Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Biografieën

 

Anne Teresa De Keersmaeker (BE) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in premiere. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Sindsdien berust haar choreografische werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas (BE) creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruik maakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt.

Hiphop, Egyptische goden, of antieke wereldwonderen: Radouan Mriziga (MA) is van vele markten thuis, zolang hij maar de wiskundige verhoudingen doorziet. De choreograaf en danser zette na opleidingen in Marrakech en Tunis zijn traject voort aan de dansschool P.A.R.T.S. in Brussel. In 2020 richtte hij zijn eigen gezelschap op, genaamd A7LA5. De organisatie produceert het artistieke werk van Mriziga, en is daarnaast een platform voor het uitwisselen en delen van kennis vertrekkende vanuit een artistiek perspectief. In 2022 bracht hij in het Concertgebouw 7, het sluitstuk van een drieluik rond architectuur, dans en bouwen.  Mriziga is artist-in-residence in De Singel in Antwerpen. 

Sinds de oprichting in 2006 door Amandine Beyer werd Gli Incogniti (FR) in de wereld van historisch geïnformeerde interpretatie een referentie. Onder de recente opnames zijn de symfonieën voor strijkers van Carl Philipp Emanuel Bach en concerti van Joseph Haydn, een programma dat ze ook in Brugge lieten horen. Artistiek leider Amandine Beyer (FR) groeide uit tot een vaste waarde in de wereld van de historische uitvoeringspraktijk. Ze leidde eerder B’Rock Orchestra in de Rosas-productie De zes Brandenburgse Concerten (2018), en was een van de drie artiesten op scene in Partita 2 (2013), Anne Teresa de Keersmaekers choreografie voor zichzelf en Boris Charmatz.