We waren velen!
Velen die ernaar uitkeken om in april de uitvoering mee te maken van de Koorfantasie van Ludwig van Beethoven door Anima Eterna Brugge & Dresdner Kammerchor, een zelden live gehoorde compositie. Maar niet getreurd: de Koorfantasie komt naar ons, met aan de piano Martha Argerich. En goed nieuws voor wie het werk (samen met Beethovens Vijfde en zijn Mis in C) ook live wil horen: het concert van 18 april werd verplaatst naar 23 augustus!
Op 22 december 1808 organiseerde Beethoven een groots benefietconcert, met op het programma de Vijfde en de Zesde symfonie in première, het Vierde pianoconcerto, de dramatische scène Ah! Perfido, delen uit de Mis in C en, als bekroning, de Koorfantasie. Hij had een uitgebreide bezetting ter beschikking: een pianist (hijzelf), een orkest, zes vocale solisten en een koor. Zo ontstond dit fenomenale slotstuk, een combinatie van uiteenlopende genres: een improvisatie voor piano, een pracht van een liedmelodie (waarin iedereen de verwantschap hoort met de Ode an die Freude, zoals ook onderstaande partituren duidelijk maken), een uitgebreide variatiereeks op dit lied, met als bekroning een vocale versie van deze onvergetelijke zang, voor solisten en koor.
We volgen Beethoven doorheen zijn Koorfantasie.
Adagio
(1:10)
Een improvisatie voor pianosolo: fortissimo-akkoorden, snelle loopjes, virtuoze trekjes, arpeggio’s: de pure vrije fantasie van componist en pianist, ongeremd, roekeloos – en onweerstaanbaar.
Finale
(4:30-20:58)
— het uitgebreide slotstuk van het bijna vier uur durende concert
Ik verwijs graag naar andere uitvoeringen die beslist het bekijken waard zijn:
De partituur is ook hier te vinden.
Voor de originele tekst verwijs ik je naar deze website.