Ga naar de hoofdcontent
Mycelium © Agathe Poupeney

Mycelium Ballet de l’Opéra de Lyon / Christos Papadopoulos

Biografieën


Danser en choreograaf Christos Papadopoulos (GR) groeide op in een klein dorp op de Peloponnesos, middenin de natuur, waar zijn fascinatie voor beweging en observatie ontstond. Later studeerde hij dans en choreografie aan de SNDO (School for New Dance Development) in Amsterdam, theater aan de National Theatre of Greece Drama School en politieke wetenschappen aan de Panteion University. Zijn unieke choreografische stijl onderscheidt zich door een zorgvuldig uitgewerkte plastische dimensie, nauwe relaties tussen lichaam en ruimte of beweging en muziek, en een sterke nadruk op de groep als koor. Sinds 2003 geeft hij les in beweging en improvisatie aan de toneelschool van het Conservatorium van Athene. Na jaren ervaring als danser en assistent-choreograaf bij verschillende regisseurs, bracht hij in 2016 en 2017 zijn eerste eigen werken uit. Die leverden hem al snel nationale en internationale erkenning op.

Het Ballet de l’Opéra de Lyon (FR) bouwt voort op de rijke erfenis van Françoise Adret, Yorgos Loukos en Julie Guibert, en zet onder de leiding van Cédric Andrieux zijn verkenning van uitdagende, hedendaagse choreografische stijlen voort. Het gezelschap verbindt klassiek en modern repertoire en fungeert tegelijkertijd als laboratorium voor experimentele en vernieuwende vormen. Zo blijft het een thuis voor de grote choreografen van vandaag en morgen.

Cast & credits


Christos Papadopoulos: choreografie
Ballet de l’Opéra de Lyon: dans
Georgios Kotsifakis: assistentie choreografie
Coti K.: muziek
Eliza Alexandropoulou: lichtontwerp
Angelos Mentis: kostuumontwerp
Pierre Advokatoff & Amandine Roque De la Cruz: balletmeester
Jacqueline Baby, Kristina Bentz, Eleonora Campello, Amanda Peet, Jeshua Costa, Katrien de Bakker, Tyler Galster, Paul Gregoire, Jackson Haywood, Mikio Kato, Amanda Lana, Almudena Maldonado, Eline Malegue, Albert Nikolli, Leoannis Pupo, Roylan Ramos, Anna Romanova, Marta Rueda, Giacomo Todeschi & Kaine Ward: dans

coproductie: Opéra de Lyon, Biennale de la danse (Lyon) & Théâtre de la Ville (Paris)

In samenwerking met Cultuurcentrum Brugge

powered by 

Toelichting


Een fluisterend organisme: de choreografie van verbinding

  • Papadopoulos groeide op in de uitgestrekte natuur van de Peloponnesos, waar het landschap als zijn leraar fungeerde, zijn blik scherpte en zijn fascinatie voor de verborgen dynamiek van natuurlijke processen wakker maakte.
  • In zaken als zwermen vogels en de trage, majestueuze beweging van ijsbergen – thema’s die al eerder zijn werk bepaalden – vindt hij de taal van de natuur, waarin hij de subtiele interacties tussen ecosystemen en menselijke relaties tot leven brengt.
  • Zijn werk ademt synchronisatie, geboren uit gedeelde intenties en het delicate spel van luisteren en afstemmen.

Christos Papadopoulos maakte met zijn debuut meteen indruk in de Europese danswereld. In 2016 bracht hij Elvedon, een voorstelling die de kracht van subtiele beweging benadrukte. Ogenschijnlijk eenvoudig ontvouwt zijn werk zich laag voor laag, enkel zichtbaar voor wie de tijd neemt om te kijken — zoals een ecosysteem zijn geheimen onthult aan de geduldige waarnemer. 

'Het mycelium is een uitgestrekt netwerk van schimmeldraden, dat fungeert als de levensader van schimmels en hen verbindt met andere planten en organismen in de natuur.'

 

De natuur als gids 

Papadopoulos groeide op in Nemea, een klein dorp in de Peloponnesos in Griekenland, waar het landschap zijn leraar was. De uitgestrekte landschappen en zijn urenlange wandelingen in de bergen leerden hem observeren. Daar, in de stilte van de natuur, ontstond zijn fascinatie voor processen die zich onzichtbaar en onafgebroken afspelen, waar elk element een deel is van een groter geheel. Toch blijft hij liever weg van het label ‘ecologische kunst’. Zijn werk verkent in de eerste plaats de diepere verbindingen tussen natuurlijke processen en menselijke interacties. Zo onderzocht hij in Ion (2018) de bewegingen van zwermen vogels en scholen vissen, en in Larsen C (2021) de trage, imposante beweging van ijsbergen. In Mycelium werpt Christos Papadopoulos zijn blik op een van de grootste en meest fascinerende organismen ter wereld: het mycelium. Dit uitgestrekte netwerk van schimmeldraden fungeert als de levensader van schimmels en verbindt hen met andere planten en organismen in de natuur.

De samenwerking met het Ballet de l’Opéra de Lyon, een gezelschap met een rijke traditie in zowel klassiek als hedendaags repertoire, gaf Papadopoulos de kans om zijn visie en vocabularium op een grootschalig ensemble te verwezenlijken. 'Toen ik de mogelijkheid kreeg om met een ensemble van dit formaat en kaliber te werken, dacht ik meteen aan het concept van mycelium,' zegt hij. De technische verfijning en artistieke veelzijdigheid van de dansers brengen zijn subtiele en repetitieve microbewegingen tot leven. 

