Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Creatieopdrachten

Het Concertgebouw kiest heel bewust voor een programma met ruime aandacht voor creatie en creativiteit. Creatieopdrachten zijn belangrijk in de programmering en worden indien mogelijk gekoppeld aan cd- of dvd-opnames of krijgen een plek in het gebouw.

Het Concertgebouw werkte de afgelopen jaren samen met heel wat kunstenaars voor nieuwe creaties:
  • Vlaamse componisten zoals Annelies Van Parys, Daan Janssens, Esther Venrooy, Wim Henderickx, Luc Brewaeys, Kris Defoort, Frederik Neyrinck, Peter Vermeersch … 
  • Internationale componisten zoals Toshio Hosokawa, Richard Barrett, Olli Mustonen, Mark Antony Turnage, David Lang, Frederic Rzewski, György Kurtág, Yann Robin, Johannes Maria Staud …
  • The Angel Series, een reeks nieuwe composities speciaal geschreven voor de Angel Room in het Concertgebouw, met creatieopdrachten van internationale componisten als Toshio Hoskawa, Vykintas Baltakas en Annelies Van Parys 
  • Klankkunstenaars als Aernoudt Jacobs en Esther Venrooy in de Sound Factory en op festivals als RUMOER! of SURROUND 
  • Choreografen als José Navas, Salva Sanchis, Thomas Hauert … 
  • Beeldende kunstenaars zoals schilders Bart Vandevijvere, Bernard Van Eeghem en George De Decker, fotograaf Peter De Bruyne en beeldhouwster Maud Bekaert. 
  • Auteurs zoals Frank Adam en Peter Verhelst, maar ook jonge schrijvers zoals Maud Vanhauwaert, Evelien De Vlieger, Freek Mariën, Anna Vercammen en Simon Vandamme
  • Illustratoren zoals Korneel Detailleur, Sebastiaan Van Doninck, Alain Verster, Sabine Clement en Julie Van Wezemael
  • Projecten met toegepaste kunst zoals De invasie

Angel Series

Toen Luc Tuymans in 2012 de prachtige muurschildering Angel aanbracht in een zijgang van de hoogste foyer in het Concertgebouw, ontstond meteen ook een nieuwe ruimte. De relatief nauwe maar hoge zijgang, in drie niveaus, werd door architect Paul Robbrecht al liefkozend de ‘kathedraal van het Concertgebouw’ genoemd. De galmende akoestiek en de aparte lichtinval zorgen samen met het werk van Tuymans voor een bijzondere atmosfeer. Het Concertgebouw doopte deze ruimte dan ook om tot de Angel Room. Geïnspireerd door Morton Feldmans Rothko Chapel, bouwt het Concertgebouw aan een reeks composities speciaal geschreven voor deze Angel Room. Deze intieme werken voor solo, duo of trio laten zich inspireren door de context waarvoor ze tot stand komen.

 

#7 Bushra El-Turk (2021) / Creatie (2021)

Dit nieuwe werk werd gecreëerd op 25.04.2021 - 19.00.

 

#6 Daan Janssens (2021) / (Into darkness) voor (elektrische) gitaar (2020)

 Op vraag van het Concertgebouw schrijft seizoenscomponist Daan Janssens een nieuw werk voor (elektrische) gitaar (Nico Couck) & live electronics (Champdaction). 

#5 Bernhard Lang (2019) / The Angels Song uit HERMETIKA IX ‘vox angeli II’

voor mezzosopraan, elektrische gitaar en elektronica

Reeksen van composities vormen de rode draad doorheen het oeuvre van Bernhard Lang, met onder meer 31 delen in de cyclus Differenz/Wiederholung en 37 in de Monadologie-reeks. Ook The Angels Song behoort tot een bredere reeks – HERMETIKA – die gekenmerkt wordt door het gebruik van de menselijke stem, aanvankelijk in koorformaties, daarna in combinatie met instrumenten. In Hermetika IX ‘vox angeli II’ is die stem voor het eerst in de minderheid. De engelenstem wordt slechts door één mezzosopraan verklankt, gecombineerd met fluit, klarinet, trombone, slagwerk, elektrische gitaar, viool, cello, synthesizer en een sampler. De vier delen – Osculetur, Nigra sum, Le Tonnerre en The Angels Song – bestrijken een breed palet aan stijlen en zijn telkens geënt op een specifieke ruimte in het Concertgebouw.

The Angels Song
Domedon
DoDoDomedon
DoXomedon
Éon des Éons!
Père de la lumière
qui surgit de Silence
I E O U E A O
Un silence du silence vivant en surgit
le silence du silence muet
qui est l‘homme Vierge YOUEL
Le silence vibrant et la lumière
d‘une voix
d‘un seul accord
d‘une voix jamais silencieuse

Uit de Nag Hammadigeschriften

#4: Wim Henderickx (2017) / Sacred Places I (Angel)

In het kader van BEAT IT! liet Wim Henderickx zich inspireren door het contrast tussen de ruwheid van het beton en de verfijndheid van van Tuymans’ fresco. Henderickx’ nieuwe creatie vormt het beginpunt van een nieuwe cyclus waarin de componist vertrekt van plaatsen met een bijzondere lading.

#3: Annelies Van Parys (2017) / Ah, cette fable

In seizoen 2016-2017 liet Belgische trots Annelies Van Parys zich inspireren door Luc Tuymans’ Angel voor een nieuw werk voor sopraan en saxofoon op tekst van Gaea Schoeters. (02.03.17 / uitvoering: Els Mondelaers & Kurt Bertels)

 

#2: Vykintas Baltakas (2015) / Music of falling sounds

In het kader van SURROUND! componeerde Vykintas Baltakas met de Angel Room in zijn achterhoofd Music of falling sounds. De viool staat centraal als een klankbron die door middel van live-electronics het vertrekpunt is van veel mogelijkheden. (18.11.15 / uitvoering: Wibert Aerts & Centre Henri Pousseur)

#1: Toshio Hosokawa (2014) / Werk voor sopraan en harp

Toshio Hosokawa beet tijdens zijn Domein in oktober 2014 de spits af. Met Drei Engel-Lieder voor sopraan en harp refereert hij rechtstreeks aan de elementen op het schilderij van Luc Tuymans.

Music For Car Parks

Concertgebouw Brugge en Interparking schreven op 30 januari 2013 een compositieopdracht uit voor een soundscape voor parkings. Een oproep tot de creatie van een unieke soundscape die de parkingbezoeker subtiel prikkelt en van elk bezoek aan Interparking een artistieke ervaring maakt. 

Componist en beeldend kunstenaar George De Decker won in 2013 met zijn soundscape Avec le bruit d’un vol d’oiseaux de nuit qui passe de compositiewedstrijd Music for Car Parks. De wedstrijd was een groot succes. Maar liefst 194 deelnemers componeerden hun unieke Music For Car Parks soundscape.

 

George De Decker · Music For Carparks 'Music For Carparks 'Avec le bruit d'un vol d'oiseaux de nuit qui passe''