inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.00 |
met pauze |
Onderdeel van Gold festivalpas en Abo Topstuk 17-18
14 oktober 1487, 7 uur ‘s ochtends: terwijl de kerkklok blijft luiden, klinkt in de Brugse Sint-Jakobskerk bij het graf van Donaas de Moor voor het eerst Jacob Obrechts Missa de Sancto Donatiano. Ruim vijf eeuwen later is het nog altijd een wonderlijk meesterwerk. Heel precies roept de componist het leven van de overledene in herinnering, met verwijzingen naar diens naamheilige, naar de muzikale gewoontes in Brugge, en naar Donaas’ goede werken voor de armen van de stad. Net als in de Missa de Sancto Martino, op vrijdag gezongen door Psallentes, schept Obrecht met enkele lokale ingrediënten de meest universele muziek. Voor de opening van deze eerste festivaleditie trekken The Tallis Scholars naar de plek van creatie. Dirigent Peter Phillips zet Obrecht daar naast de Engelse tijdgenoten Browne en Fayrfax – de handelscontacten tussen beide Kanaaloevers waren zeer nauw – en een prachtig Magnificat, een van de laatste werken van de Zuid-Vlaming Nicolas Gombert.
Jacob Obrecht (1457/8-1505)
Missa de Sancto Donatiano
John Browne (actief ca.1490-1505)
Stabat iuxta
Robert Fayrfax (1464-1521)
Maria plena virtute
Nicolas Gombert (ca.1495-ca.1560)
Magnificat quarti toni
Jacob Obrecht (1457/8-1505)
Missa de Sancto Donatiano
John Browne (actief ca.1490-1505)
Stabat iuxta
Robert
The Tallis Scholars: vocaal ensemble
Peter Phillips: dirigent
inleiding door Ignace Bossuyt | 19.15 |
beginuur | 20.00 |
verwacht einduur | 22.00 |
met pauze |
Onderdeel van Gold festivalpas en Abo Topstuk 17-18