beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 20.55 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!
Toshio Hosokawa componeert als eerste een nieuw werk in dialoog met Luc Tuymans’ muurschildering Angel in het Concertgebouw. Hosokawa liet zich inspireren door de harp en de engel in het schilderij, maar de innerlijke band tussen het werk van beide kunstenaars is nog sterker: in de fragiele, verbleekte kleuren krijgt de intensiteit van het licht een diepere dimensie, in beeld en klank. De creatie wordt vergezeld van het meditatieve Gesine en enkele Japanese Folk Songs. ‘Een Engel daalt uit de hemel neer, gehuld in een wolk …’ Deze passage uit het Bijbelboek Openbaring inspireerde Messiaen voor zijn bekende Quatuor pour la fin du temps toen hij tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen zat. Hosokawa’s Stunden- Blumen maakt gebruik van dezelfde uitzonderlijke bezetting. Beide werken zijn bestoven door een grote liefde voor de natuur; Messiaens fascinatie voor vogels en Hosokawa’s gevoel voor bloemschikkunst.
CONCERT I
Toshio Hosokawa (1955)
Drei Engel-Lieder (voor sopraan en harp) (Belgische première, in opdracht van Concertgebouw Brugge)
Gesine
Three Japanese Folk Songs (voor sopraan en harp):
- Kurodabushi
- Nanbu-Ushioi-Uta
- Lullaby of Itsuki
CONCERT II
Olivier Messiaen (1908-1992)
Quatuor pour la fin du temps
Toshio Hosokawa
Stunden-Blumen
CONCERT I
Toshio Hosokawa (1955)
Drei Engel-Lieder (voor sopraan en harp) (Belgische première, in opdracht van
Concert I:
Yuko Kakuta: sopraan
Naoko Yoshino: harp
Concert II:
Het Collectief:
Julien Hervé: klarinet
Wibert Aerts: viool
Martijn Vink: cello
Thomas Dieltjens: piano
Concert I:
Yuko Kakuta: sopraan
Naoko Yoshino: harp
Concert II:
Het Collectief:
Julien Hervé: klarinet
Wibert
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 20.55 |
met pauze |
Jonger dan 26? Geniet 50% korting!