Ga naar de hoofdcontent
Jerusalem Quartet & Elisabeth Leonskaja — Dvořák, Shostakovich & Webern

Jerusalem Quartet & Elisabeth Leonskaja — Dvořák, Shostakovich & Webern

Biografieën


Sinds de oprichting van het kwartet in 1993 en hun daaropvolgende debuut in 1996 is het Jerusalem Quartet (IL) wereldwijd een vaste en geliefde gast op de grote concertpodia en de meest prestigieuze festivals als de Salzburger Festspiele, Verbier Festival, de Schubertiade Hohenems-Schwarzenberg, het SchleswigHolstein of het Rheingau Musik Festival. Het Jerusalem Quartet neemt exclusief op voor het label Harmonia Mundi. Hun opnames, en dan meer bepaald de albums met strijkkwartetten van Haydn en Schuberts Der Tod und das Mädchen, werden bekroond met talrijke prijzen zoals de Diapason d’Or en de BBC Music Magazine Award. In 2018 bracht het kwartet twee albums uit: één met Dvořáks Strijkkwintet en -sextet en een andere met de kwartetten van Ravel en Debussy. In de lente van 2019 verscheen een unieke cd die de joodse muziek in Midden-Europa tijdens het interbellum belicht. In 2020 bracht het viertal het tweede deel uit van zijn integrale Bartók-cyclus. Dit seizoen staan er onder meer concerten gepland op de strijkkwartetbiënnales in Parijs en Lissabon. Andere hoogtepunten zijn tournees in de VS in november 2021 en de lente van 2022, een Beethoven-cyclus in Wigmore Hall in het voorjaar van 2022, een Azië-tournee in juni 2022 evenals concerten in de Tonhalle Zürich, het Concertgebouw Amsterdam en de Elbphilharmonie in Hamburg.

Decennialang reeds behoort Elisabeth Leonskaja (GE) tot de meest gevierde pianisten ter wereld. Ze werd geboren in Tbilisi, Georgië, in een Russisch gezin. Met haar uitzonderlijke talent kwam ze al snel op het conservatorium van Moskou terecht. Ze behaalde er als studente prijzen in prestigieuze internationale competities als de Enescu, Marguerite Long en Koningin Elisabeth. Haar muzikale ontwikkeling werd sterk beïnvloed door haar samenwerking met Svjatoslav Richter. De meester herkende meteen Leonskaja’s ongelofelijke talent en voedde haar niet enkel als mentor maar ook als muzikale partner aan het klavier. In 1978 ruilde Leonskaja de Sovjetunie in voor een thuis in Wenen. Haar sensationele optreden op het Salzburg Festival van 1979 legde de kiem voor een bijzonder bloeiende carrière als concertpianiste in het Westen. Getuige daarvan haar talloze concerten met zowat alle internationale toporkesten, van New York, Los Angeles en Cleveland, over Londen en Tsjechië, tot Zürich, Berlijn, Hamburg of Leipzig. Gerenommeerde dirigenten werken met haar samen, onder hen Kurt Masur, Sir Colin Davis, Christoph Eschenbach, Christoph von Dohnányi en Mariss Jansons. Tijdens de zomermaanden wordt ze met open armen verwelkomd op muziekfestivals als die van Salzburg, Wenen, Luzern en Schleswig Holstein. Naast haar activiteiten als soliste neemt Leonskaja graag tijd voor kamermuziek; ze werkt dan ook vaak samen met het Emerson, Borodin en Artemis Kwartet. Leonskaja’s platen getuigen van haar buitengewone muzikale verwezenlijkingen. In haar tweede vaderland Oostenrijk worden Leonskaja’s verdiensten uitgebreid erkend, o.a. met een toekenning van het Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst erster Klasse in 2006, de hoogste culturele onderscheiding in Oostenrijk.

