beginuur | 15.30 |
verwacht einduur | 16.45 |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Tijdens Keys please! gaan we kriskras door vijf eeuwen Engelse klaviermuziek, met enkele recente ontdekkingen op de koop toe. Engeland heeft een reputatie als het aankomt op splendid isolation. Maar al snel blijkt dat het land muzikaal door de eeuwen heen eigenlijk meer weghad van een smeltkroes. De reis begint aan het kosmopolitische hof van Henry VIII (1491-1547) waar de beste musici van zijn tijd samenkwamen. Hier ontdekken we dankzij Tasto Solo ook twee versies van het bijna vergeten clavisimbalum. Dan is de beurt aan de Engelse virginalisten en de briljante jonge klavecinist Mahan Esfahani. De Hongaarse Petra Somlai neemt de overgangsperiode tussen klassiek (Haydn) en romantiek (Field) op zich, terwijl Jan Michiels inventief uit de hoek komt met een 20e- en 21e-eeuws programma rond Birtwistles Harrison’s Clocks, waarin tijd opnieuw een favoriet thema blijkt. Eindstation van deze dagtocht door Engeland vormen il Gardellino en solist Bart Naessens op claviorganum. Dankzij dat sprankelende instrument dat tegelijk orgel en klavecimbel is, klinken Händels orgelconcerti als nieuw.
Harrison Birtwistle (1934)
Harrison’s Clocks
Henry Purcell (1659-1695) / Béla
Bartók (1881-1945)
Prelude in G
Benjamin Britten (1913-1976)
Night Music
Jonathan Harvey (1939-2012)
Tombeau de Messiaen
Thomas Adès (1971)
Concert Paraphrase on Powder her Face
Harrison Birtwistle (1934)
Harrison’s Clocks
Henry Purcell (1659-1695) / Béla
Bartók (1881-1945)
Prelude in G
Jan Michiels: piano
beginuur | 15.30 |
verwacht einduur | 16.45 |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!