Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Toelichting


Familie-intriges in de Griekse godenwereld

Infamous Offspring herwerkt Griekse mythologie naar het Ultima Vez-universum. In Wim Vandekeybus' nieuwste creatie waagt een geheel nieuwe cast van acteurs en dansers zich in het labyrint van eeuwenoude verhalen. Zowel op het podium als op het scherm versmelten dans en de woorden van dichteres Fiona Benson tot een nieuwe en unieke wereld. 

Oude verhalen draaien steeds om goden, als projecties van de extreme en onverklaarbare ervaringen van het mensenleven. Zeus en Hera vormen de kern van het Griekse pantheon, omringd door een zeer exuberant nageslacht. Hoe verhouden die nakomelingen zich tot hun ouders en tot elkaar? Samen vormen ze een patchwork family, waarin alle leden hun eigen kwaliteiten, ambities en gebreken hebben. Deze onbereikbare personages werden geïnfuseerd en versterkt met jaloezie, overspel, hebzucht en andere aspecten die bij het menselijke zijn horen, zodat we ons eraan konden spiegelen.

De Griekse godenwereld is oneindig, het zijn universele verhalen die door de geschiedenis heen wijdverspreid worden verteld en die vandaag de dag nog steeds actueel zijn in onze samenleving. Veel varianten van deze verhalen blijven naast elkaar bestaan, wat de kern is van het mythologische verhaal. Zoals schrijver Roberto Calasso zei: 'Alles wat gebeurt, gebeurt op deze manier, of op die manier, of op die andere manier. Als er uit perversiteit van traditie maar één versie van een mythische gebeurtenis tot ons is gekomen, is dat als een lichaam zonder schaduw en moeten we ons best doen om die onzichtbare schaduw in onze geest op te sporen.' Het is in die veelzijdige context dat de ruimte voor artistieke verbeelding ontstaat en de wereld van Ultima Vez zich ontvouwt.

Daniel Copeland en Lucy Black spelen Zeus en Hera, die alleen op scherm verschijnen en afstandelijke, onbereikbare goddelijke ouders blijven. Aan hun zijde belichaamt flamencolegende Israel Galván de blinde profeet Tiresias, die louter via ritme en lichaamstaal met de performers op het podium communiceert.

Hephaestus is een van de hoofdpersonages in Infamous Offspring, de god van het vuur en het smeden, die al bij zijn geboorte van de Olympus werd gegooid en kreupel werd. Door zijn beperking ontwikkelt Hephaestus uitstekende vaardigheden als smid van de goden. De afgewezene wordt de bekwame en zelfs de onmisbare, de enige arbeider van het pak.

In de voorstelling wordt Hephaestus vertolkt door Iona Kewney, een Schotse schilder en contortionist, die de belangrijkste kenmerken van de kreupele vuurgod omzet in een fantasierijke taal. Alle goddelijke broers en zussen worden op het podium vertolkt door jonge internationale dansers, die de blik op de Griekse mythologie openstellen voor een bredere, hedendaagse en universele benadering.

Fiona Benson, een dichteres wier duistere verbeelding doordrenkt is met plechtige lyriek, herwerkte de mythologie en bedacht de tekst voor de voorstelling. Infamous Offspring is haar theaterdebuut: poëzie is, net als dans, een abstracte vorm om iets over te brengen zonder het letterlijk uit te spreken.

Zoals in verschillende van zijn vorige stukken (Blush, Puur, Traptown, …), ontwikkelt Wim Vandekeybus de visuele vertelling via verschillende media: cinema bestaat naast podiumperformance, dans naast gesproken woord. Al deze talen versterken en verheffen elkaar voor een unieke en steeds herkenbare vormentaal.

Louise Raes, voor De Zendelingen

 

LUISTERTIP
Muziek is een rode draad in het werk van Vandekeybus. Peter Vermeersch, Thierry De Mey, David Byrne, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout en Elko Blijweert schreven al muziek voor zijn voorstellingen. Voor Infamous Offspring maakte de Australische muzikant en componist Warren Ellis (1965) de muziek. Ellis is bandlid van zowel Dirty Three als Nick Cave and the Bad Seeds. Ellis heeft samen met Nick Cave de soundtracks geschreven voor de films The Proposition, The Road, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford en Loin des hommes. Ook de jonge Belgische band ILA schreef een deel van de soundtrack van deze voorstelling.