Ga naar de hoofdcontent
Hou rekening met de grote (parkeer)drukte in Brugge.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Geschiedenis

Het begon met een droom …

Het idee van een concertgebouw voor Brugge leefde al enkele jaren. Deze droom kwam in een stroomversnelling met het aantreden van burgemeester Patrick Moenaert én met de kandidaatstelling van Brugge als Culturele Hoofdstad van Europa in 2002.

Internationale architectuurwedstrijd

     

Een internationale architectuurwedstrijd werd uitgeschreven en de inzendingen stroomden binnen. Na een eerste selectieronde verkoos een jury onder leiding van Gerard Mortier uit acht (anonieme) kandidaturen het ontwerp van Paul Robbrecht en Hilde Daem, twee Gentse architecten. De keuze viel op hen omwille van de verregaande akoestische garanties die hun project bood - naast de esthetische en functionele kracht van hun ontwerp.

De eerste steen, bewerkt door kalligraaf Pieter Boudens, werd gelegd op 13 juni 2000. Zo zit kunst ook letterlijk ingebed in de fundamenten van het gebouw. De bouw werd gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap, de provincie West-Vlaanderen en de stad Brugge, de drie overheden die ook nu nog de huidige artistieke werking financieel ondersteunen.

2002

Een schepping in terracotta

Was jij erbij op die 20e van de tweede maand in 2002, toen het vorstenpaar en Haydns Schöpfung door Anima Eterna Brugge ons kunstenhuis om 20.02 uur voor geopend verklaarden? Bezielers van onze stichtende overheden – Stad Brugge, de provincie West-Vlaanderen en Vlaanderen – glommen samen met ons van trots toen ons terracotta universum van de hand van Paul Robbrecht en Hilde Daem voor het eerst werd gevuld met paukenroffels, aria's, en een uitgelaten publiek. Sindsdien is het Concertgebouw niet meer weg te denken in de hoofden en harten van muziek- en dansliefhebbers uit Brugge en vér daarbuiten.

2003

Elektronisch gedicht als wegbereider voor (klank)kunstcollectie

Uit de archieven van Philips kwam in 2003 een juweeltje naar Brugge: de oerversie van het Poème Electronique dat Edgard Varèse ten tijde van Expo ’58 gecomponeerd had voor het Philipspaviljoen van Le Corbusier en Iannis Xenakis. Met een ingenieus luidsprekersysteem werd de soundscape in de nok van het Concertgebouw geïnstalleerd. Dit ‘elektronische gedicht’ zou het begin worden van een niet aflatende aandacht voor hedendaagse (klank)kunst. In 2012 verscheen in de zijgang van de hoogste foyer een van de onbetwiste publiekslievelingen van onze permanente kunstcollectie: Luc Tuymans’ Angel. Met de creatie van dit fresco ontstond meteen ook een nieuwe ruimte: de Angel Room. Vanuit de Angel Room bouwen we aan de Angel Series. Deze intieme werken voor kleine bezettingen zijn geïnspireerd door de ruimte en gaan in dialoog met het werk van Tuymans. Ze zijn meteen ook een mooi voorbeeld van de rol die het Concertgebouw speelt als een plek voor creatie. Beluister deze serie op onze website of met de nieuwe audioguide op het Concertgebouw Circuit.

2007

December Dance wordt speerpunt van focus op hedendaagse dans

De bijzondere infrastructuur van het Concertgebouw, met het grote podium en de theatertoren, blijkt zich niet enkel uitstekend te lenen voor muziek in alle maten en kleuren. Met de eerste editie van December Dance in 2007 krijgen we er heel zichtbaar een tweede artistieke pijler bij: die van de hedendaagse dans. We bieden een unieke affiche aan die internationaal kijkt, en waarin livemuziek vaak het uitgangspunt vormt. December Dance wordt een speerpunt van die nieuwe focus en een voorbeeld van hoe we succesvolle samenwerkingen aangaan met lokale cultuurpartners als Cultuurcentrum Brugge.

