Ontdek langs het Concertgebouw Circuit drie klankkunstinstallaties van Stijn Demeulenaere, Erik Nerinckx & VOID. Ga kopje onder in de onderwaterwereld van de Noordzee, hoor het ruisen van de golven vanuit 16 punten tegelijk of ontdek hoe geluiden gevisualiseerd worden en op zeegezichten lijken.
Deze bijzondere klankkunstinstallaties zijn te horen (en te zien) langs het Circuit tot 16 januari 2022 of voor of na een voorstelling.
Ontdek de onderwaterwereld van de Noordzee, een geluidswereld die voor de mens nog veel geheimen heeft maar die door ons toedoen ook grondig verstoord wordt. Met Zijlijn / Linea Lateralis deed Stijn Demeulenaere artistiek onderzoek naar de relatie tussen biofonie (geluiden van het leven in de zee) en antropofonie (geluiden uit menselijke activiteiten). Hij laat je de (problematische) relatie tussen die twee soorten geluiden zelf ervaren, met een zesdelige klankinstallatie, 'noise maps' en zeewater van de vele plaatsen in de Noordzee waar hij onderwateropnames maakte.
De zee ervaren vanuit maar liefst 16 punten tegelijk, of: met je oren op 16 verschillende plaatsen tegelijk zijn. Die overweldigende belevenis bezorgt Erik Nerinckx je met zijn klankkunstinstallatie Thalassa! Thalassa!. De mediakunstenaar legde het inslaan van golven op het strand vast. Over een kustlijn van vierentwintig meter plaatste hij iedere anderhalve meter één microfoon, op een lange rechte lijn.
Met de Souvenir Archival Recording Apparatus (SARA) maakte Void een apparaat geïnspireerd op de oude techniek van de fonautograaf, uitgevonden door Édouard-Léon Scott de Martinville in 1860. De uitvinder realiseerde daarmee de eerste geluidsopname uit de geschiedenis. Void maakt vanuit dezelfde techniek – het graveren van de menselijke stem op rookzwart papier – geluidstekeningen die doen denken aan landschappen, zoals woestijnhorizonnen en zeegezichten.