Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Bruce Lee And The Outlaw

Bruce Lee And The Outlaw

‘Bruce Lee is een drugsdealer, maar ook een vaderfiguur.’

Met Bruce Lee & The Outlaw toont fotograaf, regisseur en documentairemaker Joost Vandebrug een rauw en eerlijk beeld van het leven onder de straten in Boekarest. Zes jaar lang volgde hij de jonge Nicu samen met een grote groep daklozen. Binnenkort stelt de Nederlands-Britse fotograaf met het project tentoon in het Concertgebouw. Voor de gelegenheid schotelden we hem enkele vragen voor.

Wat trok je zo aan in de wereld van die Roemeense straatkinderen?
Ik was in Oost-Europa aan het reizen om wat voor mezelf te fotograferen. Ik had een kleine analoge camera bij me en ik maakte foto’s van de landschappen en de mensen die ik tegenkwam. Een van die jongens van wie ik een portret maakte, was Costel. Ik liet mijn prints ter plaatse ontwikkelen en gaf de foto terug, waardoor hij er als het ware ook iets voor terugkreeg. In die week fotografeerde ik hem een paar keer tot hij me vroeg of ik wilde weten waar hij woonde, en dat bleek in de tunnels te zijn onder de straten van Boekarest. Ik kreeg vrij snel het gevoel dat, indien ik daar welkom was, ik in ieder geval wel terug zou gaan.

Was het moeilijk om het vertrouwen te winnen van de groep?
Ik heb eigenlijk niet bewust aan het vertrouwen gewerkt. Ik ben daar altijd naartoe gegaan en het juiste ding blijven doen: de foto’s tonen, altijd terugkomen en niet zomaar niets meer van me laten horen. Het zat vooral in kleine dingen dus. Ik trok veel op met Bruce, de leider van de tunnel. Hij vond het fijn om zijn verhalen te kunnen vertellen en ik denk dat hij me vrij vlot vertrouwde. Volgens mij hielp dat ook om het vertrouwen te winnen van de rest van de community.

In de film is niet Costel, maar wel Nicu de protagonist. Was dat een bewuste keuze?
Eigenlijk heb ik, zeker de eerste jaren, iedereen geportretteerd. Ik trok wel veel op met Bruce en Nicu was heel vaak bij Bruce. Toen we Nicu in 2014 naar het ziekenhuis moesten brengen, was dat een ongelooflijk zwaar moment en dieptepunt in het leven van zo’n klein jongetje. Als er al een keuze was dat ik hém zou volgen, dan kwam dat moment dan pas. Toen ik het oudere materiaal van de voorbije jaren opnieuw opzocht, bleek daar gelukkig voldoende van Nicu bij te zitten, omdat hij er altijd was. Maar tot dan had ik een film kunnen maken over eender wie in die tunnels.

Een van de vaakst terugkerende personen is ook ’Bruce Lee’. Enerzijds dealt hij volop drugs, maar anderzijds ontfermt hij zich ook over straatkinderen. Hoe portretteer je als beeldenmaker zo’n man?
Als fotograaf maak je gewoon portretten, maar als filmmaker ben ik me heel bewust geweest van die kanten. Hij is een  drugsdealer, maar hij is ook iemand die goed voor de mensen zorgt die hij onder zijn hoede heeft, inclusief de kinderen. Sterker
nog, ik durf best zeggen dat Nicu zijn leven te danken heeft aan Bruce. Ik heb zo goed mogelijk laten zien wat ik zag, niet wat ik hoorde of dacht over hem. Enerzijds heb je dan een drugsdealer, maar anderzijds ook een vaderfiguur. Hierdoor heb je mensen die hem een fantastische man vinden en anderen zullen hem haten, wat prima is. Ik heb hem in ieder geval laten zien zoals hij is.

Jouw documentaire zal voor het eerst in België te zien zijn in het Concertgebouw. Kijk je daar naar uit?
Ja! Ik heb Brugge bezocht en het gebouw vind ik geweldig. De film gaat momenteel de wereld rond en het is fantastisch om met de film mee te reizen, maar de screenings dicht bij huis zoals Den Haag en Brugge zijn wel bijzonder. Daarnaast is er ook een expositie waarvoor ik nu al one-off prints maak. Dat analoge proces vind ik belangrijk, ook bij het exposeren. Dus ja, ik heb er zin in!

— Aïsha Baert, Jongerenreporter Soundcast

 

 

Uit het Concertgebouwmagazine sep - nov 2019

 

Fotografie in het Concertgebouw

De architectuur van het Concertgebouw fungeert het hele jaar door als decor voor fototentoonstellingen van jong en gevestigde hedendaagse fotografen.

WO 11 SEP - ZO 10 NOV 2019
Anthony Gerace

ZO 10 NOV 2019 - ZO 02 FEB 2020
Joost Vandebrug
Bruce Lee & The Outlaw

ZO 10 NOV 2019
Belgische première Bruce Lee & The Outlaw
in aanwezigheid van Joost Vandebrug

 

Kunst in het Concertgebouw
Je kan onze tentoonstellingen bekijken voor en na de voorstellingen én tijdens Concertgebouw Circuit, ons interactief parcours met kunst en architectuur. Het Circuit kreeg er trouwens de afgelopen maanden een nieuw werk bij. Na de ruimtelijke installatie van Filip Dujardin in het voorjaar van 2018 voegt het Concertgebouw een digitale fotocollage van diezelfde kunstenaar toe aan de vaste collectie. Het werk kreeg dezelfde titel als de installatie uit 2018, Sequens n° 4. Het is geen letterlijke kopie van de installatie, maar wel een universelere, klassieke collage in de stijl van het vroege werk van Filip Dujardin, vertrekkend vanuit de sfeer van het gebouw en van de installatie. Sequens n°4 is te bezichtigen op balkon 1, aan de even zijde, net naast de trappenhal met de klankinstallatie Annunciation van Pavel Büchler.
Meer op concertgebouwcircuit.be
Deel dit nieuwsbericht