Uitvoerders & programma


Jerusalem Quartet:

Alexander Pavlovsky & Sergei Bresler: viool
Ori Kam: altviool
Kyril Zlotnikov: cello
Elisabeth Leonskaja: piano 

Anton Webern (1883-1945)
Langsamer Satz (1905)

Antonín Dvořák (1841-1904)
Strijkkwartet nr.12 in F, opus 96 ‘Amerikaans’ (1893)
- Allegro ma non troppo
- Lento
- Molto vivace
- Finale: Vivace ma non troppo

Dmitry Shostakovich (1906-1975)
Pianokwintet in g, opus 57 (1940)
- Prelude: Lento
- Fugue: Adagio
- Scherzo: Allegretto
- Intermezzo: Lento
- Finale: Allegretto



Jouw applaus krijgt kleur dankzij de bloemen van Bloemblad

Toelichting

 

Gestreken en geslagen: muziek voor strijkers en piano

- De Langsamer Satz staat nog met één been in de laatromantiek
- Met de pentatonische toonladder roept Dvořák de sfeer van de volksmuziek op.
- Shostakovich geeft traditionele muzikale vormen een ontwrichtende draai. In het Scherzo uit zijn Pianokwintet voert hij bijvoorbeeld een wilde dans op vol scherpe weerhaakjes.

De componist Anton Webern is vooral bekend als een van de founding fathers van de Tweede Weense School en de twaalftoonsmuziek. Minder bekend is dat Webern eerst een laatromantische muzikale taal hanteerde. Zo vloeiden ook enkele tonale werken voor strijkkwartet en piano uit zijn pen. De Langsamer Satz voor strijkkwartet dateert uit 1905, toen Webern zijn eerste jaar studie bij Arnold Schönberg achter de rug had. In de zomer van dat jaar maakte de 21-jarige Webern met zijn verloofde lange bergwandelingen in de omgeving van Wenen. De verrukkelijke natuur en de aanwezigheid van zijn lief deden Webern het plan opvatten om een lieflijk strijkkwartet te componeren. Na de voltooiing van deze langzame beweging echter borg Webern het plan om het kwartet te voltooien op. Het zal niet verbazen dat de Langsamer Satz een emotioneel geladen werk is, dat nog met één been in de laatromantische tonaliteit van Brahms en tijdgenoten staat.  


Met papa Haydn voor ogen

In de zomervakantie van 1893, toen hij directeur was van het conservatorium van New York City (1892-1895) componeerde Antonin Dvořák zijn Twaalfde strijkkwartet. Hij bracht de vakantie door in Spillville (Iowa), dat toen een grote gemeenschap van Tsjechische immigranten huisvestte. Dvořák hield ervan te kunnen ontsnappen aan het hectische leven in de grootstad New York. In een brief aan een vriend schreef hij: ‘Ik ben hier sinds 3 juni in vakantie in het Tsjechische plattelandsdorpje Spillville, en ik keer pas in september terug naar New York. We hebben het hier erg naar onze zin. Godzijdank kan ik hier hard werken en ben ik in goeden doen.' Dat laatste blijkt alvast uit de snelheid waarmee het strijkkwartet op papier kwam. De schetsen waren klaar in drie dagen, en nog eens dertien dagen later kon Dvořák al schrijven: 'Godzijdank! Ik ben tevreden. Het is snel gegaan.'

Het Amerikaanse strijkkwartet zou een keerpunt blijken in de kamermuziek van Dvořák. Jarenlang zwoegde de componist op het vinden van een goede balans tussen zijn overvloedige melodische begaafdheid en de nood aan een heldere structuur. In dit strijkkwartet lijkt die balans eindelijk gevonden. Het lijkt erop dat de eenvoud en het voorbeeld van papa Haydn de sleutel waren die Dvořák nodig had: 'Ik wilde iets componeren dat zeer melodisch en eenvoudig was. Tijdens het werk aan dit kwartet hield ik voortdurend papa Haydn voor ogen. Daarom is de muziek ook zo eenvoudig geworden.'

'Jarenlang zwoegde Dvořák op het vinden van een goede balans tussen zijn overvloedige melodische begaafdheid en de nood aan een heldere structuur. In het Twaalfde strijkkwartet lijkt die balans eindelijk gevonden.'

