Agenda
26.04.19
Op die dag nemen Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en Kammerchor Stuttgart je mee naar de feeërieke wereld van Felix Mendelssohn. Wij laten je in 4 redenen weten waarom dit niet zomaar een concert is.
Dansende heksen, sprekende beesten en een betoverd bos
Brugge wacht een onweerstaanbare avond vol speelse intriges, mysterieuze rituelen, transformaties en, hoe kan het ook anders, sprookjesachtige muziek. Mendelssohn vond inspiratie bij twee eminente auteurs: Goethe en Shakespeare. De eerste schreef het libretto voor Die erste Walpurgisnacht, een spannend verhaal over een groep heidenen in het Duitse Harzgebergte die zich, tegen de wetten van hun christelijke bezetters in, klaarmaken om hun meidag te vieren. Zo’n bevrijdingsverhaal vond weerklank bij de aanhangers van de Verlichting, maar wellicht net zo goed bij de christelijk opgevoede Mendelssohn zelf, die door zijn omgeving nog altijd als half-joods werd gezien. De komedie A Midsummer Night’s Dream omvat de chaotische voorbereidingen voor de bruiloft van Theseus en Hippolyta, koningin van de Amazones, in de bossen van Fairyland. Mendelssohn schreef bij enkele sleutelscenes verrukkelijke muziek, waaronder de Bruiloftmars!
Mendelssohn, meesterklankdichter
Ongelooflijk maar waar: Felix Mendelssohn schreef de ouverture van zijn Sommernachtstraum een half jaar voor zijn achttiende verjaardag. Hij was diep onder de indruk van Shakespeares toneelstuk, terwijl commentator George Grove achterover viel van Mendelssohns ‘vroegrijpe talent’. De rest van de suite ontstond ruim 15 jaar later, toen de muziek ook echt naast de tekst op het toneel moest komen in een productie in 1842. Jaren later volgt dan Walpurgisnacht, een ware schatkamer voor een componist die graag speelde met kleuren, stemmen en sfeer.
Vocale vedetten voor het voetlicht
In 2018 vierde Kammerchor Stuttgart zijn 50e verjaardag, genoeg voor het tijdschrift Die Zeit om op te merken dat ‘geen superlatief overdreven is om dit koor te prijzen’. Doorheen de jaren groeide de groep samen met bijvoorbeeld het Berlijnse RIAS Kammerchor en het koor van de Beierse omroep uit tot de absolute wereldtop, met een speciale focus op Bach, Bachs zonen en hun tijdgenoten, en de romantiek. De solistencast is trouwens ook om van te smullen, met onder meer Thomas Bauer – mogen we bijna zeggen: Brugges favoriete bariton? – dramatische alt Renée Morloc, en de jonge bas David Jerusalem.
Duitse degelijkheid met de nodige Schwung
Frieder Bernius is al decennialang een onvermoeibare strijder voor muziek in zijn tweede-thuisstad Stuttgart. Al in zijn eerste studiejaar richtte hij het Kammerchor op, al snel gevolgd door verschillende orkesten én een oude-muziekfestival, en zelfs in zijn 7e decennium is hij niet te stuiten. Voor dit Mendelssohnprogramma doet hij een beroep op nog zo’n legendarische Duitse formatie: Deutsche Kammerphilharmonie Bremen won amper enkele maanden geleden de prestigieuze Echo Klassik-prijs voor een Brahms-opname. Misschien ken je ze trouwens al, want de Kammerphilharmonie was al verschillende keren in Brugge te horen.