Ga naar de hoofdcontent
Freedom Sonata © Julia Gat

Freedom Sonata Emanuel Gat Dance

Biografie

 
Emanuel Gat (IL) droomde als kind van een carrière als dirigent. Een workshop met choreograaf Nir Ben Gal op zijn drieëntwintigste bracht een ingrijpende koersverandering. Hij stopte zijn muziekstudies en begon internationaal te toeren met de Liat Dror Nir Ben Gal Company. Slechts twee jaar later zette hij zijn eerste stappen als zelfstandig choreograaf. In 2004 richtte hij zijn eigen dansgezelschap, Emanuel Gat Dance, op in Israël. Sinds 2007 heeft het gezelschap zijn thuisbasis in het Franse Istres. Naast zijn werk als choreograaf, creëert Gat ook zelf het lichtontwerp voor zijn voorstellingen. Gedurende zijn carrière ontwikkelde hij een vernieuwende pedagogische aanpak, waarmee hij wereldwijd regelmatig wordt uitgenodigd om les te geven en samen te werken met vooraanstaande dansscholen en -instellingen.

Cast & credits


Emanuel Gat: choreografie, scenografie & lichtontwerp
Tara Dalli, Noé Girard, Nikoline Due Iversen, Pepe Jaimes, Gilad Jerusalmy, Olympia Kotopoulos, Michael Loehr, Emma Mouton, Abel Rojo Pupo, Rindra Rasoaveloson & Sara Wilhelmsson: dans
Guillaume Février: technische directie
Frédéric Duru: geluid

productie: Emanuel Gat Dance (Marseille) (Marie-Pierre Guiol, Mélanie Bichot)
coproductie: Festival de Marseille 2024, Sadler's Wells (Londen), Torino Danza (Turijn), Festspielhaus St Pölten, December Dance (Concertgebouw Brugge & Cultuurcentrum Brugge), Comédie de Genève & Grand Théâtre de Provence (Aix-en-Provence)
met de steun van Pôle Arts de la scène
in residentie bij KLAP Maison pour la Danse, Scène 44 & Grand Théâtre de Provence
Emanuel Gat Dance krijgt de steun van het Ministère de la Culture et de la Communication – DRAC Provence-Alpes-Côte d'Azur, la Région Sud – Provence-Alpes-Côte d'Azur & Conseil Départemental des Bouches du Rhône

---

Met muziek uit

Kanye West (1977)
The Life of Pablo (2016)

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Pianosonate nr.32 in c, opus 111 (1821-1822)

December Dance is een organisatie van Concertgebouw Brugge, Cultuurcentrum Brugge & KAAP

powered by 

Toelichting

 

In gesprek met Emanuel Gat:
30 jaar choreografie en de kunst van menselijke systemen

2024 markeert een bijzondere mijlpaal voor Emanuel Gat: 30 jaar als choreograaf. Wanneer hem gevraagd wordt naar de kern van zijn werk, beschrijft hij het als de verfijning van 'menselijke systemen': een voortdurende zoektocht naar de manieren waarop mensen samenkomen, hun hoogste potentieel bereiken en in harmonie kunnen functioneren. Zijn onderzoek begint in de repetitieruimte, komt tot uiting in zijn choreografieën en, in het beste geval, breidt het zich uit naar andere domeinen buiten de dans. Freedom Sonata, zijn nieuwste werk, is een integraal onderdeel van deze zoektocht. 'Freedom Sonata is voor mij geen geïsoleerd werk. Het maakt deel uit van een breder onderzoek naar de menselijke ervaring, vooral in relatie tot vrijheid, interactie en de manier waarop we elkaar beïnvloeden.'


Wat is voor jou de essentie van choreografie?

Choreografie is de kunst van het organiseren van actie: hoe plaats je bewegingen, acties of mensen in tijd en ruimte? Dat is de basis. Maar het gaat verder dan techniek; het raakt aan de fundamentele vraag: wat beweegt mensen? Wat choreografie uniek maakt is het werkmateriaal. In andere kunstvormen gebruik je middelen als verf, geluid of taal om de menselijke ervaring te filteren. In choreografie werk je met mensen — hun lichamen, hun bewegingen en interacties. Dat maakt het radicaal anders. Choreografie is een directe confrontatie met de dynamiek tussen mensen.


