In seizoen 18-19 zet Concertgebouw Brugge de kosmos centraal. Een zoektocht naar de verbindingen tussen muziek, dans en wetenschap, die een nieuw universum laat horen en zien. Het Concertgebouw heeft een succesvol eerste jaar als Vlaamse Kunstinstelling achter de rug, met een stijging van 20% in de publieksopkomst (goed voor 105.500 bezoekers voor het eigen programma, waarvan 16.000 jonger dan 26 jaar), en 13% meer ticketverkoop. Na een jaar van metamorfosen, waarbij het om ‘de blik naar binnen’ ging, kijken we volgend seizoen omhoog, naar buiten.
Concertgebouw Brugge kiest drie figuren die tijdens seizoen 18-19 hun ‘kosmische’ stempel zullen zetten:
Thomas Hertog, als seizoensdenker: kosmoloog aan de KULeuven, en vriend en naaste medewerker van de onlangs overleden Stephen Hawking.
Annelies Van Parys, als seizoenscomponist: de Brugse is een van de belangrijkste componisten van hedendaagse klassieke muziek in ons land, met een bijzondere voorliefde voor het spectralisme – muziek geïnspireerd door de fysische eigenschappen van klank.
Dries Segers, als seizoensfotograaf: zijn foto’s sieren de seizoensbrochure, en dat zonder fototoestel, want Segers bewerkt filmrolletjes, die hij vervolgens belicht. Het resultaat is een bevreemdend, haast buitenaards schouwspel.
Het Concertgebouw brengt in seizoen 18-19 vijf nieuwe Topstukken. Vijf meesterwerken uit de muziekgeschiedenis, die je toch één keer in je leven live zou moeten horen. En daarrond telkens een uitgebreid programma van participatieve projecten (in samenwerking met Musica), verdieping en context.
De vijf huisartiesten van Concertgebouw Brugge stellen in seizoen 18-19 nieuwe projecten voor aan het (Brugse) publiek.
Rosas / Anne Terese De Keersmaeker: een hele week feest ism. CC Brugge en KAAP rond haar 20e productie in Concertgebouw Brugge, met De zes Brandenburgse concerten.
Anima Eterna Brugge: drie projecten: Mozart symfonisch (benefietconcert voor FOTON), de kamermuziek van Schubert & Berwald, en een orkestproject rond Mahler & Brahms (samen met bariton Thomas Bauer).
Nadar Ensemble: twee nieuwe producties met Rauschen, waarbij het publiek tussen de muzikanten mag wandelen, en Vox Angeli waarbij Bernhard Lang een nieuw luik toevoegt aan de reeks Angel Series (bij het werk van Luc Tuymans). Nadar Ensemble stapt volgend seizoen bovendien mee in het Dating the Artist-avontuur.
Vox Luminis komt naar Brugge met drie speciale projecten. In maart vieren we de 15e verjaardag van het ensemble. Daarnaast is er de start van het meerjarenproject Florilegium Portense, waarbij het zanggezelschap de komende jaren de hele 17e-eeuwse muziekbundel wil uitgeven, uitvoeren, en opnemen. En in het kader van de Topstukweken voeren zij het Te Deum van Charpentier uit.
ECCE brengt binnen de Bach Academie Brugge de nieuwe productie Flowers (we are), in première.
Concertgebouw Brugge onderging dit seizoen een ware metamorfose. Begin september 2017 was er de opening van het Concertgebouw Circuit, een belevingsparcours doorheen het gebouw, met focus op de architectuur, de beeldende kunst- en klankkunstcollectie, en de architectuur. De Inkomhal werd helemaal heringericht, het Concertgebouwcafé werd uitgebreid en het gebouw is nu ook overdag te bezoeken. Dat brengt ook andere publieken tot in het Concertgebouw.
Ook in de programmatie werden er nieuwe activiteiten toegevoegd, zoals de Topstukweken of het Salon Libeer, waarmee er nog meer aandacht kwam voor verdieping en participatieprojecten. Een aanpak die loont, want in 2017 steeg de publieksopkomst met maar liefst 20%.
Concertgebouw Brugge slaagde er zo in om naast elke euro structurele werkingssubsidie van de overheid, meer dan 1 euro eigen inkomsten in te brengen voor de werking.
Info voor de pers: mieke.dumont@concertgebouw.be
2017 was een bijzonder succesvol jaar