inleiding door Yves Knockaert | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Na de desastreuze première van zijn Celloconcerto, borg Prokofiev dit werk op. Pas na het horen van een opname door de 22-jarige Mstislav Rostropovich, herwerkte hij samen met die laatste zijn concerto en gaf het de naam Sinfonia Concertante. Prokofiev verwerkte er zijn typische handelsmerk in: dissonantie gekoppeld aan lyrische passages. Net zo verging het de Symfonische dansen van Rachmaninov, die tot tien jaar na de première maar zelden uitgevoerd werden. Met zijn krachtige Stravinsky-achtige expressionistische harmonieën, met zijn groteske passages à la Prokofiev en de ritmische levendigheid zo eigen aan Rachmaninovs late stijl had het gerust zijn Vierde symfonie kunnen zijn. Niet Russisch, maar door Russische volksfeesten geïnspireerd is Connessons Maslenitsa. Het refereert aan het oude Rusland, gedroomd door een Fransman, en schildert exuberante vreugde vermengd met lijden. Een eerbetoon aan het land en de muziek waar de componist zo veel van houdt.
Facebook Brussels Philharmonic
Sergey Prokofiev (1891-1953)
Sinfonia Concertante, opus 125
Sergey Rachmaninov (1873-1943)
Symfonische dansen, opus 45
Guillaume Connesson (1970)
Maslenitsa
Sergey Prokofiev (1891-1953)
Sinfonia Concertante, opus 125
Sergey Rachmaninov (1873-1943)
Symfonische danse
inleiding door Yves Knockaert | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!