Mycelium 

Het mycelium fungeert niet alleen als een transporteur van voedingsstoffen, maar ook als een communicatienetwerk dat signalen verzendt en ontvangt, waarmee het bijdraagt aan de samenwerking en het evenwicht binnen ecosystemen. Geïnspireerd door deze verborgen dynamiek, vertaalt Papadopoulos de collectieve intelligentie van het mycelium naar een choreografische taal. Zijn dansers vormen samen een organisch en samenhangend organisme dat groeit, communiceert en voortdurend evolueert. Zonder woorden, maar door beweging, brengt hij het onzichtbare netwerk van verbindingen en interacties op indrukwekkende wijze tot leven op het podium.

'De dansers vormen samen een organisch en samenhangend organisme dat groeit, communiceert en voortdurend evolueert.'


Minimalisme dat resoneert

In de schijnbare eenvoud van Christos Papadopoulos’ choreografieën schuilt een indrukwekkende complexiteit. Elk detail telt, van de precisie van de dansers tot het subtiele spel van intenties en blikken die het fragiele evenwicht in stand houden. 'De blik en de intentie zijn net zo belangrijk als de beweging zelf,' legt Papadopoulos uit. Papadopoulos presenteert geen narratief, maar een sfeer — een levend organisme dat constant evolueert. Het podium ademt, pulserend met energie die niet alleen wordt waargenomen, maar ook gevoeld. 'Het gaat niet om schoonheid', zegt de choreograaf. 'Schoonheid ontstaat vanzelf, als een gevolg van wat essentieel is.'


Collectiviteit en synchronisatie als rode draad

Collectiviteit, en vooral de synchronisatie die daaruit kan ontstaan, vormt een rode draad in het werk van Papadopoulos. Voor de choreograaf draait dat niet om esthetische harmonie, maar om een proces van luisteren, aanpassen en afstemmen. 'Het gaat niet om elkaar blind volgen,' zegt hij, 'maar om samen een gemeenschappelijke basis te vinden. Synchronisatie is eerder het resultaat van gedeelde intentie dan een toevallige overeenkomst.' Zijn choreografieën onthullen zo steeds een spanning tussen individu en groep. Het podium wordt een plek waar subtiele processen en persoonlijke keuzes zichtbaar worden, niet als een perfect geheel, maar als een levend, ademend organisme. 'Synchronisatie is fundamenteel,' zegt hij, 'niet alleen voor hoe we bewegen, maar ook voor hoe we communiceren en betekenisvolle verbindingen aangaan.' Met zijn werk onthult Papadopoulos niet alleen de kracht, maar ook de kwetsbaarheid van samen bewegen, waarbij de kleinste verschuivingen evenveel impact hebben als het moment waarop alles samenvalt.

'Synchronisatie is fundamenteel, niet alleen voor hoe we bewegen, maar ook voor hoe we communiceren en verbindingen aangaan.'



Louise Raes

[Deze tekst gebruikt citaten uit Mycelium, een tekst van journaliste Aïnhoa Jean-Calmettes, uit 2023 & Alors On Danse? - Mycelium, een podcast van Opéra de Lyon, beschikbaar op SoundCloud]

Getipt voor jou

  • Dorothée Munyaneza / cie Kadidi / Umuko

    Dorothée Munyaneza keert na 28 jaar terug naar haar geboorteland Rwanda. Umuko is een boom met dieprode bloemen die haar herinnert aan haar jeugd. Als bewaker van verhalen en genezer symboliseert Umuko de verbinding tussen verleden en toekomst. Samen met vijf jonge Rwandese artiesten viert Munyaneza de creativiteit, durf en vrijheid van een nieuwe generatie die zowel herinneringen met zich meedraagt als droomt van de toekomst.

  • Cent Pas Presque / Taoufiq Izeddiou

    Cent Pas Presque is een performance in slow motion op de Markt. Een groep dansers-participanten legt op exact 1 uur tijd een afstand van 100 passen af. Muzikanten maken en spelen speciaal voor deze gelegenheid een partituur in crescendo. Ook de performance volgt die beweging: het gaat van traag naar een uitbundig slot, waarbij omstaanders ook uitgenodigd worden om deel te nemen. 

  • The Rise / Michiel Vandevelde & Ictus

    Er bestaan veel werelden, en er komen er steeds meer bij. In The Rise creëren componiste Eva Reiter en choreograaf Michiel Vandevelde een nieuwe wereld, op basis van een reeks gedichten van Nobelprijswinnaar Louise Glück. De ceremoniemeester is een dove acteur en vertaaltovenaar. Zijn gebaren worden automatisch omgezet in geluid en beweging, en omgekeerd. 

  • Malón / a Folia / Ballet de Lorraine / Ayelen Parolin / Marco da Silva Ferreira

    Ballet de Lorraine schittert in een double bill met werk van twee hedendaagse choreografen. Zowel Ayelen Parolin als Marco da Silva Ferreira zoeken voor dit project de link op met raveparty’s en nachtclubdansen. Parolin kiest in Malón voor een overdaad aan beweging en energie die uitmondt in een wilde dansrave! Da Silva Ferreira grijpt terug naar de folia, een Portugese herdersdans uit de 16e eeuw. 

  • Creation 2025 / Anne Teresa De Keersmaeker & Solal Mariotte / Rosas

    Anne Teresa De Keersmaeker creëert en danst een duet met aanstormend talent Solal Mariotte. Vanuit een gedeelde interesse in chanson exploreren ze in deze creatie de melodieën, stemmingen, narrativiteit en gebaren die dit muziekgenre kenmerken. In 2002 creëerde De Keersmaeker haar tweede danssolo, Once, op muziek van de Amerikaanse folkzangeres Joan Baéz. In Creation 2025 krijgt dit traject een vervolg, en verkent ze samen met Mariotte het potentieel en de uitdagingen van het choreograferen op songs.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge