Kris Defoort & Veronika Harcsa — Pieces of Peace
Biografieën
Componist en improviserend pianist Kris Defoort (BE) pendelt al zijn hele artistieke bestaan tussen klassiek en jazz. Hij trok een tijdlang naar New York waar hij masterclasses volgde en speelde met enkele jazz-grootheden. Eens terug in België ontpopte hij zich meteen tot een van de leidende figuren in de hedendaagse jazz. Een lang huwelijk met De Werf – hij is dan ook een geboren Bruggeling –, een residentie bij LOD muziektheater en schipperen tussen improvisatie en uitgeschreven muziek, tussen muziektheater, opera en jazz markeren de grote lijnen uit zijn carrière. Defoort wil niet per se vernieuwend zijn, hij zet zich niet af, maar herontdekt in plaats van te ontdekken. Hij houdt bewust rekening met alle ervaringen en invloeden, en integreert die in een persoonlijke taal. Daarbij zoekt hij ook de nabijheid van muzikanten die actief zijn binnen verschillende muzikale disciplines. Als een volleerd muzikaal colorist bedient hij zich van een zonder meer uniek klankenpalet. concertgebouw.be/seizoenscomponist
Het uitzonderlijke vocale talent van Veronika Harcsa (HR) laat haar toe een uiterst gevarieerde waaier van registers te verkennen waardoor haar podiumprestatie steeds verrast. De voorbije jaren toonde ze zich muzikaal nauw verbonden met de Belgische (jazz)scene: ze woonde lange tijd in Brussel en zat in Kris Defoorts improvisatieklas. Met Defoort werkte ze in 2017 nog samen in Diving Poet Society. Harcsa maakt verder ook deel uit van Next.Ape, het triphop-project van drummer Antoine Pierre — die zelf dan weer meespeelt in haar kwartet.
Jean-Philippe Poncin (BE) studeerde af als klarinettist aan de conservatoria van Brussel en Bergen. Verder legde hij zich ook toe op de tenora (Catalaanse schalmei). Zijn voorliefde gaat uit naar de kamermuziek, naar het musiceren in kleine groepen waar de menselijke ontmoeting centraal staat. Vanuit de openheid en vrijheid binnen de kamermuziek maakt hij uitstappen naar hedendaagse muziek, improvisatie, rock, folkmuziek en theater. Hij werkt regelmatig samen met componist Dick van der Harst maar werd ook uitgenodigd door orkesten als Les Agrémens, Il Fondamento, Octophoros, Il Gardellino, B’Rock Orchestra en Les Talens Lyriques. Samen met cellist Lode Vercampt vormt hij het duo Cyclope. Ze brengen eigen muziek, waarbij improvisatie een grote rol krijgt.
Cellist Lode Vercampt (BE) laveert voortdurend tussen concert- en theaterpodia. Hij speelde en schreef muziek voor verschillende theaterproducties van onder andere LOD muziektheater, Villanella, Kunstencentrum VIERNULVIER, de Beursschouwburg, Het Paleis … Hij werkte freelance voor Il Novecento, de Vlaamse Opera, I Fiamminghi en Prima la Musica, maar deelde ook het podium met Gorki, Jo Lemaire, Johan Verminnen en Dirk Blanchard. Balancerend tussen klassieke muziek en vrije improvisatie speelt Lode momenteel met verschillende formaties in binnen- en buitenland. Vercampt houdt ervan de virtuoze en muzikale grenzen van zijn instrument op te zoeken en tovert steeds weer nieuwe kleuren en emoties tevoorschijn.
Gitarist en componist Benjamin Sauzereau (FR) onderzoekt in zijn muziek de ontmoetingspunten van compositie, improvisatie en arrangement. Sinds enkele jaren leidt hij ensembles die elk beantwoorden aan een verlangen om een specifieke instrumentatie, een specifieke klank en een specifieke interactie tussen muzikanten te verkennen en te schrijven. Samen met drummer Jens Bouttery richtte hij het Brusselse Label ~suite op. En als sideman was hij betrokken bij allerlei bands zoals het collectief Granvat, Hendrik Lasures Warm Bad, Jens Bouttery's installatie en research project, Jens Maurits Orchestra, de carribean dance band Marie Galante, en met zanger Karim Gharbi.
Vincent De Bast (BE) is een Belgisch geluidsingenieur (live, studio, mixing, mastering, ...). Hij werkt vast samen met onder meer Kris Defoort, Nabou Claerhout, Antoine Pierre, MikMâäk, Toine Thys, Jean-Paul Estiévenart, Guillaume Poncelet ...
Uitvoerders & programma
Veronika Harcsa: stem
Kris Defoort: piano, improvisatie & muziek
Lode Vercampt: cello
Jean-Philippe Poncin: klarinetten
Benjamin Sauzereau: elektrische gitaar
Vincent Debast: geluidstechniek & electronica
—
Kris Defoort (1959)
Pieces of Peace (creatieopdracht Concertgebouw)
—
Jouw applaus krijgt kleur dankzij de bloemen van Bloemblad
met dank aan
Toelichting
The Pieces come together
- Hij zoekt naar een orkestrale benadering van kamermuziek.
- Compositie en improvisatie rond tekst en klank gaan hand in hand.
Seizoenscomponist Kris Defoort staat bekend om zijn brede muzikale horizon. Vanuit een achtergrond in zowel klassieke muziek als jazz ontwikkelde hij een persoonlijke muzikale taal die hij ons de vorige decennia in uiteenlopende projecten presenteerde. Pieces of Peace vormt in zekere zin een synthese van de rijke bagage die de componist door de jaren heen heeft opgebouwd. Verschillende ontwikkelingslijnen uit zijn carrière weeft hij hier samen.
Een eerste cruciaal element voor het onstaan van Pieces of Peace is de kennismaking met jazzzangeres en stemkunstenaar Veronika Harcsa. De enorme mogelijkheden van Harcsa’s stem en haar unieke muzikale persoonlijkheid inspireerden Defoort tot het project Diving Poet Society. Samen met zijn jazztrio, saxofonist Guillaume Orti en Harcsa creëerde Defoort een nieuw repertoire waarmee ze optraden in Hongarije, Slovenië en België. In dat repertoire nam het werk The Pine Tree and the Fire, gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Peter Verhelst (zie onder), een centrale plaats in. Dit gedicht evoceert de intimiteit van een koppel vanuit de metafoor van de dennenappel. In zijn compositie maakt Defoort gebruik van de breekbare en intimistische stijl die ook in zijn opera House of the Sleeping Beauties uit 2009 een centrale rol speelde. Binnen de context van kleurrijke pianoakkoorden worden de frases van het gedicht heel zorgvuldig geplaatst en hun klankkwaliteiten gesavoureerd. Ook in Pieces of Peace zal The Pine Tree and the Fire een plaats krijgen.
Een volgende stap in het creatieproces was de avant-première die Defoort en Harcsa op uitnodiging van Concertgebouw Brugge opnamen in de Kamermuziekzaal en die online nog steeds te bekijken is. Tijdens deze avant-première improviseerden ze rond en met de diepzinnige poëzie van William Blake en de korte, grappige en absurde gedichten van Theodore Roethke. Soms kwetsbaar en stil, soms vinnig en scherp, dan weer speels en grappig. Eens brengen ze de tekst in brede gedragen melodieën, dan weer meer vertellend. Soms verbrokkelt de tekst en gaat ze over in improvisatorische klankexploratie en elektronische manipulatie.
'Pieces of Peace vormt in zekere zin een synthese van de rijke bagage die de componist door de jaren heen heeft opgebouwd.'
Deze avant-première vormt op twee manieren een belangrijke basis voor Pieces of Peace. Ten eerste werd hier de basis gelegd voor de manier waarop Defoort en Harcsa met de gekozen teksten aan de slag gaan. Vooral de kolderieke teksten van Roethke inspireerden tot een ietwat luchtigere en dadaïstische insteek waarbij de ernst van de muziek soms verrassend onderuit wordt gehaald. Maar ten tweede legde Defoort verschillende improvisaties van deze sessie vast via een grafische partituur. Zo wordt de concrete muziek van de avant-première, zij het op een vrije manier, geïntegreerd in Pieces of Peace.
