“Het beste symfonische werk dat ooit in dit land werd gecomponeerd,” titelde The New York Evening Post daags na de première van Dvořáks Negende Symfonie. Daarmee had Dvořák de Amerikanen van hun muzikale identiteitscrisis verlost. Zijn recept was nochtans eenvoudig: hij verwerkte de spirit van oude slavenliederen in een symfonie die barstte van vitaliteit. Ook Korngold zou enkele decennia later de Nieuwe Wereld omarmen. Vond men hem in Europa te oubollig, dan telde Hollywood maar al te graag grof geld neer voor zijn klanken. Korngolds Vioolconcerto ademt dan ook de grandeur van tijdloze filmklassiekers. De componist Daan Janssens laat op zijn beurt zijn gedachten gaan over de mogelijkheid van een Nieuwe Wereld: utopie, droom of nachtmerrie?
Onze website bevat zowel voorstellingen van het Concertgebouw als van derden. De voorstellingen van derden worden gecommuniceerd onder de noemer ‘Ook in het Concertgebouw’.
Daan Janssens °1983
Creatie
Erich Wolfgang Korngold 1897–1957
Vioolconcerto, op. 35
Antonín Dvořák 1841–1904
Symfonie nr. 9, op. 95 – Uit de nieuwe wereld’
Daan Janssens °1983
Creatie
Erich Wolfgang Korngold 1897–1957
Vioolconcerto, op. 35
Antonín Dvořák 1
Pierre Bleuse – dirigent
Liza Ferschtman – viool