beginuur | 20.00 |
Over een optreden van de Duitse celliste Marie-Elisabeth Hecker schreef een recensent onlangs: ‘Hecker speelt als een engel … de schoonheid van haar klank wordt nog versterkt door een exquise elegante lijn en meeslepend lyrisme.’ Samen met haar man, de
beroemde Berlijnse pianist Martin Helmchen, brengt Hecker in Brugge drie cellosonates uit telkens een andere creatieve periode in de loopbaan van Beethoven. In de vroege Cellosonate in F plaatst Beethoven de cello en de piano voor het eerst in de muziekgeschiedenis op gelijke voet. Naast de geliefde Cellosonate, opus 69, die de componist op het hoogtepunt van zijn ‘heroïsche’ middenperiode schreef, vertolken Hecker en Helmchen ook de Cellosonate, opus 102 nr. 1. Dit intieme werk kondigt het ‘Spätwerk’ van Beethovens late, meest experimentele fase aan.
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Cellosonate nr. 1 in F, opus 5 nr. 1
Cellosonate nr. 3 in A, opus 69
Cellosonate nr. 4 in C, opus 102 nr. 1
Twaalf variaties op Ein Mädchen oder Weibchen, opus 66
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Cellosonate nr. 1 in F, opus 5 nr. 1
Cellosonate nr. 3 in A, opus 69
Celloson
Marie-Elisabeth Hecker: cello
Martin Helmchen: piano
beginuur | 20.00 |