Het kwartet is het tweede werk (na de Negende symfonie, ‘uit de nieuwe wereld’) dat Dvořák in Amerika componeerde. Vele commentatoren hebben getracht typisch Amerikaanse motieven te identificeren in de muziek. Zo beweren sommigen dat het thema van de tweede beweging gebaseerd is op een negro spiritual, of op een indianenmelodie die Dvořák oppikte tijdens zijn verblijf in Spillville. Maar allicht heeft de musicoloog Paul Griffiths gelijk wanneer hij schrijft: 'Het enige Amerikaanse aan dit kwartet is dat het daar geschreven is.'

De vier bewegingen van het kwartet worden samengehouden door een gemeenschappelijk karakteristiek, namelijk het gebruik van de pentatonische toonladder (telt vijf in plaats van acht tonen). Bijna elk thema is gefundeerd op deze eenvoudige toonschaal, zo typisch voor de volksmuziek. Het kwartet bevat ook enkele niet mis te verstane knipogen naar het landelijke Spillville. In de derde beweging (Scherzo) roept Dvořák met de eerste viool het vogelgezang van het roodborstje op, dat zijn wandeltochten in de omgeving van Spillville opvrolijkte.


Scherpe randjes en weerhaakjes

Als geen ander is Dimitri Shostakovich erin geslaagd om de traditionele muzikale vormen en de tonale toonspraak een moderne, ontwrichtende draai te geven. Dit samengaan van traditie en moderniteit is nergens duidelijker te horen dan in zijn Pianokwintet uit 1940. Muzikale recepten die uit de grote traditie zijn geplukt, vormen de rode draad in dit kwintet. Zo krijgen we in de eerste twee bewegingen een solide Prelude en Fuga in de zuiverste Bach-traditie. Contrapuntisch evenwicht en grandeur zijn hier de sleutelwoorden. Het hoogtepunt van dit kwintet is ongetwijfeld het derde deel, een fantastisch Scherzo, waarin Shostakovich een wilde, rustieke dans opvoert vol scherpe weerhaakjes. De (tweede) langzame beweging vormt een soort intermezzo tussen dit donkere Scherzo en de laatste beweging. Hier krijgen we een ander gezicht van de componist te zien, een dat getekend is door diep verdriet en angst. De muziek ploetert zich een weg door noodlottige texturen die de luisteraar naar de keel grijpen. In de finale breekt het licht opnieuw door, in de gedaante van een luchtiger, mars-achtig thema. Opmerkelijk is dat Shostakovich in heel het kwintet een heldere en transparante textuur handhaaft. Nergens laat hij de muziek aanzwellen tot een bijna orkestrale dichtheid van klank, zoals wel gebeurt in de pianokwintetten van bijvoorbeeld Brahms of Franck. De snedige en vaak sarcastische muzikale taal van Shostakovich is meer gediend van heldere lijnen, scherpe randjes en weerhaakjes waar je als luisteraar gefascineerd blijft aan hangen. 

'Het samengaan van traditie en moderniteit is bij Shostakovich nergens duidelijker te horen dan in zijn Pianokwintet uit 1940.'

— Jan Christiaens

Beleef meer tijdens Têtes-à-têtes

Têtes-à-têtes draait om intense ervaringen, en niet enkel in het zog van de muziek. Ga voor een brede festivalbeleving en maak ook dit mee:

  • Pop-up café op Forum 6

    Drink een glas en geniet van een hapje in de loungebar op de zesde verdieping. Een fenomenaal uitzicht op de historische Brugse binnenstad vormt het decor voor verdere tête-à-têtes met metgezellen of artiesten. Op vrijdag en zaterdag krijg je er live pianomuziek bovenop! Op za 18 feb word je na het concert getrakteerd op een spoken word performance i.s.m. Culture Crossing en Lost Words.

