Het Concertgebouw kiest heel bewust voor een programma met ruime aandacht voor creatie en creativiteit. Creatieopdrachten zijn belangrijk in de programmering en worden indien mogelijk gekoppeld aan cd- of dvd-opnames of krijgen een plek in het gebouw.
Toen Luc Tuymans in 2012 de prachtige muurschildering Angel aanbracht in een zijgang van de hoogste foyer in het Concertgebouw, ontstond meteen ook een nieuwe ruimte. De relatief nauwe maar hoge zijgang, in drie niveaus, werd door architect Paul Robbrecht al liefkozend de ‘kathedraal van het Concertgebouw’ genoemd. De galmende akoestiek en de aparte lichtinval zorgen samen met het werk van Tuymans voor een bijzondere atmosfeer. Het Concertgebouw doopte deze ruimte dan ook om tot de Angel Room. Geïnspireerd door Morton Feldmans Rothko Chapel, bouwt het Concertgebouw aan een reeks composities speciaal geschreven voor deze Angel Room. Deze intieme werken voor solo, duo of trio laten zich inspireren door de context waarvoor ze tot stand komen.
Dit nieuwe werk werd gecreëerd op 25.04.2021 - 19.00.
Op vraag van het Concertgebouw schrijft seizoenscomponist Daan Janssens een nieuw werk voor (elektrische) gitaar (Nico Couck) & live electronics (Champdaction).
voor mezzosopraan, elektrische gitaar en elektronica
Reeksen van composities vormen de rode draad doorheen het oeuvre van Bernhard Lang, met onder meer 31 delen in de cyclus Differenz/Wiederholung en 37 in de Monadologie-reeks. Ook The Angels Song behoort tot een bredere reeks – HERMETIKA – die gekenmerkt wordt door het gebruik van de menselijke stem, aanvankelijk in koorformaties, daarna in combinatie met instrumenten. In Hermetika IX ‘vox angeli II’ is die stem voor het eerst in de minderheid. De engelenstem wordt slechts door één mezzosopraan verklankt, gecombineerd met fluit, klarinet, trombone, slagwerk, elektrische gitaar, viool, cello, synthesizer en een sampler. De vier delen – Osculetur, Nigra sum, Le Tonnerre en The Angels Song – bestrijken een breed palet aan stijlen en zijn telkens geënt op een specifieke ruimte in het Concertgebouw.
The Angels Song
Domedon
DoDoDomedon
DoXomedon
Éon des Éons!
Père de la lumière
qui surgit de Silence
I E O U E A O
Un silence du silence vivant en surgit
le silence du silence muet
qui est l‘homme Vierge YOUEL
Le silence vibrant et la lumière
d‘une voix
d‘un seul accord
d‘une voix jamais silencieuse
Uit de Nag Hammadigeschriften
In het kader van BEAT IT! liet Wim Henderickx zich inspireren door het contrast tussen de ruwheid van het beton en de verfijndheid van van Tuymans’ fresco. Henderickx’ nieuwe creatie vormt het beginpunt van een nieuwe cyclus waarin de componist vertrekt van plaatsen met een bijzondere lading.
In seizoen 2016-2017 liet Belgische trots Annelies Van Parys zich inspireren door Luc Tuymans’ Angel voor een nieuw werk voor sopraan en saxofoon op tekst van Gaea Schoeters. (02.03.17 / uitvoering: Els Mondelaers & Kurt Bertels)
In het kader van SURROUND! componeerde Vykintas Baltakas met de Angel Room in zijn achterhoofd Music of falling sounds. De viool staat centraal als een klankbron die door middel van live-electronics het vertrekpunt is van veel mogelijkheden. (18.11.15 / uitvoering: Wibert Aerts & Centre Henri Pousseur)
Toshio Hosokawa beet tijdens zijn Domein in oktober 2014 de spits af. Met Drei Engel-Lieder voor sopraan en harp refereert hij rechtstreeks aan de elementen op het schilderij van Luc Tuymans.
Concertgebouw Brugge en Interparking schreven op 30 januari 2013 een compositieopdracht uit voor een soundscape voor parkings. Een oproep tot de creatie van een unieke soundscape die de parkingbezoeker subtiel prikkelt en van elk bezoek aan Interparking een artistieke ervaring maakt.
Componist en beeldend kunstenaar George De Decker won in 2013 met zijn soundscape Avec le bruit d’un vol d’oiseaux de nuit qui passe de compositiewedstrijd Music for Car Parks. De wedstrijd was een groot succes. Maar liefst 194 deelnemers componeerden hun unieke Music For Car Parks soundscape.
George De Decker · Music For Carparks 'Music For Carparks 'Avec le bruit d'un vol d'oiseaux de nuit qui passe''