inleiding door Pieter Bergé | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |
Het Requiem van Mozart is zonder twijfel een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis: een mijmering over leven en dood, die niemand onberoerd achterlaat. Mozart stierf voor hij zijn verpletterende afscheidsmuziek kon voltooien. Een dergelijke blik naar binnen, naar de afgrond van de menselijke ziel, was tot dan toe ongehoord in de muziek. Misschien had de zieke Mozart wel het gevoel dat hij zijn eigen dodenmis aan het schrijven was, een gevoel dat in elk geval krachtig werd aangezet in Miloš Formans film Amadeus. Wat een gewicht op Süßmayrs schouders toen hij opdracht had aangenomen om zijn meesters schetsen te voltooien. En hoe! Zijn versie werd canon, ontelbare keren uitgevoerd maar nog altijd een toonbeeld van emotie in klank. Zo’n topstuk verdient natuurlijk een ouverture van formaat. Philippe Herreweghe koos met zijn toporkest voor de Jupiter-symfonie, met alweer een imposante fuga als slot.
Lees het volledige verhaal over dit meesterwerk, met tal van beeld- en luisterfragmenten, en heel wat achtergrondinformatie op deze interactieve pagina.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Symfonie nr.41 ‘Jupiter’, KV551
Requiem, KV626
Orchestre des Champs-Elysées: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Philippe Herreweghe: dirigent
Emőke Baráth: sopraan
Eva Zaïcik: mezzosopraan
Maximilian Schmitt: tenor
Florian Boesch: bas
Het Orchestre des Champs-Élysées wordt gesubsidieerd door het Franse ministerie van cultuur en de regio Nouvelle Aquitaine. De tournee waarvan dit concert deel uitmaakt wordt gesteund door SPEDIDAM, de organisatie die de auteursrechten verzamelt en verdeeld rond alles dat te maken heeft met opname, publicatie en gebruik van opgenomen materiaal.
Orchestre des Champs-Elysées: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Philippe Herreweghe: dirigent
Emőke Baráth: s
inleiding door Pieter Bergé | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |