Aline Héau is een Franse fotografe en seizoenskunstenaar van het Concertgebouw voor 2020-2021. Haar foto’s maakt ze via een oud en traditioneel procedé: cyanotypie. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Ze neemt ons graag even mee!
Ik woon in Beaugency, een klein stadje aan de oevers van de Loire. Ik sta graag op bij zonsopgang (in de zomer is dat soms vóór 06.00 uur) om het natuurspektakel te aanschouwen. Een ochtend ziet er nooit hetzelfde uit: ik zie vaak buitengewone kleuren of dikke nevels, er is altijd wel ergens een verrassing. Ik moet wel toegeven dat ik daarna vaak nog even terug in bed kruip, want dat is wel echt te vroeg voor mij.
Ik ga op pad om nieuwe planten te verzamelen. De natuur verandert enorm snel, van week tot week. Planten verschijnen, bloeien, verwelken, maken zaden, verdwijnen, en doen dat het hele jaar door. Zo krijg ik elke dag nieuwe inspiratie, gewoon rondom mijn huis.
Met de oogst van de dag, ga ik aan de slag. Bepaalde periodes in het jaar zijn heel rijk aan diverse planten, en dan kan het hier soms wel eens ontploffen in huis. Goed sorteren is belangrijk.
De planten schik ik op vloeipapier en pers ik in een 19e-eeuwse herbariumpers met twee houten panelen en een metalen sluiting. Een sterkere pers dan deze ga je niet snel vinden.
Nu zijn mijn cyanotypeborden van gisteravond droog en komen ze van pas om te combineren met de gedroogde planten. Nog wat extra oud gereedschap om de planten tegen het glas te drukken en een UV-lamp om het proces te beïnvloeden, en dan is het wachten op het resultaat.
Na een laatste avondwandeling langs de oevers van de Loire, check ik het resultaat!
Een werkdag begint bij mij eigenlijk ’s avonds. Wanneer de nacht valt, maak ik mijn cyanotypeborden klaar, zodat ze 's nachts kunnen drogen. Omdat er in mijn huis veel natuurlijk licht binnenvalt, kan ik dat overdag niet doen.