Voor Pieces of Peace voegt Defoort nog drie muzikanten toe aan het duo met Harcsa. Het gaat om Lode Vercampt (cello), Jean-Philippe Poncin (klarinetten) en Benjamin Sauzereau (elektrische gitaar). Met Vercampt en Poncin werkte Defoort al samen in zijn circusopera Daral Shaga uit 2014. De daar gebruikte bezetting van cello, klarinetten en piano heeft voor Defoort de potentie om de rijkdom van een orkest te suggereren. Defoort voegde ook gitarist Benjamin Sauzereau aan de bezetting toe omdat hij het met zijn gitaar en aanvullende pedalen eveneens in zich heeft als een orkest te klinken. Daarnaast heeft hij het talent om heel bewust met stilte en ruimte te spelen.
Met bijzondere aandacht voor klankkleur componeerde Defoort voor Pieces of Peace ook enkele virtuoze kamermuzikale stukken. Hier ging hij de omgekeerde weg: eerst kwam het instrumentale, pas nadien voegde hij woorden of gedichtfragmenten toe. De muziek dient hier niet als uitdrukking van de dramaturgie van de tekst, maar de stem en de gekozen poëziefragmenten worden als zelfstandig instrument, als kleur op zich ingezet. Ook in het combineren van de instrumenten zoekt Defoort naar kleurrijkdom. Dat doet hij bijvoorbeeld door hetzelfde muzikaal materiaal door verschillende instrumenten te laten spelen. Dit kan tegelijk, ofwel geven ze het muzikaal discours aan elkaar door. Zo zoekt Defoort naar meerduidigheid en subtiele verfijning.
In het concert zal elektronica een rol spelen. Deze wordt voornamelijk op het podium door de muzikanten zelf bediend: Harcsa gebruikt een loop station en Sauzerau manipuleert zijn gitaarklank met pedalen. Op die manier maakt de elektronica deel uit van het muzikaal gebeuren op het moment zelf. Daaraan zal ook geluidstechnicus Vincent Debast bijdragen door op een subtiele manier de klank van de piano te manipuleren.
Defoort speelt in Pieces of Peace zelf mee aan de piano als uitvoerder en improvisator. De rijkdom van zijn stijl en speeltechniek laten ons als luisteraar voeling krijgen met die unieke weg die hij als muzikant en componist heeft afgelegd. Al die ervaring zal hij meenemen naar het moment van de uitvoering.
Defoort, en daarin speelt vooral zijn jazzachtergrond mee, vindt het belangrijk dat de muzikanten mee kunnen zoeken naar wat werkt en wat niet. Daarom heeft hij in de week voorafgaand aan het concert in een soort workshopformat samen met de muzikanten bepaald hoe het concert opgebouwd wordt en op welke manier ze het aangebrachte muzikale materiaal zullen benaderen.
Met de titel Pieces of Peace verwijst Defoort niet naar grote politieke statements. Hij wil vooral de kracht van de muziek laten spreken. De rijkdom van de muzikale ervaring kan dan weer wel bijdragen aan de innerlijke vrede van de luisteraars.
— Lieven Van Ael
‘Voor Pieces of Peace selecteerde ik gedichten en schreef ik ook instrumentale dingen. Het wordt kamermuziek-jazz, een sfeerscheppend concert voor fijnproevers.’
— Kris Defoort
Luistertip
Luister naar de rijkdom van de kleuren en kleurcombinaties van de stem en de instrumenten.
#deeplistening
The Pine Tree and the Fire
You almost stepped on it. You cover it with a towel
– prickly like a sea-urchin. On winter evenings you will
place it in the hearth, in a shallow saucer with water.
We will bring our face up closer and sing.
It might appear dead but one day it will
open like the hand of someone
who lets himself be licked awake
and we will –
— Peter Verhelst
The Chair
A funny thing about a Chair:
You hardly ever think it's there.
To know a Chair is really it,
You sometimes have to go and sit.
— Theodore Roethke