2008

Bach Academie Brugge boven de doopvont

Het is amper te geloven maar ooit waren er januarimaanden zonder Bach Academie Brugge! Sinds 2008 prijken steeds meer meerdaagse festivals in onze programmatie, en ook de Bach Academie is sinds dat jaar een vaste waarde. Met Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent hebben we een rechtstreekse lijn met de Thomascantor, die elk jaar weer duizenden fans uit alle windstreken blijft begeesteren. Tijdens de Bach Academie trekken we ook vaak de stad in, want Bach klinkt bijvoorbeeld toch zo wonderlijk in de Blindekenskapel. Ook voor Iedereen Klassiek, de verschillende edities van SLOW(36h) of een project als Mind the Artist met Musea Brugge wordt de stad steeds meer onze speeltuin. De Bach Academie kan ook steevast op het nodige enthousiasme rekenen bij het buitenlandse publiek. In 2015 krijgen die internationale ambities nog meer slagkracht als de Brugse klassieke muziekpartners en Visit Bruges de handen in elkaar slaan om onder de slogan Bruges? Sounds Great! Brugge als muziekstad bij uitstek stevig op de Europese kaart te zetten.

2009

Seizoensthema’s verbinden kunst en maatschappij

Met het seizoen 09–10 Action! rond geëngageerde kunstenaars trapt het Concertgebouw een traditie op gang van thematisch programmeren. Deze thema’s nodigen uit tot het slopen van muren tussen disciplines en genres, en tot het samenbrengen van creatieve geesten met verschillende achtergronden. Als kunst met beide voeten in deze wereld wil staan, dan moet ze met maatschappelijke thema’s aan de slag. Met recente seizoensthema’s rond onder meer biodiversiteit en identiteit houden we via kunst maar ook via verdiepende activiteiten voor specifieke doelgroepen de vinger aan de pols van de wereld die ons omringt.

2011

Jong volk in het gebouw & op het podium

Tien jaar geleden alweer onthulden we de Sound Factory, een (educatief) labo voor klankkunst op de vijfde verdieping van de Lantaarntoren. Dat labo werkte als een vuurtoren voor onze educatieve werking, waar in de Sound Factory maar ook tijdens voorstellingen en rondleidingen steeds meer (school)groepen inschepen. Intussen lopen hier jaarlijks tot 12.000 jongeren binnen, van kleuters op zoek naar de Luistervink tot studenten uit het deeltijds kunstonderwijs die open repetities bijwonen.

Ook de gemiddelde leeftijd van onze artiestenpopulatie zakte in 2011 gevoelig. In seizoen 2011–2012 startten we met de concertreeks SCOOP, die een selectie jonge kamermuziekensembles een podium en ondersteuning bood. De SCOOP- ensembles sloegen vervolgens hun vleugels uit en streken her en der neer in de provincie West Vlaanderen. De term SCOOP ging inmiddels op de schop maar onze aandacht voor en steun aan nieuwe generaties kunstenaars blijft onverminderd.

2012

Soundcast reporting for duty & muziek anders ervaren

Intussen maken ze naam als fotograaf, acteur of schrijver maar in 2012 waren onze allereerste jongerenreporters van Soundcast ‘simpelweg’ gepassioneerd door kunst in alle kleuren. Wij – én zij –vonden het evident dat ook jongeren hun stem konden laten horen in een kunstenhuis als het onze en dus vormen onze Soundcasters sinds 2012 een toetssteen voor onze artistieke plannen. Ze werken ideeën en projecten uit in film en foto, tekst en illustraties, en maken hun leeftijdsgenoten warm voor live voorstellingen. Met de eerste Surround-happening dompelden we het publiek onder in nieuwe muziekervaringen. De luisteraar kwam terecht in het midden van de klank, in het zog van de trilling, in de kern van de zaak. Die zoektocht naar nieuwe manieren van muziek beleven gaat lustig verder, met CLUB Surround-concerten, Beat it!- festivals en andere artistieke formats die je met nieuwe oren – of andere lichaamsdelen – laten luisteren.
Naar aanleiding van onze tiende verjaardag in 2012 publiceerden we deze docufilm én het boek X over 10 jaar Concertgebouw.

2013

Een decennium duurzame partnerships

Geen Concertgebouw uiteraard zonder trouwe sponsors en partners die onze ambities mee helpen aanscherpen en verwezenlijken. In 2013 klonken we op 10 jaar langdurige partnerships, en die beweging in crescendo gaat onverminderd door. Samen met onze Vrienden en Keys-leden – sinds 2013 niet langer ’88 Keys’ maar ‘The Keys’ – vormen ze een hechte en gewaardeerde community van Concertgebouw- supporters en -ambassadeurs.