  • Klankinstallatie 'Antenna' op Forum 7

    Word verwonderd door de klankinstallatie van kunstenaar Floris Vanhoof op Forum 7. Met Antenna laat hij zien en horen hoe de piano, een object uit vroegere eeuwen, reageert op een omgeving geregeerd door draadloze verbindingen.

  • Boekvoorstelling 'De kleine Morrison'

    Verdiep je in het oeuvre van de beroemdste vrouwelijke zwarte schrijver uit de moderne literatuurgeschiedenis: Toni Morrison. Seizoensdenker Neske Beks nodigt je in een boekvoorstelling rond haar essay De kleine Morrison uit tot het diep (her)lezen van Morrisons uitzonderlijk belangrijke werken. 

  • Installatie van portretten & gedicht van Tania Verhelst

    Op Forum 6 ontdek je tijdens Têtes-à-Têtes een installatie van de Brugse kunstenares Tania Verhelst. Onder een meerlagige titel toont Fa(e)ces portretten (linosnede), gedrukt op toiletpapier. Het is een onderzoek naar identiteit in een wereld van consumptie en selfiecultuur. Op Forum 6 hangt ook een gedicht van Tania Verhelst, gecreëerd tijdens het festival SLOW(36h) in 2019.

Getipt voor jou

  • vr 24 feb 2023 / 20.00 / Kamermuziekzaal

    Quatuor Danel
    Mendelssohn, Weinberg & Defoort

    Mendelssohns Zesde strijkkwartet, een hommage aan zijn betreurde zus, is verzadigd van melancholie. Even verontwaardigd over de dood is Weinbergs Zestiende strijkkwartet. En de jeremiade gaat verder in Defoorts Strijkkwartet, met een slaaplied opgedragen aan de kinderen van de Irakese oorlog.

  • zo 26 feb 2023 / 15.00 / Kamermuziekzaal

    Alexander Declercq
    Liszt. Années de pèlerinage

    Tijdens zijn romantische vlucht naar Italië met zijn gehuwde minnares, schreef Franz Liszt zijn tweede boek van de Années de pèlerinage. Michelangelo, Rafaël, Dante en Petrarca kruipen in het hoofd van de jonge pianovirtuoos en inspireren hem voor zijn auditieve pelgrimstocht waarin hij met het grootste gemak subtiele naast monumentale klankwatervallen plaatst.

  • za 18 mrt 2023 / 20.00 / Kamermuziekzaal

    Quatuor Ebène
    Ravel, Bartók & Dubugnon

    Wie herinnert zich niet de indrukwekkende Beethoven-integrale met Quatuor Ebène? Met een feilloos gevoel voor oriëntatie gidst deze publiekslieveling je nu door Ravel en Dubugnon. In Bartóks laatste strijkkwartet klinkt de hartenpijn van een eenzame kunstenaar.

Pianisten gezocht

... om te schitteren op ons grote podium

Pianisten gezocht

Je droomt er al lang van om op het Concertgebouwpodium je favoriete pianosonates te brengen? Piano is je lust en je leven? Zin om tussen 5 en 9 juli in de namiddag plaats te nemen op het podium van onze Concertzaal, achter onze Steinway, met je eigen publiek?

Schrijf je dan zeker in en verwelkom onze Circuit-bezoekers en je vrienden en familie op een zomerse dag met jouw favoriete pianomuziek van achter het klavier. Wij zoeken pianisten van alle leeftijden en niveaus, dus grijp je kans en kom spelen op dé vleugelpiano van het Concertgebouw. 

met dank aan

Soundcast op Têtes-à-têtes

Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, volgt Têtes-à-Têtes op de voet. Volg hun reportages, beschouwingen, foto’s, filmpjes, illustraties over het festival via Instagram en TikTok.

 

 

#concertgebouwbrugge  #tetesatetes  #tat

Laat weten wat je van de voorstelling vond op:

  • Facebook: ConcertgebouwBrugge
  • Instagram: @concertgebouwbrugge
  • Twitter: @Concertgebouwbr

dossier têtes-à-têtes in ons magazine

Met dank aan onze partner Piano's Maene

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.