld.

— Julie Mosar

 

Benieuwd naar het nestkastje of de andere installaties van Sarah Van Marcke? Bekijk haar werk voor of na een voorstelling, of combineer het met een bezoek aan Concertgebouw Circuit, ons bezoekersparcours met kunst en architectuur. 
concertgebouwcircuit. be

Foto header: The Molding Principle — © Sarah Van Marcke

met dank aan

Dank je wel om jullie verhalen met ons te delen!

#concertgebouwbrugge

Wil jij jouw foto ook zien schitteren op deze pagina? Deel dan je Concertgebouw-pics op de sociale media met de hashtag #ConcertgebouwBrugge!

 
 
1. @jeroenbrcornilly / 2. @grip.artists / 3. @gesinemoog / 4. @wim.henderickx / 5. @herlinde.deloof / 6.  @sentje_ / 7. @herlindeb / 8. @tomrotsaert / 9. @dance_on_ensemble
 
 

Volg ons op