De Brusselse fotograaf Vincen Beeckman laat zich inspireren door wat op zijn pad komt, door wat hem raakt en intrigeert. Zo ook bij The Invisible Cowboy. Voor deze foto-installatie put hij uit een reeks foto’s die hij maakte tijdens zijn reizen door de VS van 2014 tot 2020. Op een van die trips stuitte Beeckman in een motel aan Lake Mead (Arizona) op enkele notitieboekjes van een onbekende schrijver, die zichzelf The Invisible Cowboy noemde.
Gefascineerd door deze boekjes geeft Vincen ze aan Kasper Demeulemeester, een Belgische kunstenaar die op een bijzonder manier omgaat met taal. Demeulemeester herwerkt passages uit de notitieboekjes tot een tekst die samen met de foto’s een fascinerende installatie vormt. ‘Een van de interessante dingen aan de notitieboekjes was dat ze losse bladen bevatten, lijstjes, korte flarden tekst ook’, vertelt Kasper. ‘Een van de lijsten bestond enkel uit voornamen van mensen, korte beschrijvingen en opsommingen van de plekken waar deze onzichtbare cowboy hen ontmoette. Een tweede lijst was een opsomming van wat hij ginds at – een zeer korte lijst was dat, en alle plekken waar hij overnachtte. Meestal in zijn wagen, als we de notities mogen geloven. Een merkwaardige lijst bestond uit alle woorden die hij niet had begrepen in de roman Blood Meridian van Cormac McCarthy, een verhaal over een jonge naamloze ruiter die zich aansluit bij een groep scalpjagers die dood en vernieling zaaien in het zuidwesten van de VS en het noorden van Mexico, rond het midden van de 19e eeuw. Woorden over moorden dus, woorden uit de woestijn, woorden uit het westen.’
Een verrassende kijk op het mythische Wilde Westen.
Beeckmans indrukwekkende reeks beelden van woestijnen, verlaten dorpen en cactusbossen versmelten samen met Demeulemeesters teksten op de muur van de Foyer balkon 2 van het Concertgebouw. De tekst vervormt de foto’s, doorbreekt de grens van woord en beeld, van fotografische en aanwezige realiteit, van wat echt is en wat niet. Onbegrepen woorden worden abstracte beelden. De verzwegen, vergeten geschiedenis van het Westen sluipt de foto’s van Vincen Beeckman binnen en confronteert de kijker met het onuitgesprokene en het moedwillig onbelichte.