inleiding door Pieter Bergé | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Het Requiem van Mozart is zonder twijfel een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis; een mijmering over leven en dood, die niemand onberoerd achterlaat. Mozart stierf vóór hij zijn verpletterende dodenmis kon voltooien. Een dergelijke blik naar binnen, naar de afgrond van de menselijke ziel, was tot dan toe ongehoord in de muziek. Misschien had de zieke Mozart wel het gevoel dat hij zijn eigen dodenmis aan het schrijven was. Enkele maanden daarvoor schreef hij nog zo’n kaskraker: zijn concerto voor klarinet. De soepele toon en het veelzijdige timbre van het instrument inspireerden Mozart tot enkele van zijn meest lyrische melodieën. Als laatste getuigen van Mozarts genie maken de sublieme dodenmis en het Klarinetconcerto ons pijnlijk bewust van alle meesterwerken die Mozart nooit heeft kunnen schrijven. Wat als …?
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Per questa bella mano, KV612
Klarinetconcerto in A, KV622
Requiem in d, KV626
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Per questa bella mano, KV612
Klarinetconcerto in A, KV622
Requiem in d, KV
Budapest Festival Orchestra: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Iván Fischer: dirigent
Zsolt Fejérvári: contrabas
Ákos Ács: bassetklarinet
Norma Nahoun: sopraan
Barbara Kozelj: mezzosopraan
Bernard Richter: tenor
Hanno Müller-Brachmann: bas
Budapest Festival Orchestra: orkest
Collegium Vocale Gent: koor
Iván Fischer: dirigent
Zsolt Fejérvári: contra
inleiding door Pieter Bergé | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.10 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!