Mozart was verzot op Praag en Praag op Mozart. Meteen na de première van Le Nozze di Figaro bekenden de Pragenaars zich tot ‘team Mozart’ en dat bleef ook de jaren nadien zo. Voor zijn Symfonie nr. 38, de ‘Praagse’, kroop Mozart dieper in zijn pen dan ooit. Zelfbewust liet hij zijn muziek koorddansen op de grens tussen licht en duisternis. Het publiek voelde zich nadien zo overweldigd dat het wel behekst leek. En Mozart vertrok naar huis met de opdracht voor zijn volgende opera, Don Giovanni. Ook in zijn Vijfde Vioolconcerto, geschreven toen hij nog maar negentien was, weerklinkt Mozarts onbeschroomde talent. Met een Turkse kwinkslag op het eind als toemaatje. Solist Josef Špaček deelt voor de derde keer het podium met Symfonieorkest Vlaanderen en grijpt, net als chef-dirigent Kristiina Poska, rechtstreeks naar de diepte onder het glimmende oppervlak van Mozarts muziek. Een gouden samenwerking.
Onze website bevat zowel voorstellingen van het Concertgebouw als van derden. De voorstellingen van derden worden gecommuniceerd onder de noemer ‘Ook in het Concertgebouw’.
Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791
Ouverture uit Don Giovanni, KV 527
Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791
Vioolconcerto nr. 5, KV 219
Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791
Symfonie nr. 38, KV 504 - ‘Praagse’
Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791
Ouverture uit Don Giovanni, KV 527
Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791
V
Kristiina Poska – dirigent
Josef Špaček – viool
Symfonieorkest Vlaanderen