beginuur | 20.00 |
‘Ik zal het instrument behandelen als een altaar waarop ik mijn mooiste gaven aan de goddelijke Apollo zal deponeren.’ Dat schreef Beethoven aan Broadwood om hem te bedanken voor diens gloednieuwe pianoforte. Via de link met de gevierde componist hoopte Broadwood de Weense pianomarkt vlotjes te veroveren en om de zaak extra kracht bij te zetten had de Londense pianobouwer het instrument laten uitkiezen door vijf eminente musici, onder wie Ries, Cramer en Kalkbrenner. Beethoven ontving het royale geschenk precies nadat hij het derde en voorlaatste deel van zijn Hammerklaviersonate voltooid had. En dus vertelt het triomferende en indrukwekkende karakter van het slotdeel uit deze sonate ons veel over de indruk die het instrument op de componist moet gemaakt hebben. Tijdens dit recital ruilt ook Tom Beghin zijn Weense instrument in voor een Broadwood, en wel een gloednieuwe replica van de hand van Chris Maene, die hier ten doop wordt gehouden.
Ferdinand Ries (1784-1838)
Rondoletto in F, opus 78 nr. 1
Johann Baptist Cramer (1771-1858)
Etude in C (opus 30/1), a (opus 30/12), A (opus 30/13), D (opus 40/35), B (opus 30/11) en e (opus 30/2), uit: Studio per il pianoforte
Frédéric Kalkbrenner (1785-1849)
Elégie harmonique ‘Les regrets’, opus 36
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonate nr. 29 in Bes ‘Hammerklavier’, opus 106, versie-Ries
Bagatellen, opus 126, nrs. 1-3
Ferdinand Ries (1784-1838)
Rondoletto in F, opus 78 nr. 1
Johann Baptist Cramer (1771-1858)
Etude in C (opus
Tom Beghin: piano
beginuur | 20.00 |