inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.15 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
De dramatische thematiek van de passieperiode was in de hoogst theatrale 17e en 18e eeuw ook voor de muziek een van de meest natuurlijke inspiratiebronnen. Vooraan in het repertoire uit die tijd staan dan ook, naast de passies, steeds de verklankingen van het Stabat mater, de Klaagzangen van Jeremia en de gebeden uit de Goede Week. De moderne, sprekende stijl van de barok kon goed overweg met al die diepe, bijna ontembare emoties en ontwikkelde een breed arsenaal aan expressieve mogelijkheden. Dit programma laat daarvan enkele indrukwekkende voorbeelden horen met als zwaartepunten het beroemde tienstemmige Stabat mater van Domenico Scarlatti en Allegri’s mythische Miserere. De Nederlandse Bachvereniging bewees in Brugge al eerder dat ze kunnen lezen en schrijven in de barokke stijl en nemen voor dit programma een batterij veelbelovende jonge zangers mee.
Domenico Scarlatti (1685-1757)
Stabat mater a 10
Gregorio Allegri (1582-1652)
Miserere mei Deus a 9
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Crucifixus a 4, uit Selva morale e spirituale
Antonio Lotti (1666-1740)
Crucifixus a 6
Crucifixus a 8
Crucifixus a 10
en motetten van Alessandro Grandi, Giovanni Legrenzi, Antonio Caldara, Jan Baptist Verrijt en Cornelis Thymanszn Padbrué
Domenico Scarlatti (1685-1757)
Stabat mater a 10
Gregorio Allegri (1582-1652)
Miserere mei Deus a 9
Claudio
De Nederlandse Bachvereniging: ensemble
Jos van Veldhoven: dirigent
inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.15 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!