Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

David Vergauwen over Joseph Ryelandt

David Vergauwen over Joseph Ryelandt

Of hij ons drie goede redenen kan geven waarom Brugge ‘zijn’ componist Joseph Ryelandt bij diens 150e verjaardag (beter) moet leren kennen? David Vergauwen behoeft geen bedenktijd. In de schaduw van Ryelandts woonplaats vertelt hij vol vuur over de ster van zijn jongste boek, dat op 21 maart in het Concertgebouw wordt voorgesteld.

Reden 1

Ryelandt behoort tot de top van de Belgische componisten

Joseph Ryelandt behoorde samen met componisten als Mortelmans, Jongen en Alpaerts tot de ‘generatie van 1870’.  Rond 1900 waren zij de meest prominente componisten van de Belgische laatromantiek. Ryelandt was de enige Bruggeling in dat gezelschap maar moest in omvang noch in diepgang van zijn oeuvre onderdoen voor de anderen. Hij genoot een nationale bekendheid die ruime weerklank vond, van in onze buurlanden tot in Noord-Amerika.’

Reden 2

Ryelandt schreef bijzonder integere muziek

‘Ryelandt was een hoffelijk man, een open geest en bovenal een componist die zijn métier perfect beheerste. Hij schreef zijn muziek vanuit een soort mystieke inspiratie, geworteld in een persoonlijk zoeken. Zijn Derde symfonie, die in het Concertgebouw op het programma staat, gaat uit van een enorme vormperfectie, een eigenschap die hij bewonderde in Brahms en ook zelf nastreefde. Het cyclische karakter van die symfonie is echt bijzonder knap uitgewerkt.’

Reden 3

De muziek van Ryelandt is een beetje als het Brugge van zijn tijd

‘Om Ryelandts muziek ten volle te waarderen, moet je eerst zijn ‘Brugse façade’ door. Ten tijde van Ryelandt was het Brugse verhaal echt dat van ‘twee steden’ met twee snelheden: dat van een dode stad – onder impuls van Rodenbachs populaire boek Bruges-la-Morte –, en dat van een florerende haven in Zeebrugge en een kanaal dat druk bevaren zou worden. Achter de schermen borrelt dus vanalles, maar naar de buitenkant toe is er niets te zien. Zo is het ook met Ryelandts muziek: bij een oppervlakkige kennismaking kan je hem makkelijk wegzetten als veeleer conservatief. Want ja, hij schreef voornamelijk tonale muziek in geijkte structuren én hij was ook nog eens oerkatholiek. Kijk je verder dan die façade, dan zie je hoe hij binnen die traditie interessante en nieuwe elementen binnenbrengt, zoals Brahms dat ook deed.’

Op het programma

ZA 21 MRT 2020

In samenwerking met Stad Brugge, Stedelijk Conservatorium Brugge, Musea Brugge, Sint-Lodewijkscollege Brugge, Bisdom Brugge, Amarant & Studiecentrum Vlaamse Muziek

Pagina inhoud
Deel dit nieuwsbericht