Het zijn vreemde tijden, maar elk nadeel heeft ook zijn voordelen. Omdat we de afgelopen periode enkele projecten moesten annuleren, kwam er ruimte vrij in onze kalender. De ideale gelegenheid om muzikanten en ensembles de kans te geven op een repetitie- of opnameplek in het Concertgebouw. Veel (jonge) artiesten tekenden voor een plekje in de Concert- of Kamermuziekzaal. Maar hoe verloopt zo’n residentie nu? Pianist Florestan Bataillie neemt ons op sleeptouw.
Rise and shine! Mijn twee dagen durende residentie in Concertgebouw Brugge gaat vandaag van start! Het worden twee volle dagen met opnames. Vandaag solo met Debussy, Glass en eigen werk en morgen komen mijn vrienden van het Desguin Kwartet en Werner Van Mechelen me vervoegen voor La Bonne Chanson van Gabriël Fauré. Let’s do this! Maar eerst: koffie!
Dit kan ik wel gewoon worden! Ik ben vandaag blijkbaar de enige artiest in het gebouw en heb een prachtige loge ter mijner beschikking gekregen om in te spelen. Ga ik gretig gebruik van maken! Intussen zijn de technici de microfoons aan het opstellen en wordt alles verder in gereedheid gebracht voor de audio-opnames van deze voormiddag.
Wat zouden wij pianisten doen zonder onze vakkundige pianostemmers? De laatste hand wordt gelegd aan de Steinway-concertvleugel alvorens ik erop mag spelen. Mijn vingers jeuken … De zaal is trouwens adembenemend vanop het podium. Als ik denk aan wie mij reeds voorging hier, voel ik me erg klein, maar des te vastberadener om er iets moois van te maken.
In de studio met Concertgebouw-klankman Mattias! Confronterend om steeds mezelf te horen spelen, want elk minuscuul detail moet goed zitten. Voor de solo-opnames zal alles in 1 take gebeuren, een opname die zo dicht mogelijk aanleunt bij een live concert. Ik wil de mensen die het zullen bekijken en beluisteren het gevoel geven dat ze tijdens een concert even bij mij op schoot komen zitten.
Snapshot door cameraman Isaac tijdens het maken van een videoclip! Ik tracht wat te vergeten dat er gefilmd wordt en doe gewoon m’n ding. Makkelijker gezegd dan gedaan met die camera’s die langs me passeren. Maar net als tijdens een concert concentreer ik me volledig op de muziek. Geen evidentie na ettelijke uren opnames, maar het zijn de laatste loodjes!
Deze heerlijke eerste dag zit erop! Het was hard werken, dat wel, maar bijzonder fijn om te doen. Ik werd ontzettend goed ontvangen door de fijne medewerkers van het Concertgebouw en zowel de audio- als video-opnames verliepen erg goed. Nu ben ik natuurlijk razend benieuwd naar de resultaten en tel ik al af naar morgen voor dag 2. Maar eerst … Schol!
Het Concertgebouw zette de afgelopen tijd zijn deuren wagenwijd open voor artiesten. Dankzij vrije zalen door coronatroebelen konden we in de maanden september en oktober via een open call heel wat muzikanten aan repetitie- en opnameruimte en productionele ondersteuning helpen. Voeg daarbij nog de residenties en opnames van Anima Eterna, Daan Vandewalle, Logos, CAROUSEL, Robin Verheyen, Déborah Cachet, fABULEUS, Jan Martens en ECCE, en dan is het Concertgebouw gastheer voor maar liefst 33 residenties, alleen al in de tweede helft van 2020.