Ga naar de hoofdcontent
We wear our wheels with pride and slap your streets with color …

We wear our wheels with pride and slap your streets with color … Robyn Orlin / Moving Into Dance Mophatong

Biografie

Als dochter van een Litouwse vader en een Poolse moeder die na de Tweede Wereldoorlog naar Zuid-Afrika verhuisden, groeide Robyn Orlin (ZA) op in Johannesburg. Het toenmalige apartheidsregime liet een sterke indruk na op Orlin, die een blijvende invloed zal uitoefenen tijdens haar artistieke carrière. Na een klassieke dansopleiding ging ze hedendaagse dans studeren in Londen en visuele kunst in Chicago. Vanaf 1980 begon Orlin aan haar loopbaan als choreografe. Wonend in Berlijn werkt ze nog steeds in Johannesburg, haar creatieve inspiratiebron. Met haar City Theater & Dance Group in Johannesburg legde ze mee de fundamenten voor de emancipatie en werkgelegenheid van jonge dansers en performers in Zuid-Afrika. 

 

Cast & credits

Robyn Orlin: concept & choreografie
Sunnyboy Motau, Oscar Buthelezi, Eugene Mashiane, Lesego Dihemo, Sbusiso Gumede & Teboho Letele: dans
Yogin Sullaphen & Anelisa Stuurman: originele muziek
Eric Perroys: video
Birgit Neppl: kostuumontwerp
Romain de Lagarde: lichtontwerp
Thabo Walter Pule: klanktechniek
Jean-Marc L'Hostis: technische directie
Jordan Azincot: stagemanager

productie: City Theater & Dance Group, MIDM - Moving into Dance Mophatong & Damien Valette Prod
coproductie: Festival Montpellier Danse, Tanz im August – 32. Internationales Festival Berlin, Chaillot Théâtre National de la Danse, Le Grand T – Théâtre de Loire-Atlantique, Charleroi Danse – Centre chorégraphique de Wallonie – Bruxelles, Théâtre Garonne – Scène européenne, Château-Rouge – Scène conventionnée d’Annemasse
met de steun van DRAC Île-de-France
administratie & spreiding: Damien Valette
coördinatie: Louise Bailly & Lydie Seingre

Voor iedereen vanaf 12 jaar

Deze voorstelling maakt deel uit van December Dance, een festival in samenwerking met Cultuurcentrum Brugge & KAAP

Powered by 

Toelichting

- We wear our wheels ... is een hommage aan de kleurrijk uitgedoste riksjabestuurders die choreografe Robyn Orlin kent uit haar jeugd tijdens de Apartheid in Zuid-Afrika.
- Hoewel de voorstelling een somber politiek thema heeft, maakte Orlin er toch een uitbundige voorstelling van, in een feestelijke atmosfeer en met swingende bewegingen en ritmische muziek.

Een politiek geladen pistool

In haar voorstelling We wear our wheels with pride and slap your streets with color ... we said 'bonjour' to satan in 1820 ..., laat Robyn Orlin haar herinneringen aan haar jeugd in Zuid-Afrika tot leven komen. Als klein meisje stond ze versteld door de pracht van de Zoeloes in Durban die riksja’s, tweewielige persoonskarretjes, voorttrokken. Voor de zesjarige Robyn leken het engelen die vol trots imposante, kleurrijke wagentjes bestuurden. Het verhaal is natuurlijk complexer dan dat. Onderaan de sociale ladder van het apartheidsregime in het 20e-eeuwse Zuid-Afrika hadden de jonge Zoeloe-mannen weinig andere mogelijkheden dan dit zware werk voor een hongerloon. De bestuurders van de riksja’s vervoerden witte mensen, vanuit een onmiskenbaar ondergeschikte positie. De term houdt niet voor niets in sommige vertalingen verband met het woord voor paard, de riksjabestuurders werden op parallelle wijze behandeld.
Robyn Orlin werkt in haar sociaal geëngageerde voorstellingen steevast met politieke thema’s die vertrekken vanuit de koloniale geschiedenis van haar geboorteland. Ze zet performance in als platform om te provoceren en te confronteren. Voor Orlin is het een noodzaak deze kans tot politiek verzet te grijpen. Terugkerende onderwerpen in deze context die ze inzet in haar voorstellingen zijn identiteit, cultuur en geschiedenis. Deze geschiedenis staat echter steevast in verhouding tot het heden, haar werk blijft ook vandaag relevant. Haar werk werd voordien al beschreven als een ‘geladen pistool’, Robyn Orlin is niet bang voor moeilijke thematieken.

Een persoonlijke blik

Ondanks de sombere politieke context van de voorstelling is We wear ... allesbehalve neerslachtig. De acht kleurrijke performers creëren een feestelijke atmosfeer in de ruimte door middel van swingende bewegingen en ritmische muziek. Orlin kiest er bewust voor om deze uitgelaten sfeer neer te zetten tijdens haar performance, omdat ze hiermee een hommage wil brengen aan de indrukwekkende veerkracht en volharding van de zwarte riksjabestuurders. Vertrekkend vanuit haar impressies als kind focust ze op de schoonheid en de trots die rond de figuren hing. De zwarte jongemannen verzetten zich tegen de uitbuiting en vernedering door hun kracht en eigenwaarde uit te stralen wanneer ze door de straten liepen. Deze mannen, die ze aanschouwde als engelachtige figuren, lieten zo een sterke indruk na op Orlin dat ze hun trots levend wil houden via de performance. Vanuit haar persoonlijke beleving en verhalenwereld laat ze de complexiteit van de situatie op de toeschouwer neerdalen. Deze persoonlijke dimensie vormt een rode draad in het werk van Orlin, waar ze vertrekt vanuit haar directe omgeving.

