Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Biografie

Jan Martens (BE) (°1984) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en volgde de opleiding Dans aan het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, waar hij in 2006 afstudeerde. Het werk van Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, en daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Met elke nieuwe voorstelling tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Zijn debuut I can ride a horse whilst juggling so marry me in 2010 werd snel gevolgd door meerdere solo’s, duetten en groepsstukken, o.a. the dog days are over (2014 - selectie Het TheaterFestival), ode to the attempt (2014), the common people (2016) en rule of three (2017). In het seizoen 18-19 creëerde hij passing the Bechdel Test, een coproductie met fABULEUS en de solo lostmovements, een duik in het universum van vriend en voorbeeld Marc Vanrunxt (Kunst/Werk). Met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones (2020), richt Jan zijn pijlen voor het eerst op de grote zaal. De première werd enkele keren uitgesteld door de sanitaire crisis en vond uiteindelijk plaats 18 juli 2021 op het Festival d’Avignon. Zes dagen eerder, op 12 juli, ging ook zijn solo Elisabeth gets her way in première tijdens Julidans.  any attempt ... repeteerde in augustus 2020 in het Concertgebouw Brugge, maar kon door de tweede coronagolf in december 2020, niet doorgaan. In december 2021 werden de twee voorstellingen opnieuw afgelast, deze keer vanwege corona bij de dansers. Derde keer, goede keer dus. Jan Martens werd voor zijn werk bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs Noord-Brabant (2014) en de prestigieuze Charlotte Köhlerprijs (2015). Rule of three werd genomineerd voor een Zwaan binnen de categorie ‘meest indrukwekkende dansproductie 2018.’ De Zwanen worden gezien als de belangrijkste dansprijzen binnen het Nederlandse podiumveld. Martens combineert de komende seizoenen zijn rol van co-artistiek leider bij GRIP met die van associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen. In FUTUR PROCHE (op 10 mei 2023 in het Concertgebouw) bouwt hij met vijftien dansers van OBV, twee kinderen en klaveciniste Goska Isphording aan een voorstelling over de nakende toekomst. Deze voorstelling ging afgelopen zomer in première op de Cour d’honneur van het Festival d’ Avignon.

GRIP (BE) is een choreografisch platform opgericht door choreograaf Jan Martens en zakelijk leider Klaartje Oerlemans. GRIP produceert en ondersteunt het werk van Martens zelf en van drie andere choreografen: Steven Michel, Cherish Menzo en – vanaf 2023 – Femke Gyselinck. Vanaf 2023 zullen de vier choreografen samen het artistiek leiderschap van GRIP op zich nemen, in nauwe samenwerking met artistiek coördinator Rudi Meulemans en zakelijk leider Klaartje Oerlemans. GRIP is gevestigd in Antwerpen en Rotterdam en wordt ondersteund door de Vlaamse overheid.