2014

Hoog bezoek uit China

De intrede van de Chinese president Xi Jinping zorgde in 2014 voor heel wat opwinding in de Concertgebouw-gelederen. Hij sprak er voor de studenten en docenten van het Europacollege, dat tot op vandaag graag gebruikmaakt van onze zaalhuur-faciliteiten. Het Concertgebouw heeft dan ook alles in huis qua infrastructuur en eventbegeleiding om van elk privé-concert, bedrijfsfeest, seminarie, congres of walking dinner een succes te maken.

2015

We worden een kunstinstelling van de Vlaamse Gemeenschap & klinken internationaal

‘Het Concertgebouw is er op korte termijn in geslaagd om in binnen- en buitenland gekend te zijn voor zijn hoogstaande, diverse en uitdagende programmatie.’ Met deze woorden benoemde toenmalig minister van Cultuur Sven Gatz ons kunstenhuis officieel tot ambassadeur van de kunsten, ofwel Vlaamse Kunstinstelling. En of ons gebouw die dag trilde op zijn 4.696 veren!

2016

Onder de voet gelopen door jong geweld

Tweeduizend achttienjarigen op twee dagen tijd in het Concertgebouw mogen verwelkomen: voor die krachttoer zorgden de slotconcerten van de eerste editie van Acoustic Power. Dit project laat de derde graad secundair onderwijs in West- Vlaanderen kennismaken met de kracht van klassieke muziek. Dankzij workshops in de klas, een DIY wedstrijd en een concert weten hordes jongeren het wel zeker: klassieke muziek is eigenzinnig, origineel én powerful!

2017

Concertgebouw Circuit & Topstukweken uit de startblokken

Met de nodige toeters en bellen werd het bezoekersparcours Concertgebouw Circuit in september 2017 voor geopend verklaard. Het Concertgebouw is nu écht een open huis, dat ook overdag zijn geheimen prijsgeeft aan wie op tocht gaat door het gebouw. Liefhebbers van baanbrekende architectuur, fans van hedendaagse (klank)kunst maar ook families met jonge kinderen of nieuwsgierige toeristen op zoek naar het mooiste uitzicht over Brugge halen bij ons hun hartje op. Wie blijft hangen tot ’s avonds, kan sinds 2017 ook elk seizoen vijf topstukken uit vijf verschillende eeuwen muziekgeschiedenis ontdekken. Met de Topstukweken schotelen we ons publiek onbetwiste meesterwerken voor die je één keer in je leven live moet gehoord hebben. Die iconische werken als de Negende van Beethoven of het Requiem van Mozart worden telkens geflankeerd door verdiepende activiteiten voor bijzondere doelgroepen, originele context en voorstellingen die het topstuk in hun context plaatse of net naar vandaag brengen.

2020

De geboorte van Covid Podium 19

De deuren van de cultuurhuizen bleven in 2020 grotendeels op slot maar bij de pakken blijven zitten, stond níet in ons woordenboek. Want wat als we nu eens een virtuele zaal openden? Wat als we een podium bouwden dat talloze podia verenigde? Zo geschiedde: creativiteit, positivisme, goede wil en hard werk van talloze partners mondden uit in een virtueel podium, op tv en online: Podium 19. Met dit initiatief – opgezet eind 2020 door de zeven Vlaamse Kunstinstellingen en verschillende (media)partners – werden in het voorjaar van 2021 maar liefst 224 voorstellingen van 100 verschillende zalen en gezelschappen tot in de huiskamer gebracht, samen goed voor 820.000 uren cultureel kijkplezier.

2021

Klankkunst als derde hoofddiscipline

Tien jaar na de start van de Sound Factory wordt klankkunst niet enkel gecreëerd op 25 meter boven de stad, maar waren kunstige klanken doorheen het hele gebouw én onze artistieke programmatie. Hoog tijd dus om een volgende stap te zetten en van klankkunst een derde hoofddiscipline te maken. Dankzij de gloednieuwe Tijdslijnwand ‘De geschiedenis van de klankkunst’ op het Circuit krijg je trouwens een mooie inkijk in de geschiedenis en de evolutie van deze artistieke pijler.

Meer weten en zien?

Kom nog veel meer te weten over onze geschiedenis tijdens Concertgebouw Circuit en in de bezoekersgids die u gratis bij uw toegangsticket voor het Circuit krijgt.