Performance als archief

Tijdens de onderzoeksfase van het creatieproces van We wear our wheels with pride and slap your streets with color … werd ook duidelijk dat er maar weinig informatie te vinden is over de riksjabestuurders in Durban. Dit vormde een extra drijfveer om een performance te creëren over dit onderwerp. Op deze manier draagt de performance bij aan de geschiedschrijving over de Zoeloes. Omdat het stuk geschreven werd tijdens de lockdown in Johannesburg, was het moeilijk op zoek te gaan naar mensen met interessante verhalen in Durban. Daarom waren naast Orbins herinneringen en de informatie die ze vonden uit het riksjamuseum ook de dansers zelf een belangrijke bron van informatie. De dansers maken deel uit van het Zuid-Afrikaanse dansgezelschap Moving into Dance Mophatong. Enkele van hen zijn zelf Zoeloes en ontdekten dat sommige van hun familieleden riksjabestuurders waren die deelnamen aan de rituelen. Door deze verhalen en herinneringen op scène te brengen wil Orbin een hommage brengen aan deze mensen en hun rituelen. Ze wil de helden vanuit het koloniale verleden eren: wie ze waren en wat deden ze en hoe kunnen we de herinneringen aan hen in leven houden. Orbin zet deze mensen niet neer als slachtoffers en laat de ongelijkheid minimaal aan bod komen tijdens de performance. Zo trekt ze het verzet tegen de vernedering van de Zoeloes door. De artistieke archivering maakt deze gebeurtenissen ‘echt’ deel van de geschiedenis.

Kleurrijke kostuums

De kostuums in de voorstelling zijn geïnspireerd op Orbins kleurrijke impressie van de riksjabestuurders.  De kostuums zijn eerder een moderne adaptatie van hun klederdracht dan een recreatie. De moderne interpretaties van de oorspronkelijke hoofdtooien werden bijvoorbeeld gemaakt met fietshelmen en kleurrijke stoffen uit Johannesburg.

Dans als collectieve ervaring

In bijna heel haar repertoire maakt Robyn Orbin korte metten met de vierde wand. Het liefste vermengt ze dansers en publiek on stage om een collectieve danservaring te creëren. Omdat de voorstelling in première ging tijdens de coronapandemie moest ze hier echter een alternatief voor bedenken. Via het ritme en de muziek wil ze haar publiek dichter bij de dans brengen. Daarnaast gebruikt ze ook video in realtime om de energie van de dansers in de ruimte te versterken. Dit multimediale is een element dat terugkeert in het meeste van Orbins werk.

De Zendelingen

 

Soundcast op December Dance

Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, volgt December Dance op de voet. Volg hun reportages, beschouwingen, foto’s, filmpjes, illustraties over het festival via Instagram en TikTok

 

 

#concertgebouwbrugge  #decemberdance

Laat weten wat je van de voorstelling vond op:

  • Facebook: ConcertgebouwBrugge
  • Instagram: @concertgebouwbrugge
  • Twitter: @Concertgebouwbr

Getipt voor jou

  • Simple / Ayelen Parolin

    Met Simple keert Ayelen Parolin terug naar puur en pretentieloos dansplezier. De drie dansers gaan aan de haal met de codes van klassiek ballet en hedendaagse dans. In hun gespikkelde psychedelische pakken nemen ze je mee op sleeptouw in een hilarisch spel van ritmes en beweging. Al gauw blijkt hoe krachtig de oprechtheid van het dwaze, het naïeve en het kinderlijke kan zijn. Springend, huppelend en stampvoetend imiteren ze elkaar, dagen ze elkaar uit, en laten ze ons tot slot euforisch achter.

  • Faits et Gestes / Noé Soulier

    Geïnspireerd door barokke compositiepatronen onderzoekt Soulier op de tonen van Bach en Froberger hoe we bewegingen waarnemen en interpreteren. Vier dansers laten zien hoe een geste de voorbereiding kan zijn van een volgende beweging. Zo wordt het triviale een bron van inspiratie.

  • Lecture-performance door Anne Teresa De Keersmaeker / Vocabularium

    In de video Vocabularium (2023) dansen oudgedienden Cynthia Loemij en Boštjan Antončič een 90-tal fragmenten uit de meer dan 60 voorstellingen die Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas de voorbije 40 jaar creëerden, telkens in het originele kostuum. Het resultaat is een boeiend oeuvre-overzicht, waarin de evolutie in zowel dans als kostuums wordt belicht. In deze unieke lecture-performance maakt Anne Teresa De Keersmaeker live (gedanste) aantekeningen maken bij Vocabularium. De choreografe gaat dieper in op specifieke voorstellingen en geeft inzicht in de ontstaansgeschiedenis van het bewegingsmateriaal, de kostuumkeuzes en de samenwerkingen van de laatste 40 jaar.

  • Infamous Offspring / Ultima Vez / Wim Vandekeybus

    Infamous Offspring grijpt terug naar Griekse mythen rond disfunctionele familiebanden: macht, verleiding, agressie, vernedering, uitsluiting & manipulatie staan centraal. De ouders, vertolkt door onder meer iconische muzikant Warren Ellis, zijn gefilmde personages in interactie met hun negenkoppige kroost op scène. Flamenco-expert Israel Galván speelt de beste vriend van de familie en communiceert via ritmische lichaamsexpressie.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge