Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

17 - 18: niet zomaar een nieuw seizoen

Geacht publiek,

Hoewel je het al langer van ons gewend bent om bij elk seizoensprogramma in een nieuw verhaal te stappen, zal je in deze brochure en op concertgebouw.be een ander Concertgebouw ontdekken. De metamorfose waarvoor seizoenen sowieso symbool staan, is dit keer explicieter en dat kon je al vaststellen bij het zien van de cover, waar niet alleen een nieuw logo wordt onthuld, maar ook een portret van een meisje – op de drempel van een nieuwe levensfase. Dit beeld is het vertrekpunt voor de virtuoze veranderingen die kunstenaar Emilie Lauwers met diverse technieken aanbracht en waarvan je getuige kan zijn in het fotokatern én in de tentoonstelling vanaf september.

Metamorfose

Het seizoensthema metamorfose refereert naar vernieuwingen op diverse vlakken: architecturaal met een nieuwe inrichting van de Inkomhal, communicatief in een nieuwe vorm en inhoudelijk met andere klemtonen, nieuwe formats en partners. En uiteraard gaan we ook op zoek naar wat metamorfose kan betekenen in de kunst:

  • Variatiereeksen waarbij een thema telkens andere vormen aanneemt.
  • Arrangementen die composities anders inkleuren (met een Bach Academie Brugge die stilstaat bij bewerkingen op en door Bach).
  • Componisten wiens taal gedurende hun loopbaan verregaand evolueert.
  • Transformatie van de artiest in dansperformances (met als curator van December Dance de choreograaf Christian Rizzo, voor wie transformatie een essentieel onderdeel van zijn werk is).
  • Volksmelodieën die in grootschalige symfonieën een andere dimensie krijgen (met het Budapest Festival gewijd aan Gustav Mahlers zettingen van volksliederen).
  • Eenstemmige gregoriaanse melodieën die in de renaissance tot meerstemmige kathedralen worden verbouwd (in het gloednieuwe festival Gold. Brugse stemmen uit de renaissance).
  • Telkens weer Toverkunst, met De Vier Seizoenen als metafoor: zowel de originele hit van Vivaldi als de getransformeerde of geïnspireerde versies van Max Richter en Astor Piazzolla passeren de revue.

Het Concertgebouw verwondert

Met nieuwe thema’s voor de succesvolle festivals MAfestivalDecember DanceBach Academie BruggeBudapest Festival én een gloednieuw polyfoniefestival Gold bieden we jou opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. Maar we willen jullie ook verwonderen met het onbekende. Denk aan niet-Westerse kunst zoals de monniken van de Shaolintempel, de percussie van een Iraanse grootmeester of de Indonesische dans met gamelanorkest. Denk aan de resem nieuwe creaties die je onder meer tijdens het festival Beat it! zult ontdekken: percussie die raakvlakken zoekt met videokunst, technologie en dans. We verleiden je ook graag met nieuwe concertervaringen: uit de band springen wordt een gewoonte, met performances in kerken en huiskamers, met surround-ervaringen en muzikale salons, performanceparcours en openluchtprojecten. 

Het Concertgebouw geeft artiesten vleugels

Het Concertgebouw ontvangt jaarlijks meer dan 3000 kunstenaars en bouwt met velen van hen een intense band op, met voorop de huisartiesten die we vanaf dit seizoen uitbreiden. Naast de gevestigde waarden Anima Eterna Brugge en Rosas komen gezelschappen van een jongere generatie te staan: het vocaal ensemble Vox Luminis, het choreografenduo ECCE en het nieuwe-muziekcollectief Nadar. Talent Telt, dat kan je aan den lijve ondervinden in de reeks Kamermuziek en in het December Dance Platform. Nieuw is het project FRONT waarbij onze jongerengroep Soundcast zich als curator laat gelden. In het voorjaar worden jonge musici geselecteerd en begeleid door het Concertgebouw en LOD om een out of the box-muziekvoorstelling te creëren. Het Concertgebouw investeert opnieuw in heel wat nieuwe creaties. Het percussiefestival Beat it! herbergt nieuwe werken van Serge Verstockt en Wim Henderickx. Vanaf dit seizoen komt het muziektheaterfestival Opera21 ook tweejaarlijks naar Brugge. Hoogtepunten zijn nieuwe composities van Gavin Bryars en Frederik Neyrinck, die de eerste Seizoenscomponist wordt.

Het Concertgebouw verdiept

Thema’s en verhalen vragen om verdieping, een taak die we ter harte nemen met een uitgebreid programma van lezingen, debatten, cursussen en vanaf dit seizoen ook een Seizoensdenker. Alicja Gescinska laat haar licht schijnen over de diverse inhouden in gesproken en geschreven woord. Belangrijke aandacht is er voor het creatieproces, de fascinerende tocht die een artiest aflegt om tot een kunstwerk te komen. Lecture-performances door musici en dansers geven zo een compleet ander inzicht. De verdiepende activiteiten leggen ook bewust de link naar andere kunstvormen en maatschappelijke onderwerpen. Architectuurliteratuur en beeldende kunst komen aan bod in samenwerking met partners, die op hun beurt de connectie leggen met muziek en dans. 

Het Concertgebouw betrekt een divers publiek

Het motto van het jaarlijkse Klara-feest, Iedereen Klassiek, vat perfect samen wat het Concertgebouw voor het geheel van zijn werking wil: het leven van iederéén verrijken met muziek en dans. Het Concertgebouw zet al jaren in op een uitgebreid aanbod voor scholen (meer dan 350 activiteiten!) en kinderen in de vrije tijd (familievoorstellingen, het festival KRIKRAK). Vanaf dit seizoen worden daar nog heel wat participatieprojecten voor diverse doelgroepen aan toegevoegd: onder meer een traject voor personen met een beperking, workshops en voorstellingen met amateurs én een meerdaagse ontmoeting tussen publiek en artiesten. Heel wat van die nieuwe projecten kaderen in een opvallend programma-onderdeel: de Topstukweken. Daarin creëren we telkens een momentum voor een meesterwerk uit de muziekgeschiedenis: vijf Topstukken uit vijf eeuwen. Samen met partners zoals Musica en het Davidsfonds nodigen we je uit om je muzikale kennis te verdiepen of om de muziek eens op een andere manier te beleven in tal van activiteiten, die finaal bekroond worden met een uitvoering van het Topstuk op topniveau. In de Topstukweek rond Beethovens Negende symfonie vind je bijvoorbeeld twee uitvoeringen met lecture-performance terug, een creatieproject met dove en slechthorende kinderen, een familievoorstelling, een luistercursus en … Lounge Ludwig, waarbij het hele Concertgebouw een zoemende bijenkorf wordt waar het heerlijk toeven is tussen partituurfragmenten, een ‘voelstoel’ en musici die je vertellen over hun bijzondere instrument.

Nieuwe ideeën en accenten houden het Concertgebouw jong. Als kunstinstelling van vlees en bloed vervellen we om met een frisse nieuwe huid en veel tactiel gevoel voor wat er leeft te werken aan de krachtige artistieke werking die je van ons mag verwachten, met kansen en ervaringen voor artiest én publiek.

Ik wens julile een revelerend en aangrijpend Concertgebouwseizoen.

Jeroen Vanacker
Artistiek directeur