Met Richard Strauss en Helmut Lachenmann brengen de Junge Deutsche Philharmonie en het beroemde Jack Quartet muziek van twee Duitse titanen. Deze beide zwaargewichten gaven op een geheel eigen manier invulling aan hun Duitse identiteit in hun werk.
Richard Strauss
|
Helmut Lachenmann
|
Ein Heldenleben
|
Tanzsuite mit Deutschlandlied
|
- Geschreven in 1898, op een moment dat de jonge Duitse staat op zoek was naar een eigen identiteit
|
- Geschreven in 1979-1980 toen de Eerste en vooral de Tweede Wereldoorlog nog relatief vers in het geheugen zat en het vroegere Duitsland verdeeld was in het kapitalistische West-Duitsland en het communistische Oost-Duitsland
|
- Strauss verklankt de laat-19e-eeuwse nationalistische gevoelens volgens de toenmalige tijdsgeest
|
- Lachenmann refereert aan het ‘über Alles’ uit het Duitse volkslied, deconstrueert het en geeft op die manier commentaar op de nationalistische tendensen in zijn land
|
- Strauss schetst via het thema zijn eigen artistieke levensverhaal
|
- Lachenmanns stijl gaat in tegen elke modebeweging binnen de muziek
|
- Nieuwe stap in het gebruik van alle mogelijkheden van het moderne orkest
|
- Lachenmann laat de muzikanten op alle mogelijke manieren hun instrumenten gebruiken en misbruiken (blazen, trekken, wrijven, duwen …)
|
Uit het Concertgebouwmagazine sep - nov 2019
DO 12 SEP 2019
Junge Deutsche Philharmonie, Jack Quartet & Jonathan Nott
Strauss & Lachenmann