Hoe beïnvloedt jouw continue onderzoek naar menselijke systemen je samenwerking met je dansers?

Wanneer ik de repetitieruimte binnenkom, geef ik de dansers altijd dezelfde boodschap: maak keuzes, neem verantwoordelijkheid. Autonomie is de basis van ons creatieproces. Ik geef ze kleine opdrachten, maar dat zijn slechts aanzetten — de keuze is aan hen. Het is essentieel dat ze niet gewoon mijn instructies volgen of me kopiëren. Mijn taak is meer die van een gids dan van een regisseur. Die vrijheid en verantwoordelijkheid creëren de ruimte voor echte samenwerking.


'Wanneer alles klopt, ontstaat er helderheid op alle niveaus — ruimte, tijd, musicaliteit, intentie, en interactie tussen de dansers.'


Hoe bepaal je dan of het artistieke proces de goede kant op gaat?

Het draait om helderheid. Wanneer alles klopt, ontstaat er helderheid op alle niveaus — ruimte, tijd, musicaliteit, intentie, en interactie tussen de dansers. Dat is het moment waarop we dichter bij een fundamentele waarheid komen. Als iets niet goed voelt, kan dat te maken hebben met het systeem waarin we werken, of de keuzes die de dansers maken. Soms begrijpen de dansers nog niet volledig hoe het systeem werkt, maar vaker ligt de blokkade in een ‘bug’ — een regel die ik heb ingesteld die de harmonie verstoort. In dat geval moet ik het systeem evalueren. Als het systeem goed is, kunnen de dansers zichzelf sturen en de juiste keuzes maken die ons dichter bij de helderheid brengen. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat het systeem hen de ruimte biedt om te groeien en samen te werken. De dansers kunnen trouwens ook zelf de regels veranderen. Soms breekt een danser een regel. Als dat duidelijk werkt, wordt het door de rest van de groep automatisch overgenomen en ontstaat er een nieuwe regel. Het systeem blijft flexibel.


Heeft jouw onderzoek naar menselijke systemen in choreografie ook waarde buiten de danspraktijk?

Ja, absoluut. Wat ik doe, heeft veel parallellen met andere systemen — zoals sociale, politieke of economische systemen. Het is altijd hetzelfde proces: nieuwe manieren vinden om dingen te begrijpen, niet vanuit een vooropgezet idee, maar door te experimenteren en te kijken naar wat er werkt. Mijn manier van choreograferen is eigenlijk vergelijkbaar met open-source software. Iedereen heeft toegang tot de code, en als iemand een verbetering aanbrengt, heeft iedereen daar baat bij. De kracht zit in samenwerking en autonomie. En dat is precies wat ik ook wil bereiken in de choreografie — de dansers volgen niet alleen de regels, ze hebben de vrijheid om die regels te herschrijven als dat nodig is. Het is een doorlopend proces van creëren, aanpassen, verbeteren. Dat geldt zowel binnen de dans als in andere systemen die ons dagelijks leven bepalen. Ik hoop dat we hierover zowel binnen als buiten het veld in de toekomst meer en meer over in dialoog zullen gaan.

'Mijn manier van choreograferen is eigenlijk vergelijkbaar met open-source software. Iedereen heeft toegang tot de code, en als iemand een verbetering aanbrengt, heeft iedereen daar baat bij.'


Hoe kom je bij Beethoven en Kanye West als soundscape voor deze voorstelling? 

Het is altijd lastig om de keuze voor muziek uit te leggen, omdat die meestal heel intuïtief is. Het komt vaak vanzelf samen, zonder dat ik er lang over nadenk. De combinatie van Beethoven en Kanye West lijkt misschien radicaal op papier, maar in de setting van de voorstelling voelt het heel natuurlijk om tussen de twee te alterneren. Toeschouwers lieten me weten dat ze aanvankelijk dachten dat het spel tussen de muziekstijlen erg op zou vallen, maar dat het in de voorstelling juist heel natuurlijk aanvoelde. Eenmaal je de reis maakt, voelt het heel organisch. Er is geen gevoel van tegenstelling tussen de verschillende stijlen, omdat goede muziek simpelweg goede muziek is. Zodra je het uit de context van tijd of stijl haalt, is het gewoon muziek die iets communiceert.

 
Wat spreekt je aan in beide muziekstukken? 

