AND THE WINNER IS...
Sommigen valt hun jeugdigheid op, of hun gedeelde passie voor kamermuziek.
Anderen zien dan weer drie vrouwen in een klassieke-muziekwereld die lang een
mannenbastion was. Maar ook hun prijzenkast springt in het oog. Het palmares
van Caroline Shaw, Sol Gabetta en Baiba Skride is rijk gevuld. Sowieso is élke
reden goed genoeg om deze veelzijdige muzikale persoonlijkheden voor het
voetlicht te brengen. De ware prijswinnaars, dat zijn wij immers, die Caroline,
Sol en Baiba binnenkort live in actie kunnen zien en horen!
01
Caroline Shaw
Jongste winnaar van Pulitzer Prize voor muziek
We richten de spot allereerst op Caroline Shaw, die als tweede alt van het Amerikaanse vocaal ensemble Roomful of Teeth haar opwachting maakt op ons grote podium. Haar talent als zangeres (en violiste) niet te na gesproken, is Shaw vooral een heel bijzondere componist. Of, zoals zij het verkiest: ‘een muzikant die muziek schrijft.’ Haar ster schoot als een raket de hoogte in nadat ze in 2013 de Pulitzer Prize voor Muziek kreeg toegekend. Ze was 30 en de jongste componist ooit die de prestigieuze onderscheiding kreeg. De bekroning kwam er voor Partita for 8 voices, een achtbaan van een vocaal werk voor haar makkers van Roomful of Teeth. Partita snelt elk label voorbij: het is lied én woord, zucht en gefluister, woordeloze melodie en magische stemacrobatie. ‘Ik was trots op het werk en op onze uitvoering, en dacht: ik waag mijn kans en stuur het in voor de Pulitzer.’ Een gouden zet, zo bleek.
In het zog van de bekroning kwamen opdrachten (van opera tot soundtrack), samenwerkingen met sterren (ja, zelfs supernova’s als Beyoncé en Kanye West) en nieuwe prijzen (een Grammy voor de opname van haar strijkkwartetten door Attacca Quartet, om er maar een te noemen). Ze illustreren de openheid die haar heilig is. Bebop én The Beach Boys, 17e-eeuwse muziek of strijkkwartetten (‘mijn verslaving’, bekent ze zelf): ze voedt zich met de meest uiteenlopende muziek om vervolgens haar eigen muzikale feestmalen te bereiden. ‘Het allerfijnste is schrijven voor muzikanten die ik echt kén.’ Op 9 maart worden we – na 2 jaar wachten! – dus rijkelijk beloond: Shaws doorbraakwerk voor én door Roomful of Teeth, bij ons
in Brugge!
WO 09 MRT 2022 / 20.00
Roomful of Teeth
Shaw. Partita for 8 voices
ZA 23 APR 2022 / 15.00 & 20.00
Tactile Quartet(s) (concertversie)
Vera Tussing & Quatuor MP4
02
Sol Gabetta
Stercelliste met uitpuilende prijzenkast
De Argentijnse Sol Gabetta kan een erelijst voorleggen die qua schittering haar voornaam benadert. De celliste leeft tegenwoordig met een been in Basel, en een in Parijs, maar beide thuisbasissen hebben ongetwijfeld een aparte prijzenkamer. Haar eerste wedstrijd won ze op haar tiende, en sindsdien reeg ze de overwinningen aan elkaar. Ze kreeg internationale lof nadat ze in 2004 de Crédit Suisse Young Artist Award won, werd in 2010 Gramophone Young Artist of the Year en Echo Klassik beloonde haar opnames in 2007, 2009, 2011, 2013 en 2016 zowat met een abonnement op de titel Instrumentalist of the Year. De toekenning van de Herbert von Karajan Preis in 2018 en haar optreden tijdens het officiële Nobelprijzen-concert in december 2021 zijn symbolisch: Sol Gabetta vertoeft tussen de groten. En zeiden we daar niet dat vooral wij als publiek de winnaars zijn? Gabetta breekt graag een lans voor minder bekend werk, en laat ons zo bijvoorbeeld genieten van Lutosławski’s strak gecomponeerde Celloconcerto.
ZA 12 MRT 2022 / 20.00
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Shostakovich & Lutosław
03
Baiba Skride
Winnaar Koningin Elisabethwedstrijd 2001
Eind mei 2001 stond het zo in De Standaard: ‘Omstreeks half twee zondagmorgen (…) mocht voorzitter Arie van Lysebeth proclameren: Eerste prijs, Grote Internationale Prijs Koningin Elisabeth, prijs Koningin Fabiola (een hele mond vol, en dan nog tweetalig) – dramatische pauze – Baiba Skride.’ Sinds die ochtendlijke mededeling zou het leven van de Letse violiste nooit nog hetzelfde zijn. Maar Skride was voorbereid, met een violist-vader en pianistmoeder die hun drie dochters sinds hun kleuterjaren meetroonden op concertreizen. Baiba, Lauma en Linda evolueerden van een schattig vocaal trio naar meesters op de viool, piano en altviool. In Mendelssohns Vioolconcerto laat de vioolzus 21 jaar na haar Brusselse triomf horen dat ze nog niets heeft ingeboet aan technische briljantie en innemende
doorleefdheid.
ZA 21 MEI 2022 / 20.00
Antwerp Symphony Orchestra
Beethoven & Mendelssohn