Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Biografie

biografie

Jan Martens (B) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2010 maakt hij zijn eigen choreografisch werk, dat een groot nationaal en internationaal publiek bereikt. Zijn dansprojecten zijn een vrijplaats waarin de notie van tijd opnieuw voelbaar wordt en waar er ruimte is voor zowel observatie, emotie als reflectie. De aandacht ligt daarbij vaak bij de mens die zijn of haar weg baant, breekbaar én solide.

Het werk van Martens vertrekt vanuit de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren en iets te vertellen heeft. In elke creatie tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Dit resulteerde in een breed scala aan stukken: een duet (SWEAT BABY SWEAT – 2011), solo's (ODE TO THE ATTEMPT en lostmovements – 2014 en 2018), ontmoetingen tussen mensen die elkaar nooit eerder zagen (THE COMMON PEOPLE – 2016), groepswerken die bruisen van overgave en extase (THE DOG DAYS ARE OVER met acht dansers en RULE OF THREE – 2014 en 2017) en een werk voor jongeren dat kwesties zoals genderdiversiteit en gendergelijkheid tackelt (PASSING THE BECHDEL TEST – 2018).

 Samen met zakelijk leider Klaartje Oerlemans staat Martens aan het roer van choreografisch platform GRIP. Naast het produceren van Martens’ werk begeleidt GRIP twee choreografen in hun artistiek parcours: Steven Michel en Cherish Menzo. GRIP ontvangt daarvoor structurele subsidie van de Vlaamse overheid (2017-2021).

 

‘Ik wil het publiek weerspiegeld zien in mijn groep dansers zodat het publiek zich met hen verbonden voelt, in plaats van afgedaalde goden te tonen die in staat zijn om vijf perfecte pirouettes te draaien.'

 — Jan Martens, choreograaf