Beide werken gaan eigenlijk over grote menselijke thema’s: vrijheid, identiteit, en de complexiteit van het leven. De teksten in Kanye Wests album The Life of Pablo zijn rijk en gelaagd, en hoewel ze vaak oppervlakkig als sensationeel worden opgevat, bevatten ze diepere betekenissen die je pas volledig begrijpt wanneer je verder kijkt. Het gaat over thema's als religie, familie, politiek — dezelfde grote vragen die ik probeer te verkennen in mijn werk. In Beethovens Pianosonate nr.32 in c, opus 111 spreekt ook de vorm me aan. Beethoven doorbreekt de traditionele sonatevorm door slechts twee bewegingen te gebruiken in plaats van drie of vier, wat vroeger als een avant-garde keuze werd gezien. De tweede beweging Adagio molto semplice e cantabile, die ik gebruik in Freedom Sonata, is een voorbeeld van hoe Beethoven de vorm uitbreidt en vervormt. Terwijl hij zich losmaakt van de klassieke structuur, blijft het een sonate. Hij breekt regels maar het systeem blijft werken.

Louise Raes

Getipt voor jou

  • VOICE NOISE / Jan Martens / GRIP

    Uit een muziekgeschiedenis van meer dan een eeuw vrouwenstemmen maakt Jan Martens een selectie. VOICE NOISE is geïnspireerd op The Gender of Sound, een tekst van Anne Carson over hoe de vrouwenstem werd beschouwd als irritant lawaai. Martens bewijst het tegendeel. Met een ensemble van zes dansers brengt hij een lofzang aan de vrouwenstem.

  • Terra Cobre / Marco da Silva Ferreira & João Pais Filipe

    Danser en choreograaf Marco da Silva Ferreira en muzikant en beeldhouwer João Pais Filipe brengen dans en muziek samen in een sculpturale installatie en verkennen concepten van identiteit, cultuur en maatschappij. Geïnspireerd door traditionele cowbell art uit het Portugese Alentejo herinterpreteren ze oud cultureel erfgoed.

  • Planet[wanderer] / Damien Jalet & Kohei Nawa

    Planet[wanderer] is het intrigerende resultaat van de samenwerking tussen choreograaf Damien Jalet en scenograaf Kohei Nawa. Beiden delen een fascinatie voor het transformeren van vormen in de ruimte. Ze confronteren de acht lichamen van de dansers met de materialen en texturen van de scenografie en zo ontstaat een verhaal van rauwe liefde tussen mensen en de planeet waarmee ze verbonden zijn.

  • Dorothée Munyaneza / cie Kadidi / Umuko

    Dorothée Munyaneza keert na 28 jaar terug naar haar geboorteland Rwanda. Umuko is een boom met dieprode bloemen die haar herinnert aan haar jeugd. Als bewaker van verhalen en genezer symboliseert Umuko de verbinding tussen verleden en toekomst. Samen met vijf jonge Rwandese artiesten viert Munyaneza de creativiteit, durf en vrijheid van een nieuwe generatie die zowel herinneringen met zich meedraagt als droomt van de toekomst.

  • Malón / a Folia / Ballet de Lorraine / Ayelen Parolin / Marco da Silva Ferreira

    Ballet de Lorraine schittert in een double bill met werk van twee hedendaagse choreografen. Zowel Ayelen Parolin als Marco da Silva Ferreira zoeken voor dit project de link op met raveparty’s en nachtclubdansen. Parolin kiest in Malón voor een overdaad aan beweging en energie die uitmondt in een wilde dansrave! Da Silva Ferreira grijpt terug naar de folia, een Portugese herdersdans uit de 16e eeuw. 

  • Creation 2025 / Anne Teresa De Keersmaeker & Solal Mariotte / Rosas

    Anne Teresa De Keersmaeker creëert en danst een duet met aanstormend talent Solal Mariotte. Vanuit een gedeelde interesse in chanson exploreren ze in deze creatie de melodieën, stemmingen, narrativiteit en gebaren die dit muziekgenre kenmerken. In 2002 creëerde De Keersmaeker haar tweede danssolo, Once, op muziek van de Amerikaanse folkzangeres Joan Baéz. In Creation 2025 krijgt dit traject een vervolg, en verkent ze samen met Mariotte het potentieel en de uitdagingen van het choreograferen op songs.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge